بعد از شستشو چه اتفاقی برای فاضلاب می افتد؟

جمله معروف در Finding Nemo، «همه زهکش‌ها به اقیانوس منتهی می‌شوند» نقل قولی است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما آیا این جمله دقیقی است؟ برای پاسخ به این سوال، ما باید به انواع مختلف زباله‌هایی که دارایی‌هایمان را ترک می‌کنند، تصفیه‌ای که نیاز دارد و به کجا ختم می‌شوند نگاه کنیم.

«فاضلاب» به آب باقیمانده ای گفته می شود که در اثر شستن لباس ها، شستشوی توالت یا تخلیه سینک از طریق لوله های شما خارج می شود. تمام فاضلاب ها به عنوان فاضلاب شناخته می شوند (حتی اگر همه آنها فضولات انسان نیستند).

فاضلاب کجا می رود؟

تمام فاضلاب اموال شما از طریق لوله های فاضلاب از طریق لوله های فاضلاب یکسان را طی می کند، خواه از یک ملک خانگی باشد یا تجاری. تمام فاضلاب به سیستم فاضلاب ریخته می شود. لوله های خانه شما به لوله های بزرگتر در خیابان شما می پیوندند و سپس به لوله های فاضلاب حتی بزرگتر می ریزند (بعضی از آنها بزرگتر از اتوبوس لندن هستند!). این لوله های فاضلاب فاضلاب را به تصفیه خانه منتقل می کنند.

چرا فاضلاب نیاز به تصفیه دارد؟

چندین دهه پیش، نحوه برخورد با فاضلاب بسیار ساده بود: به خیابان ها ریخته می شد. با این حال، این باعث سطح قابل توجهی آلودگی بالا شد و برای بسیاری از مردم یک نگرانی خطرناک برای سلامتی بود.

فاضلاب در نهایت به رودخانه‌ها و اقیانوس‌های ما فرستاده می‌شود، بنابراین برای جلوگیری از ایجاد خطر برای سلامتی انسان‌ها و آبزیان ضروری است که به درستی تصفیه شود. تصفیه فاضلاب به خلاص شدن از شر میکروب های خطرناک و حذف اقلامی که به طور تصادفی در لوله ها ریخته شده اند، مانند بسته های پلاستیکی، لوازم آرایشی و ته سیگار کمک می کند.

تصفیه فاضلاب می تواند فرآیندی زمان بر باشد و اغلب چند روز طول می کشد. با این حال، اگر اقلام متفرقه در توالت ریخته نشوند، می‌تواند سریع‌تر باشد، فقط در مرحله درمان با زحمت از آن خارج می‌شود.

دو دسته از تصفیه فاضلاب وجود دارد

تصفیه فاضلاب واقعاً به دو کلاس مختلف تقسیم می شود. فاضلاب بهداشتی و فاضلاب طوفانی. فاضلاب های طوفان معمولاً آلودگی کمتری دارند زیرا فقط موادی را حمل می کنند که در هوای بارانی یا طوفانی از سطح شسته می شوند. با این حال، فاضلاب های بهداشتی حاوی فضولات انسانی، آب کثیف ماشین لباسشویی و سینک ظرفشویی و بسیاری از مواد ناخوشایند دیگر است. بنابراین، بسیار مهم است که این فاضلاب قبل از رها شدن به رودخانه ها و اقیانوس ها به درستی تصفیه شود.

پسابی که ملک شما را برای تصفیه رها می کند، باید از روش های مختلف تصفیه عبور کند و قبل از اینکه به رودخانه ها و اقیانوس های ما بازگردانده شود، آزمایش واجد شرایط آب را پشت سر بگذارد. فرآیند تصفیه فاضلاب در مراحل متعددی انجام می شود که در زیر به آنها اشاره شده است.

ابتدا توالت را آبکشی می کنید

هنگامی که توالت خود را شستشو می دهید، اولین کاری که انجام می دهد این است که تمام فاضلاب را به لوله های فاضلاب زیر خانه خود می شویید. فاضلاب در امتداد این لوله ها حرکت می کند و به لوله های بزرگتر در زیر خیابان می پیوندد و تا نزدیکترین تصفیه خانه جریان می یابد.

مرحله قبل از درمان

اولین مرحله درمان پس از شستشو شامل غربالگری فاضلاب برای حذف اقلام بزرگ مانند پارچه های پارچه ای، دستمال مرطوب، وسایل بهداشتی و سایر قطعات زباله است. برای حذف همه این موارد، فاضلاب اساساً از طریق یک الک بزرگ فرستاده می شود. تمام چیزهایی که نباید در زهکشی ریخته شوند در طی این فرآیند خارج می شوند.

مرحله اولیه تصفیه فاضلاب

فاضلاب از طریق چندین سری فیلتر در تصفیه خانه فرستاده می شود تا قطعات بزرگ را فیلتر کرده و مایع و لجن را از هم جدا کند تا باقیمانده جامد را بتوان به محل دفن زباله برد. در این مرحله، خراش های بزرگ در اطراف مخازن حرکت می کنند و لجن جمع آوری شده را به وسط فشار می دهند، جایی که به راحتی می توان آن را جدا کرد. سپس آب برای بخش بعدی فرآیند به سمت بالا حرکت می کند.

مرحله دوم تصفیه فاضلاب

در این مرحله از تصفیه فاضلاب، بوهای تند و تند و باکتری ها از طریق فرآیندی به نام هوادهی از آب و لجن حذف می شوند، جایی که اکسیژن برای کمک به تجزیه باکتری ها و مواد آلی وارد می شود. در پایان این فرآیند کامل، فاضلاب معمولاً برای رهاسازی مجدد به یک جریان آب طبیعی ایمن در نظر گرفته می شود. با این حال، برای اطمینان از حذف تمام باکتری‌های خطرناک، معمولاً فاضلاب از یک تصفیه نهایی عبور می‌کند.

مرحله نهایی درمان

این مرحله نهایی شامل هوادهی بیشتر و به دنبال آن یک مرحله تخلیه اکسیژن برای کمک به کاهش نیتروژن و فسفر برای تمیز کردن فاضلاب و آماده شدن برای رهاسازی مجدد به آبراهه است. بسته به تصفیه‌خانه و روش‌هایی که استفاده می‌کنند، این مرحله همچنین می‌تواند شامل استفاده از نور ماوراء بنفش و کلرزنی برای حذف باکتری‌های باقی‌مانده باشد.

اگرچه برخی از شرکت‌ها هستند که انرژی را از فاضلاب در طول فرآیند تصفیه جمع‌آوری می‌کنند، اما عموماً فاضلاب تصفیه‌شده ما به اقیانوس‌ها بازمی‌گردد. با این حال، تنها زمانی منتشر می شود که به شدت توسط آژانس محیط زیست تنظیم و تأیید شود تا اطمینان حاصل شود که تمام استانداردهای با کیفیت بالا را برآورده می کند.

و اگر در مورد تأثیر آن بر زندگی دریایی نگران هستید، نیازی به نگرانی نیست زیرا به طور باورنکردنی، فاضلابی که به اقیانوس ها بازگردانده می شود به قدری خوب تصفیه می شود که در واقع کیفیت آب را بهبود می بخشد و ماهی ها و آبزیان را سالم نگه می دارد. و در نهایت، این آب ابرها را تشکیل می‌دهد، دوباره به صورت باران می‌بارد و به طور بالقوه راه خود را به آب‌رسانی خانه شما بازمی‌یابد، جایی که قبل از بیرون آمدن از شیر آشپزخانه شما تصفیه می‌شود!

حالا، وقتی توالت را می‌شویید، کمی بیشتر می‌دانید که زباله‌های شما کجا می‌روند و در نهایت به کجا ختم می‌شوند!

اجازه دهید یک واقعیت جالب را تمام کنیم: آب لوله کشی لندن قبل از اینکه به شما برسد، از طریق 7 نفر عبور کرده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *