مشکل آب در عربستان چگونه حل شد

مشکل بی‌آبی عربستان چگونه حل شد؟

سعودی‌ها توانسته‌اند با شیرین‌سازی آب دریا مشکل کمبود آب را حل کنند

به نحوی که اکنون بیشترین ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های دنیا را دارند.

 

فیلتر کارتریج و سیستم تصفیه آب بهمراه فشارسنج اختلافی

 

عطش بزرگ عربستان

  • هنگامی که کشاورزی مدرن مدرن شروع شد ، 120 مایل مکعب (500 کیلومتر مکعب) آب زیر کویر عربستان وجود داشت که برای پر کردن دریاچه ایری در ایالات متحده کافی بود
  • اما در سال های اخیر ، حداکثر 5 مایل مکعب (21 کیلومتر مکعب) سالانه برای استفاده در مزارع به سطح پمپ می شود. تقریباً هیچ یک از آن با باران جایگزین نمی شود ، زیرا عملاً هیچ بارندگی وجود ندارد.
  • بر اساس میزان استخراج که در مقاله ای در سال 2004 از مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی در لندن آمده است ،
  • سعودی ها در مسیر استفاده از حداقل 96 مایل مکعب (400 کیلومتر مکعب) از سفره های زیرزمینی خود تا سال 2008 بودند. کارشناسان تخمین می زنند که چهار پنجم آب “فسیلی” سعودی ها در حال حاضر از بین رفته است.
  • این بدان معناست که یکی از بزرگترین و قدیمی ترین منابع آب شیرین کره زمین ، در یکی از گرم ترین و خشک ترین مناطق آن ، تقریباً در بیش از یک نسل خالی شده است.

آب آشفته

  • ساندرا پستل ، همکار نشنال جئوگرافیک ، جهان را از طریق یک لنز آبی مشاهده می کند
  • و از همه می خواهد تغییرات ساده و آسانی را در زندگی روزمره خود ایجاد کنند
  • که به “تغییر مسیر” منابع ارزشمند آب شیرین زمین کمک می کند. پخش زنده نشنال جئوگرافیک! سری ب …

کشاورزی بیابان

  • هیچ رودخانه یا دریاچه ای یا مناطق دارای پوشش گیاهی طبیعی فراوان وجود ندارد
  • زیرا بارندگی بسیار اندک است. در طول قرن ها ، مردم عربستان از طریق واحه ها و سپس آب شیرین کن ، آب کافی برای زندگی روزمره خود پیدا کرده اند.
  • اما یک تلاش ملی نسبتاً اخیر باعث تغییراتی در بیابان شده و تقاضای بسیار بیشتری برای منابع آب ایجاد کرده است.
  • بزرگنمایی در مناطق خاصی نشان می دهد که در واقع مناطقی از سرسبزی شدید وجود دارد که طبیعت آنها را ایجاد نکرده است.
  • چشم انداز عربستان از آسمان سبز رنگ شده است و مزارع مزرعه را که با آبیاری امکان پذیر است نشان می دهد.
  • ساختمانهای عظیم در مجاورت دهها هزار گاو شیر وجود دارد که نیاز به نوشیدن و سرمایش آنها فوق العاده است.
  • آب برای انجام این معجزات در بیابان از قسمت های بسیار زیرین سطح ، از سفره های پر شده هزاران سال پیش ، زمانی که آب و هوا در عربستان بسیار مرطوب تر بود ، پمپ می شود.
  • آب در این محتمل ترین مکان به ملت این امید را می دهد که به هدف طولانی مدت خود یعنی تغذیه خود برسد
  • تا واردات غذا از کشورهای دیگر. با این حال ، این راه حل طول عمر محدودی دارد و پایان آن نزدیک است.

ثروت نفتی

  • عربستان سعودی بر روی دو حوض مایعات – آب و نفت – قرار دارد. این نفت ، در حجم های پیشرو در جهان ، هزینه هنگفت پمپاژ آب به سطح زمین برای کشاورزی و پرورش دام را پرداخت کرده است.
  • درآمد نفت در حال حاضر همچنان در حال افزایش است ، اما عرضه آب به سرعت در حال کاهش است
  • و دولت عربستان سعودی مقرر کرده است که تنها چند سال دیگر به کشت گندم اختصاص داده شود.
  • این کشور اکنون ثروت عظیم خود را به سمت خرید زمین و پرورش محصولات در سایر کشورهای سرسبز سوق می دهد.

بحران آب در عربستان سعودی

  • بحران آب در عربستان سعودی در حالی که 97 درصد از سعودی ها به آب آشامیدنی دسترسی دارند ، عربستان سعودی به عنوان یکی از کم آب ترین کشورهای جهان طبقه بندی شده است.
  • میزان کمبود مطلق آب به ازای هر نفر 500 متر مکعب در سال است. سرانه عربستان تنها 89.5 متر مکعب در سال است.
  • با وجود سطح بالای دسترسی به آب در پادشاهی ، مصرف بیش از حد شدید و عدم وجود منابع آب تجدیدپذیر معتبر این موضوع را در اولویت اصلی قرار داده است.
  • بسیاری نفت را مهمترین منبع طبیعی عربستان می دانند. با این حال ، به دلیل بحران آب در عربستان ، آب به طور فزاینده ای ارزش پیدا می کند.

وضعیت کنونی و پیامدهای آن

در حالی که منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با کمبود آب غریبه نیست ، مصرف مدرن و سطوح زباله این خطر را افزایش داده است. این مسائل به طور نامتناسب فقرا را تحت تأثیر قرار داده است. در برخی مناطق ، بیش از نیمی از آب مصرفی از سطح پایدار فراتر رفته و 82 درصد فاضلاب برای استفاده مجدد تصفیه نشده است. گاردین گزارش داد که سرانه مصرف آب عربستان سعودی دو برابر متوسط ​​جهانی است و روزانه 263 لیتر است. این سطوح نشان می دهد که پادشاهی بیش از چهار برابر آبی که به طور متوسط ​​تجدید می کند ، استفاده می کند.

دو منبع اصلی آب به سرعت در حال از بین رفتن آبهای زیرزمینی و دریا هستند. علاوه بر این ، آب زیرزمینی 98 درصد آب شیرین طبیعی را به خود اختصاص داده است. هر کدام 50 درصد آب مصرفی در عربستان را تشکیل می دهند. پادشاهی بزرگترین کشوری است که به شدت بر روی نمک زدایی تکیه دارد. با این حال ، بسیار گران است و نگرانی های جدی زیست محیطی را به دلیل انتشار کربن ایجاد می کند. در حالی که این موضوع از آن جهت که سعودی ها در حال حاضر از تشنگی نمی میرند ، فوری نیست ، اما بر افرادی که در منطقه زندگی می کنند فاش می شود. آب در حال حاضر کلید بقا در کشوری است که کشف نفت آن را دگرگون کرد. علاوه بر این ، اگر بحران آب در عربستان سعودی حل نشود ، پیامدهای انسانی و ژئوپلیتیکی شدیدی برای خاورمیانه ناپایدار و ایالات متحده به دنبال خواهد داشت.

تلاش های دولت

در سال 2019 ، عربستان یک برنامه ملی با عنوان “قطرا” راه اندازی کرد

h »که عربی به معنی« قطره »است. این برنامه بخشی از وزارت محیط زیست ، آب و کشاورزی است. این کشور قصد دارد تا سال 2030 میزان مصرف آب را حدود 43 درصد و به ازای هر نفر 150 لیتر در روز کاهش دهد. در حال حاضر ، عربستان سعودی تنها از ایالات متحده و کانادا برای مصرف سرانه آب عقب است. از این رو ، این برنامه حفاظت از آب تلاش مهمی است که برای بهبود پایداری تامین آب در پادشاهی بسیار مورد نیاز است. منظور از قطره این است که با افزایش آگاهی نسبت به موضوع ، تغییر در رفتار افراد را تشویق کند. علاوه بر این ، این برنامه منابع آب را برای حفاظت از منابع طبیعی و همه جنبه های زندگی که به آب وابسته است ، منطقی می کند.

یکی دیگر از جنبه های مهم قطره کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است. همانطور که قبلاً ذکر شد ، کشاورزی بخش اعظم آب در پادشاهی را مصرف می کند. به همین دلیل ، وزارت نظارت بر قطره برنامه هایی برای افزایش تنظیم آب در این بخش دارد. این وزارتخانه همچنین مصرف کلی خود را به منظور انتقال آب بیشتر به بخش شهری کاهش می دهد. یک کمپین دولتی برای حفظ و حفاظت از آب بسیار ارزشمند است. جنبش هایی مانند این مبارزه بدون جهت و حمایت دولت کشوری که در آن فعالیت می کنند. بنابراین ، این طرح تجاوزکارانه به موفقیت بحران آب در عربستان سعودی به مرحله ملی کمک کرده است.

تلاش های سازمان های غیردولتی و سایر استراتژی ها

سوئز یک شرکت بین المللی است که برای دستیابی به مدیریت پایدار منابع جهان اختصاص داده شده است. در عربستان سعودی ، سوئز در جده برای بهبود دسترسی به آب آشامیدنی کار کرده است. به گفته سوئز ، آب شیرین کن تقریباً تمام آب مصرفی در جده را تأمین می کند: به طور دقیق 98. جمعیت در شهر کم آب همچنان در حال افزایش است. در نتیجه ، سوئز متعهد شده است که آب آشامیدنی را به صورت شبانه روزی در دسترس قرار دهد ، پیوندها را در شبکه های آب آشامیدنی تعمیر کرده و کارایی جمع آوری فاضلاب را بهبود بخشد. علاوه بر این ، سوئز با موفقیت زمان مورد نیاز برای ترمیم نشتی ها در سراسر شبکه را کاهش داده است. این ثابت می کند که راهی آسان و حیاتی برای حفظ آب است.

در این تلاش ، سوئز 1400 کارمند محلی دارد که روزانه از رساندن حدود 830،000 متر مکعب آب به مردم در جده حمایت می کنند. به گفته CNN ، استراتژی ها ارزان تر یا دشوارتر از شیرین سازی هستند. علاوه بر این ، کاهش مصرف کلی آب شامل تصفیه فاضلاب ، تغذیه آبهای زیرزمینی از طریق بارش باران و طوفان و تخصیص متفاوت آب است. این روشها همراه با تمرینات در حال حاضر وجود دارد. علاوه بر این ، می تواند به مبارزه با بحران آب در عربستان کمک کند.

بحران آب در عربستان سعودی

در حال حاضر جان میلیون ها نفر را نمی گیرد. با این حال ، مصرف ناپایدار آب در یکی از کم آب ترین کشورهای جهان ادامه یافت.

اگر دولت بحران معلق را با مسئولیت پذیری مدیریت نکند ، مانند بسیاری از مسائل ژئوپلیتیک و زیست محیطی ، فقرا در عربستان بدترین آسیب را خواهند دید.

خوشبختانه تلاش های هماهنگ دولت از طریق برنامه قطره انجام شده است.

این برنامه مصرف آب را کاهش می دهد و آن را به طور مثرتری مصرف می کند.

این تلاش از حمایت سازمان های غیردولتی مانند سوئز برخوردار است.

سوئز بر جنبه های دیگری از بحران تمرکز کرده است تا به مردم عربستان کمک کند تا منابع ارزشمند خود را ذخیره کنند: آب.

 

Modern urban wastewater treatment plant.