پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

  • یکی از انواع پکیج های تصفیه فاضلاب پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی است
  • که از ضروری ترین تجهیزات در حوزه تصفیه فاضلاب هستند.
  • فاضلاب های صنعتی حاوی فلزات سنگین، مواد آلی و میکروارگانیسم های خطرناکی هستند که برای محیط زیست بسیار مضر هستند
  • و باید هر چه سریع تر تصفیه و پالایش شوند.
  • طراحی و تولید این پکیج ها به نحوی انجام شده
  • که موجب می شوند این فرآیند با راندمان بالاتری و در مدت زمان کوتاه تری انجام شود.

معرفی پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

  • تصفیه فاضلاب صنعتی در واقع یک تصفیه خانه کامل فاضلاب است
  • که تمامی واحدها و بخش ها در ابعاد کوچک تر در آن تعبیه شده اند
  • از جمله بخش های آن می توان به مخزن ته نشینی، مخزن هوادهی، مخزن تزریق کلر، مخزن ذخیره لجن و … اشاره نمود
  • این پکیج ها فضای بسیار کمی را اشغال می کنند
  • و دارای کارایی بسیار بالایی هستند
  • از این رو می توان از آن ها در تصفیه انواع فاضلاب صنایع مختلف استفاده نمود

کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

طراحی و تولید تصفیه فاضلاب صنعتی به نحوی انجام شده که قابل استفاده برای پالایش انواع فاضلاب صنعتی و شیمیایی است. از جمله کاربردها و موارد مصرف این پکیج ها در صنایع می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • بیمارستانی
  • داروسازی
  • صنایع مواد غذایی
  • کارخانجات تولید روغن نباتی
  • پالایشگاه ها و نیروگاه ها
  • صنایع فولاد

مزایای استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

استفاده از این پکیج ها در صنایع مختلف می تواند مزایای بسیاری داشته باشد و بسیار کاربردی هستند. از جمله مزایای این دستگاه ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • مصرف انرژی پایین
  • مقاومت بالا مخازن و اتصالات در برابر خوردگی
  • کارایی بالا در انواع محیط های صنعتی با آلاینده های مختلف
  • امکان استفاده از آن در هر محیطی با هر شرایط آب و هوایی
  • نصب و راه اندازی با سرعت بالا
  • امکان طراحی و تولید آن کاملا متناسب با فضای مد نظر
  • هزینه تعمیر و نگهداری خیلی پایین

پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

لزوم استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

  • با توجه به بحران کمبود آبی که در اکثر کشورها و نقاط مختلف جهان وجود دارد استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی کاملا واجب و ضروری است.
  • در واقع این دستگاه ها کمک می کنند آب برگشتی از منابع تولید پساب فاضلاب مجددا وارد چرخه مصرف و تولید گردد.
  • از این رو نیاز است که در جهت صرفه جویی در مصرف آب و کاهش هزینه ها تمامی صنایع و کارخانجات از این پکیج ها متناسب با شرایط خود استفاده نمایند.

خرید پکیج تصفیه فاصلاب صنعتی

  • برندهای مختلفی در دنیا به تولید  تصفیه فاضلاب صنعتی پرداخته اند
  • که کیفیت و قیمت دستگاه های تولید آن ها با یکدیگر متفاوت است.
  • کیفیت و ساختار این پکیج ها در راندمان و کیفیت آب تصفیه شده خروجی کاملا موثر است.
  • از این رو نیاز است جهت دریافت نتایج بهتر پکیج یک برند معتبر و با گارانتی خریداری شود
  • که طول عمر بالا و هزینه نصب و نگهداری کمتری داشته باشد.

تصفیه فاضلاب صنعتی

تصفیه فاضلاب صنعتی شامل مکانیسم ها و فرایندهایی است که برای تصفیه آبهایی که قبل از انتشار در محیط زیست یا استفاده مجدد از آنها به نوعی توسط فعالیتهای صنعتی و تجاری انسانی آلوده شده اند استفاده می شود.

اکثر صنایع برخی از زباله های مرطوب را تولید می کنند ، گرچه روندهای اخیر در کشورهای توسعه یافته به حداقل رساندن چنین تولید یا بازیافت این ضایعات در فرایند تولید بوده است. با این حال ، بسیاری از صنایع وابسته به فرآیندهای تولید فاضلاب هستند.

منابع فاضلاب صنعتی

زباله های کشاورزی

کارخانه های آبجوسازی

آبجو یک نوشیدنی تخمیر شده با مقدار کمی الکل است که از انواع مختلف غلات تهیه می شود. جو غالب است ، اما می توان از گندم ، ذرت و سایر غلات استفاده کرد. مراحل تولید شامل:

• تولید و جابجایی مالت: تحویل و تمیز کردن دانه. غوطه ور شدن دانه در آب برای شروع جوانه زنی ؛ رشد ریشه ها و توسعه آنزیم ها (که نشاسته را به مالتوز تبدیل می کنند) ؛ کوره و پرداخت مالت برای حذف ریشه ها ؛ ذخیره سازی مالت تمیز شده

• تولید مخمر: آسیاب کردن مالت به گریست. مخلوط کردن گرست با آب برای تولید خمیر در تون مش ؛ گرم کردن مش برای فعال کردن آنزیم ها ؛ جداسازی بقایای مچ دست در تنه لاتری به منظور خروج مایع مخمر. جوشاندن مخمر با رازک ؛ جداسازی مخمر از

تروب/استراحت داغ (رسوبات باقی مانده) ، و قسمت مایع تروب برگردانده می شود

به وان لوتری و رازهای خرج شده به یک کشتی جمع آوری بروید. و خنک کردن مخمر

• تولید آبجو: افزودن مخمر به خمیر سرد شده. تخمیر ؛ جداسازی مخمر مصرف شده

با فیلتراسیون ، سانتریفیوژ یا ته نشینی ؛ بطری یا بارگیری.

مصرف آب برای کارخانه های آبجوسازی به طور کلی بین 4-8 متر مکعب در متر مکعب (m3/m3) آبجو تولید شده است.

آبجوسازها می توانند به میزان 3 تا 5 متر مکعب در متر مکعب آبجو فروخته شده (بدون آبهای خنک کننده) تخلیه شوند. پسابهای تصفیه نشده معمولاً حاوی مواد جامد معلق در محدوده 10-60 میلی گرم در لیتر (میلی گرم در لیتر) ، اکسیژن مورد نیاز بیوشیمیایی (BOD) در محدوده 1000-1.500 میلی گرم در لیتر ، میزان اکسیژن مورد نیاز شیمیایی (COD) در محدوده 1800- 3000 میلی گرم در لیتر ،
و نیتروژن در محدوده 30-100 میلی گرم در لیتر. فسفر همچنین می تواند در غلظت های 10-30 میلی گرم در لیتر وجود داشته باشد. فاضلاب مراحل فردی فرآیند متغیر است. به عنوان مثال ، شستن بطری حجم زیادی از پساب را تولید می کند که با این حال ، تنها بخش کوچکی از کل مواد آلی تخلیه شده از کارخانه تولید آبجو را شامل می شود. پساب های تخمیر
و فیلترها از نظر آلی و BOD زیاد هستند اما حجم کمی دارند و حدود 3٪ از کل حجم فاضلاب اما 97٪ از BOD را تشکیل می دهند. pH خروجی به طور متوسط ​​برای پساب ترکیبی حدود 7 است اما بسته به استفاده از مواد پاک کننده اسیدی و قلیایی می تواند از 3 تا 12 نوسان داشته باشد. میانگین دمای پساب حدود 30 درجه سانتی گراد است.

صنایع لبنی

صنعت لبنیات شامل فرآوری شیر خام به محصولاتی مانند شیر مصرفی ، کره ، پنیر ، ماست ، شیر تغلیظ شده ، شیر خشک (پودر شیر) و بستنی با استفاده از فرآیندهایی مانند سرد کردن ، پاستوریزاسیون و همگن سازی است. محصولات جانبی معمولی شامل دوغ ، آب پنیر و مشتقات آنها است.

ویژگی های زباله

پساب های لبنی حاوی قندها و پروتئین های محلول ، چربی ها و احتمالاً بقایای مواد افزودنی هستند. پارامترهای کلیدی عبارتند از نیاز اکسیژن بیوشیمیایی (BOD) ، با میانگین 0.8 تا 2.5 کیلوگرم در هر تن (kg/t) شیر در پساب تصفیه نشده. اکسیژن مورد نیاز شیمیایی (COD) ، که به طور معمول حدود 1.5 برابر سطح BOD است. کل مواد جامد معلق ، 100-1000 میلی گرم در لیتر (میلی گرم/لیتر) ؛ کل مواد جامد محلول: فسفر (10-100 میلی گرم در لیتر) و نیتروژن (حدود 6 درصد سطح BOD). خامه ، کره ، پنیر و آب پنیر منابع اصلی BOD در فاضلاب هستند. معادل بار پسماند اجزای خاص شیر عبارتند از: 1 کیلوگرم چربی شیر = 3 کیلوگرم COD. 1 کیلوگرم لاکتوز = 1.13 کیلوگرم COD ؛ و 1 کیلوگرم پروتئین = 1.36 کیلوگرم COD. فاضلاب ممکن است حاوی عوامل بیماری زا از مواد آلوده یا فرآیندهای تولید باشد. یک لبنیات اغلب بو و در برخی موارد گرد و غبار تولید می کند که باید کنترل شوند. اکثر ضایعات جامد را می توان به سایر محصولات و محصولات جانبی تبدیل کرد.

 

صنعت کاغذ و خمیر کاغذ

صنعت خمیر کاغذ و کاغذ یکی از قدیمی ترین و اصلی ترین بخش های صنعتی جهان است. اهمیت اجتماعی-اقتصادی کاغذ برای توسعه کشور ارزش خاص خود را دارد زیرا مستقیماً با رشد صنعتی و اقتصادی کشور ارتباط دارد. تولید کاغذ یک صنعت بسیار سرمایه ، انرژی و مصرف آب است. این همچنین یک فرآیند بسیار آلوده کننده است و به سرمایه گذاری قابل توجهی در تجهیزات کنترل آلودگی نیاز دارد.
کارخانه تولید خمیر کاغذ و کاغذ یکی از بخشهای مهم صنعتی است که از مقدار زیادی از مواد و آب لیگنوسلولزیک در طول فرآیند تولید استفاده می کند و اسیدهای لیگنوسولفونیک کلر دار ، اسیدهای رزین کلر دار ، فنل های کلر دار و هیدروکربن های کلر شده را در پساب آزاد می کند. حدود 500 ترکیب مختلف آلی کلر شده از جمله کلروفرم ، کلرات ، اسیدهای رزین ، هیدروکربن های کلر شده ، p

هنولها ، کاتکولها ، گایاکولها ، فورانها ، دیوکسینها ، سرینگولها ، وانیلینها و غیره این ترکیبات در نتیجه واکنش بین لیگنین باقی مانده از الیاف چوب و ترکیبات کلر/کلر مورد استفاده برای سفید کردن بوجود می آیند. ترکیبات رنگی و هالوژن های آلی قابل جذب (AOX) که از خمیر کاغذ و کاغذ به محیط آزاد می شوند مشکلات بی شماری را ایجاد می کند. خردکردن چوب و تولید محصولات کاغذی باعث تولید مقدار قابل توجهی آلاینده می شود که با اکسیژن بیوشیمیایی (BOD) ، اکسیژن شیمیایی (COD) ، مواد جامد معلق (SS) ، سمیت و رنگ هنگام خروج فاضلاب های تصفیه نشده یا تصفیه نشده به دریافت آب فاضلاب برای موجودات آبزی سمی است و اثرات جهش زایی قوی و اختلالات فیزیولوژیکی از خود نشان می دهد.

صنعت آهن و فولاد

تولید آهن از سنگ معدن آن شامل واکنشهای کاهش شدید در کوره های بلند است. آبهای خنک کننده ناگزیر با محصولات مخصوصاً آمونیاک و سیانید آلوده هستند. تولید کک از زغال سنگ در کارخانه های کک سازی نیز نیاز به خنک کننده آب و استفاده از آب در جداسازی محصولات جانبی دارد. آلودگی جریانات زباله شامل محصولات گازرسانی مانند بنزن ، نفتالن ، آنتراسن ، سیانید ، آمونیاک ، فنول ها ، کرسول ها به همراه طیف وسیعی از ترکیبات آلی پیچیده تر است که در مجموع به عنوان هیدروکربن های معطر چند حلقه ای (PAH) شناخته می شوند.

تبدیل آهن یا فولاد به ورق ، سیم یا میله نیاز به مراحل تبدیل مکانیکی سرد و گرم دارد که اغلب از آب به عنوان روان کننده و خنک کننده استفاده می کند. آلاینده ها شامل روغنهای هیدرولیک ، پیه و ذرات جامد می باشد. درمان نهایی محصولات آهن و فولاد قبل از فروش در مرحله تولید شامل ترشی در اسید معدنی قوی برای از بین بردن زنگ زدگی و آماده سازی سطح برای آبکاری قلع یا کروم یا سایر عملیات سطحی مانند گالوانیزه یا رنگ آمیزی است. دو اسید مورد استفاده معمولاً اسید کلریدریک و اسید سولفوریک است. فاضلاب شامل آبهای شستشو اسیدی همراه با اسیدهای زائد است. اگرچه بسیاری از گیاهان از گیاهان بازیابی اسید استفاده می کنند (به ویژه آنهایی که از اسید کلریدریک استفاده می کنند) ، جایی که اسید معدنی از نمک های آهن جوشانده می شود ، حجم زیادی از سولفات آهن یا اسید کلرید آهن بسیار اسیدی برای دفع باقی می ماند. بسیاری از فاضلاب های صنعت فولاد آلوده به روغن هیدرولیک هستند که به آن روغن محلول نیز می گویند.

معادن و معادن

اصلی ترین فاضلاب مربوط به معادن و معادن ، دوغاب ذرات سنگ در آب است. اینها از شستشوی باران سطوح در معرض دید و جاده های حمل و نقل و همچنین از روش های شستشو و درجه بندی سنگ ناشی می شود. حجم آب می تواند بسیار زیاد باشد ، به ویژه بارش های ناشی از بارندگی در مکان های بزرگ. برخی از عملیات جداسازی تخصصی ، مانند شستشوی زغال سنگ برای جداسازی ذغال سنگ از سنگ بومی با استفاده از شیب چگالی ، می تواند آب فاضلاب آلوده به هماتیت ذرات ریز و سورفکتانت ها را تولید کند. روغن ها و روغن های هیدرولیک نیز آلاینده های رایج هستند. فاضلاب معادن فلزات و کارخانه های بازیابی سنگ معدن به ناچار توسط مواد معدنی موجود در سازندهای سنگی بومی آلوده می شود. به دنبال خرد شدن و استخراج مواد مطلوب ، ممکن است مواد نامطلوب در فاضلاب آلوده شوند. برای معادن فلزی ، این می تواند شامل فلزات ناخواسته مانند روی و سایر مواد مانند آرسنیک باشد. استخراج فلزات با ارزش مانند طلا و نقره ممکن است باعث ایجاد لجن حاوی ذرات بسیار ریز شود که در آن حذف فیزیکی آلاینده ها بسیار مشکل می شود.

صنایع غذایی

فاضلاب تولید شده از عملیات کشاورزی و غذایی دارای ویژگی های متمایزی است که آن را از فاضلاب شهری معمولی که توسط تصفیه خانه های عمومی یا خصوصی در سراسر جهان مدیریت می شود متمایز می کند: تجزیه پذیر و غیر سمی است ، اما دارای غلظت بالایی از اکسیژن مورد نیاز بیوشیمیایی (BOD) و معلق است. جامدات (SS). [1] اجزای تشکیل دهنده فاضلاب مواد غذایی و کشاورزی اغلب به دلیل تفاوت BOD و pH در پساب حاصل از سبزیجات ، میوه ها و فرآورده های گوشتی و به دلیل ماهیت فصلی فرآوری مواد غذایی و پس از برداشت پیچیده است.

فرآوری مواد غذایی از مواد اولیه به حجم زیادی آب با درجه بالا نیاز دارد. شستن سبزیجات آبهایی با بارهای زیاد ذرات معلق و برخی مواد آلی محلول تولید می کند. همچنین ممکن است حاوی سورفکتانت باشد.

ذبح و فرآوری حیوانات ضایعات آلی بسیار قوی از مایعات بدن مانند خون و محتویات روده تولید می کند. این فاضلاب اغلب توسط سطوح قابل توجهی از آنتی بیوتیک ها و هورمون های رشد از حیوانات و انواع آفت کش هایی که برای کنترل انگل های خارجی استفاده می شود ، آلوده می شود. بقایای حشره کش ها در پشم ها مشکل خاصی در تصفیه آب های تولید شده در فرآوری پشم است.

فرآوری مواد غذایی برای تولید ضایعات ناشی از پخت و پز ایجاد می شود که اغلب غنی از مواد آلی گیاهی هستند و همچنین ممکن است حاوی نمک ، طعم دهنده ها ، مواد رنگ کننده و اسیدها یا قلیاها باشند. مقادیر بسیار قابل توجهی از روغن یا چربی نیز ممکن است وجود داشته باشد.

پیچیده صنایع شیمیایی آلی

طیف وسیعی از صنایع

تولید یا استفاده از مواد شیمیایی آلی پیچیده اینها شامل آفت کش ها ، داروها ، رنگ ها و رنگ ها ، مواد شیمیایی پتروشیمی ، مواد شوینده ، پلاستیک ها ، آلودگی کاغذ و غیره می باشد. فاضلاب ها می توانند توسط مواد اولیه ، محصولات جانبی ، مواد محصول به صورت محلول یا ذرات ، مواد شستشو و تمیز کننده آلوده شوند. ، حلالها و محصولات با ارزش افزوده مانند نرم کننده ها.

صنعت هسته ای

تولید زباله از صنایع هسته ای و شیمیایی رادیویی به عنوان زباله های رادیواکتیو مورد بررسی قرار می گیرد.

تصفیه آب

تصفیه آب برای تولید آب آشامیدنی در جاهای دیگر مورد بحث قرار گرفته است. (تصفیه آب را ببینید.) بسیاری از صنایع نیاز به تصفیه آب برای به دست آوردن آب با کیفیت بسیار بالا برای اهداف سخت دارند. تصفیه آب باعث ایجاد لجن های آلی و معدنی از تصفیه و رسوب می شود. تبادل یونی با استفاده از رزین های طبیعی یا مصنوعی ، یون های کلسیم ، منیزیم و کربنات را از آب خارج می کند و یون های هیدروژن و هیدروکسیل را جایگزین آنها می کند. احیای ستونهای تبادل یونی با اسیدها و قلیاهای قوی ، فاضلابی غنی از یونهای سختی ایجاد می کند که به آسانی رسوب می کنند ، به ویژه هنگامی که با آبهای دیگر فاضلاب مخلوط می شوند.

تصفیه فاضلاب صنعتی

انواع مختلف آلودگی فاضلاب به راهکارهای گوناگونی برای از بین بردن آلودگی نیاز دارد. [2] [3]

حذف مواد جامد

اکثر مواد جامد را می توان با استفاده از روشهای ساده ته نشینی با مواد جامد بازیابی شده به صورت دوغاب یا لجن حذف کرد. جامدات و جامدات بسیار ریز با چگالی نزدیک به چگالی آب مشکلات خاصی را ایجاد می کنند. در چنین مواردی ممکن است نیاز به فیلتراسیون یا اولترافیلتراسیون باشد. اگرچه ممکن است از لخته شدن با استفاده از نمک های زاج یا افزودن پلی الکترولیت ها استفاده شود.

حذف روغن و چربی

یک API معمولی جداکننده روغن و آب که در بسیاری از صنایع استفاده می شود

بسیاری از روغن ها را می توان از سطوح آبهای آزاد با استفاده از دستگاه های چربی گیر بازیابی کرد. به عنوان روشی قابل اعتماد و ارزان برای حذف روغن ، گریس و سایر هیدروکربن ها از آب ، اسکیمرهای روغن گاهی اوقات می توانند به سطح مطلوبی از خلوص آب برسند. در مواقع دیگر ، چربی گیری روشی مقرون به صرفه برای حذف بیشتر روغن قبل از استفاده از فیلترهای غشایی و فرآیندهای شیمیایی است. اسکیمرها از کور شدن زودرس فیلترها جلوگیری کرده و هزینه های شیمیایی را کاهش می دهند زیرا روغن کمتری برای پردازش وجود دارد.

از آنجا که چربی زدایی شامل هیدروکربنهای با ویسکوزیته بیشتر است ، اسکیمرها باید مجهز به بخاری هایی باشند که به اندازه کافی مایع چربی را برای تخلیه نگه دارند. در صورت تشکیل گریس شناور به صورت توده یا حصیر جامد ، می توان از اسپری میله ، هواده یا دستگاه مکانیکی برای تسهیل حذف استفاده کرد. [4]

با این حال ، روغن های هیدرولیک و اکثریت روغن هایی که به هر میزان تخریب شده اند نیز دارای یک جزء محلول یا امولسیون شده هستند که برای از بین بردن آنها نیاز به درمان بیشتری دارد. حل یا امولسیون روغن با استفاده از سورفکتانت ها یا حلالها معمولاً مشکل را تشدید می کند تا حل آن ، فاضلابی تولید می کند که تصفیه آن دشوارتر است.

فاضلاب صنایع بزرگ مانند پالایشگاه های نفت ، پتروشیمی ، کارخانه های شیمیایی و کارخانه های فرآوری گاز طبیعی معمولاً حاوی مقادیر ناخالص نفت و جامدات معلق هستند. این صنایع از دستگاهی به نام جدا کننده آب و روغن API استفاده می کنند که برای جدا کردن روغن و جامدات معلق از پساب فاضلاب آنها طراحی شده است. این نام از این واقعیت گرفته شده است که چنین جداکننده هایی مطابق با استانداردهای منتشر شده توسط موسسه نفت آمریکا (API) طراحی شده اند. [3] [5]

جدا کننده API یک دستگاه جداسازی گرانشی است که با استفاده از قانون استوکس برای تعیین سرعت افزایش قطرات روغن بر اساس چگالی و اندازه آنها طراحی شده است. طراحی بر اساس تفاوت وزن مخصوص بین روغن و فاضلاب است زیرا این تفاوت بسیار کمتر از تفاوت وزن مخصوص بین جامدات معلق و آب است. جامدات معلق به صورت لایه رسوبی به ته جدا کننده رسوب می کنند ، روغن به بالای جداکننده بالا می رود و فاضلاب تصفیه شده لایه میانی بین لایه روغن و مواد جامد است. [3]

به طور معمول ، لایه روغن حذف شده و سپس مجدداً پردازش یا دفع می شود و لایه ته نشینی با زنجیر و تراشنده (یا دستگاه مشابه) و پمپ لجن برداشته می شود. لایه آب به تصفیه بیشتر که معمولاً شامل یک ماژول Electroflotation برای حذف اضافی هر گونه روغن باقی مانده و سپس به نوعی از واحد تصفیه بیولوژیکی برای حذف ترکیبات شیمیایی محلول نامطلوب است ، ارسال می شود.

 

یک جدا کننده صفحه موازی معمولی

جدا کننده صفحات موازی [6] مشابه جداکننده های API هستند اما شامل مجموعه های صفحه موازی کج (همچنین به عنوان بسته های موازی نیز شناخته می شوند) می شوند. صفحات موازی سطح بیشتری را برای چسبیدن قطرات روغن معلق به کره های بزرگتر فراهم می کنند. چنین جداکننده ها هنوز به وزن مخصوص بین روغن معلق و آب بستگی دارند. با این حال ، صفحات موازی میزان جداسازی روغن و آب را افزایش می دهند. نتیجه این است که جدا کننده صفحه موازی به میزان قابل توجهی نسبت به جداکننده API معمولی به فضای کمتری نیاز دارد

به همان میزان جدایی دست یابید

حذف مواد آلی تجزیه پذیر
مواد آلی تجزیه پذیر با منشا گیاهی یا حیوانی معمولاً با استفاده از فرایندهای تصفیه فاضلاب معمولی مانند لجن فعال یا فیلتر چکه کننده ممکن است تصفیه شود. [2] [3] اگر فاضلاب بیش از حد با آب شستشو رقیق شود یا بسیار غلیظ باشد مانند خون یا شیر مرتب ، مشکلات ایجاد می شود. وجود مواد شوینده ، ضدعفونی کننده ها ، آفت کش ها یا آنتی بیوتیک ها می تواند تأثیرات مضر بر روی مراحل درمان داشته باشد.

فرآیند لجن فعال شده

یک نمودار کلی و شماتیک از فرآیند لجن فعال.

لجن فعال یک فرایند بیوشیمیایی برای تصفیه فاضلاب و فاضلاب صنعتی است که از هوا (یا اکسیژن) و میکروارگانیسم ها برای اکسیداسیون بیولوژیکی آلاینده های آلی استفاده می کند و یک لجن زباله (یا فلوک) حاوی مواد اکسیده شده تولید می کند.

به طور کلی ، یک فرآیند لجن فعال شامل موارد زیر است:

مخزن هوادهی که در آن هوا (یا اکسیژن) تزریق شده و کاملاً در فاضلاب مخلوط می شود.
مخزن ته نشینی (معمولاً به عنوان “روشن کننده” یا “ته نشین کننده” نامیده می شود) تا لجن زباله ته نشین شود. بخشی از لجن پسماند در مخزن هوادهی بازیافت می شود و لجن باقی مانده برای تصفیه بیشتر و دفع نهایی حذف می شود.

فرایند ترفند فیلتر

یک سطح مقطع شماتیک از سطح تماس رسانه بستر در یک فیلتر چکه کننده

یک فیلتر چکه کننده شامل بستری از سنگ ، شن ، سرباره ، ذغال سنگ نارس یا بستر پلاستیکی است که فاضلاب بر روی آن جریان می یابد و با لایه (یا فیلم) لجن میکروبی که بستر را پوشانده تماس می گیرد. شرایط هوازی با جریان هوای اجباری در بستر یا جابجایی طبیعی هوا حفظ می شود. این فرایند شامل جذب ترکیبات آلی در فاضلاب توسط لایه لجن میکروبی ، انتشار هوا در لایه لجن برای تأمین اکسیژن مورد نیاز برای اکسیداسیون بیوشیمیایی ترکیبات آلی است. محصولات نهایی شامل گاز دی اکسید کربن ، آب و سایر محصولات اکسیداسیون است. با ضخیم شدن لایه لجن ، نفوذ هوا به لایه دشوار می شود و یک لایه بی هوازی داخلی ایجاد می شود.

اجزای یک سیستم فیلتر چکه کننده کامل عبارتند از: اجزای اساسی:

بستری از محیط فیلتر که روی آن لایه ای از لجن میکروبی ترویج و ایجاد می شود.
محفظه یا محفظه ای که بستر محیط فیلتر را در خود جای داده است.
سیستمی برای توزیع جریان فاضلاب بر روی محیط فیلتر
سیستم حذف و دفع لجن از پساب تصفیه شده.
تصفیه فاضلاب یا سایر فاضلاب ها با فیلترهای چکه کننده یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین فن آوری های تصفیه است.

فیلتر چکه کننده اغلب به عنوان فیلتر چکه کننده ، بیوفیلتر چکه کننده ، بیوفیلتر ، فیلتر بیولوژیکی یا فیلتر چکه کننده بیولوژیکی نیز نامیده می شود.

درمان سایر مواد آلی

درمان مواد آلی مصنوعی شامل حلالها ، رنگها ، داروها ، آفت کشها ، محصولات کک و غیره بسیار دشوار است. روشهای درمانی اغلب مختص مواد مورد درمان است. روشها شامل فرآیند اکسیداسیون پیشرفته ، تقطیر ، جذب ، انجماد ، سوزاندن ، بیحرکتی شیمیایی یا دفن زباله می باشد. برخی از مواد مانند برخی از شوینده ها ممکن است قابلیت تخریب بیولوژیکی را داشته باشند و در چنین مواردی می توان از شکل اصلاح شده تصفیه فاضلاب استفاده کرد.

درمان اسیدها و قلیاها

معمولاً اسیدها و قلیاها را می توان در شرایط کنترل شده خنثی کرد. خنثی سازی غالباً رسوبی ایجاد می کند که نیاز به درمان به عنوان یک جامد جامد دارد که ممکن است سمی نیز باشد. در برخی موارد ، ممکن است گازهایی تولید شوند که نیاز به درمان جریان گاز دارند. برخی از انواع دیگر درمان معمولاً پس از خنثی سازی مورد نیاز است.

جریانهای زباله غنی از یونهای سختی ناشی از فرآیند یونیزاسیون می توانند به راحتی در اثر تجمع نمکهای کلسیم و منیزیم ، یونهای سختی را از دست بدهند. این فرآیند بارندگی می تواند باعث خم شدن شدید لوله ها شود و در موارد شدید می تواند باعث انسداد لوله های دفع شود. لوله تخلیه دریایی صنعتی به قطر 1 متر که به مجتمع مواد شیمیایی اصلی خدمت می کرد در دهه 1970 توسط چنین نمک هایی مسدود شد. تصفیه با غلظت فاضلاب یونیزاسیون و دفع در محل دفن زباله یا مدیریت دقیق فاضلاب آزاد شده انجام می شود.

درمان مواد سمی

مواد سمی شامل بسیاری از مواد آلی ، فلزات (مانند روی ، نقره ، کادمیوم ، تالیم و …) اسیدها ، قلیاها ، عناصر غیر فلزی (مانند آرسنیک یا سلنیوم) به طور کلی در برابر فرایندهای بیولوژیکی مقاوم هستند مگر اینکه بسیار رقیق شوند. فلزات اغلب می توانند با تغییر pH یا درمان با سایر مواد شیمیایی رسوب کنند. با این حال ، بسیاری از آنها در برابر تصفیه یا کاهش مقاوم هستند و ممکن است نیاز به غلظت داشته باشند و پس از آن دفن زباله یا بازیافت انجام شود. مواد آلی محلول را می توان با استفاده از فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته در فاضلاب سوزاند.

 

منابع

^ آژانس محیط زیست اروپا کپنهاگ، دانمارک. “شاخص: اکسیژن مورد نیاز بیوشیمیایی در رودخانه ها (2001).”
^ a b Tchobanoglous ،

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *