پرش به محتوا

گازهای اسیدی

  • از
 گاز جت ونتوری

اسکرابر دود جت ونتوری

برم و فلوئور:

برم (Br2) و فلوئور (F2) معمولاً در یک برج ضد جریان بسته بندی می شوند تا با استفاده از یک محلول قلیایی آبی رقیق، حداکثر کارایی را به دست آورند. برای کاربردهایی با غلظت های بسیار بالای این گازها، ممکن است استفاده از اسکرابر دود جت ونتوری به عنوان اولین مرحله برای حذف بخش عمده ای از آلاینده ها و سپس “جلایش” با یک اسکرابر برج بسته بندی شده مفید باشد. با توجه به F2، غلظت قلیایی در محلول آبی باید در سطح خاصی حفظ شود تا از تولید محصولات جانبی نامطلوب جلوگیری شود. به دلیل حلالیت بیشتر KF در آب نسبت به NaF، قلیایی ترجیح داده شده به طور کلی KOH است.

کلر:

کلر (Cl2) اغلب با NaOH آبی رقیق در یک برج بسته بندی شده با جریان مخالف تمیز می شود. شستشو با آب غیر عملی است. استفاده از اسکرابر دود جت ونتوری ممکن است در جایی که غلظت Cl2 زیاد است سودمند باشد، با این حال یک سیستم تک مرحله ای به ندرت به اندازه کافی به تنهایی استفاده می شود. سیستم‌های جت ونتوری یکپارچه و برج‌های بسته‌بندی شده برای کنترل ایمن و کارآمد گاز سمی کلر به رهبران صنعت عرضه می‌شوند.

NaOCl که بسته به غلظت و دمای محلول آن ممکن است ناپایدار باشد، یکی از محصولات واکنش در این فرآیند است. بنابراین، برای حفظ ثبات، یک محلول قلیایی نسبتاً قوی ترجیح داده می شود.

هیدروژن برومید و هیدروژن یدید:

روش کلی شستشو که در زیر برای هیدروژن کلرید توضیح داده شده است برای این گازها نیز اعمال می شود. با این حال، فرصت کمی برای بازیابی این گازهای اسیدی در یک محلول آبی وجود دارد.

هیدروژن کلرید:

منابع HCl از اگزوزهای مخزن نگهدارنده HCl ساده گرفته تا اگزوزهای فرآیندی که ممکن است HCl با گازهای سمی مخلوط شود یا نباشد، تا اگزوزهای اکسید کننده حرارتی که در آن مواد آلی کلردار سوزانده می شوند، متغیر است.

در اکثر موارد HCl یا با یک اسکرابر دود جت ونتوری (که معمولاً راندمان حذف 95٪ را در یک مرحله به دست می آورد) یا با یک برج ضد جریان (قابلیت دستیابی به راندمان بیش از 99.9٪ حذف) تمیز می شود. اگر یک جریان گاز حاوی غلظت بالایی از هیدروکلراید باشد، یک اسکرابر دود جت ونتوری ممکن است توسط یک برج بسته بندی شده دنبال شود. جت ونتوری بخش عمده ای از HCl و برج بسته بندی شده را حذف می کند. سیستم‌هایی با استفاده از آب بازیافتی، اسید تغلیظ شده تا 10 درصد وزنی، برای مشتریانی که در محل از محصولات اسید رقیق استفاده می‌کنند، عرضه شده‌اند.

هیدروکسید سدیم آبی (NaOH) معمولاً به عنوان مایع شستشو استفاده می شود. با این حال، اگر HCl در یک جریان گاز متمرکز شود، ممکن است استفاده از روش چند مرحله ای عملی باشد. مرحله اولیه HCl قابل استفاده را پاکسازی و بازیابی می کند و مرحله نهایی از NaOH برای رسیدن به غلظت های تخلیه ppm پایین استفاده می کند.

دودهای HCl و SiCl 4 شستشوی مرطوب

سیستم HCl از مقررات فعلی تجاوز می کند

فروش محصول جانبی HCl پوشش هزینه کنترل انتشار

سیانید هیدروژن:

HCN معمولاً با محلول آبی NaOH تمیز می شود، اما در شرایط خاص، افزودن هیپوکلریت سدیم (NaOCl) به محلول باعث افزایش عملکرد و/یا تولید محصولات واکنش مطلوب می شود.

هیدروژن فلوراید:

روش کلی شستشو که در بالا برای هیدروژن کلرید توضیح داده شد، برای هیدروژن فلوراید (HF) نیز اعمال می شود. با توجه به ویژگی های فشار بخار آن در محلول آبی، احتمال کمتری دارد که به شکل قابل استفاده بازیافت شود. از آنجایی که محصول واکنش HF با NaOH (NaF) حلالیت محدودی در آب دارد، معمولاً استفاده از محلول آبی KOH (هیدروکسید پتاسیم) برای تمیز کردن عملی تر است. محصول واکنش آن (KF) به طور قابل توجهی حلالیت آب بیشتری دارد.

اسید نیتریک:

تمیز کردن اسید نیتریک شبیه به تمیز کردن HCl است که در بالا توضیح داده شد، هم در استفاده از NaOH آبی و هم در پتانسیل بازیابی HNO3. اغلب، گازهای NOx در حضور HNO3 غلیظ تشکیل می شوند. گاز NOx نیاز به روش های خاص تری برای شستشو دارد. بخش NOx را ببینید.

دی اکسید گوگرد:

گروه هوای پاک، LLC تجربه زیادی در درمان دی اکسید گوگرد (SO2) دارد. برنامه ها تقریباً همیشه یا به فرآیند یا منبع احتراق مربوط می شوند. SO2 به آسانی در یک اسکرابر دود جت ونتوری (تا 98 درصد راندمان) یا یک برج ضد جریان (بازده + 99.9 درصد) با استفاده از NaOH آبی تمیز می شود. گروه هوای پاک، LLC همچنین سیستم‌های حذف را با استفاده از اسکرابرهای گاز جت ونتوری طراحی کرده است که دوغاب‌های آهک یا مشروبات کربناته را به گردش در می‌آورند. وجود جامدات در این مایعات قلیایی مانع از استفاده از اسکرابر جت ونتوری نمی شود زیرا این طرح باز است و به سختی وصل می شود.

شمال از اسکرابرهای ونتوری استفاده می کند