ضریب توان چیست؟

 

ضریب توان اندازه گیری میزان کارآمدی توان ورودی هنگام استفاده در تاسیسات الکتریکی مانند دیزل ژنراتور است . ضریب توان به کیفیت توان کمک می کند، بنابراین ضریب توان ضعیف به این معنی است که راندمان برق شما از یک ژنراتور آماده به کار پایین خواهد بود. این نسبت توان فعال به ظاهر است. بنابراین برای کمک به شفاف‌تر شدن موضوع، اصطلاحاتی را برای کاهش ضریب توان تعریف کرده‌ایم…

انواع فاکتورهای توان برای ژنراتورها

 توان فعال

توان اکتیو یک توان بسیار مفید و همه کاره است. به عنوان مثال می توان از آن برای روشنایی یا پمپاژ آب استفاده کرد. آب فعال بر حسب وات (W) یا کیلووات (کیلووات) اندازه گیری می شود.

توان راکتیو

توان راکتیو به توان ذخیره شده ای اطلاق می شود که کار مفیدی انجام نمی دهد. توان راکتیو بر حسب Var یا کیلووار (kVAR) اندازه گیری می شود.

توان ظاهری

توان ظاهری مجموع توان فعال و راکتیو است. توان ظاهری بر حسب ولت آمپر یا کیلوولت آمپر (کیلو ولت آمپر) اندازه گیری می شود.

 What is Power Factor - Vital Power

اما ضریب توان چیست؟

در اینجا یک تشبیه برای ساده تر کردن درک آن وجود دارد. یک بسته چیپس بردارید. درون بسته خود چیپس وجود دارد و بسته نیز با هوا پر شده است.

تردها نشان دهنده توان فعال هستند، این بخش “مفید” در توان است، یا بخشی است که ما خواهیم خورد. هوای داخل بسته نشان دهنده توان راکتیو است. این قسمت “مفید” نیست یا موردی نیست که توسط شما مصرف نمی شود. بسته به عنوان یک کل (شامل تردها و هوا) توان ظاهری را نشان می دهد. متأسفانه، شما نمی توانید بدون راکتیو توان اکتیو داشته باشید، همانطور که داشتن یک بسته چیپس بدون هوا در داخل سخت است (البته مگر اینکه بسته بندی شده وکیوم شده باشد)!

وقتی در یک بسته چیپس هوای بیشتری نسبت به خود چیپس وجود دارد، همیشه ناامید کننده است! وقتی این را به ضریب توان مربوط می کنیم، هرچه هوای بسته بیشتر باشد، توان راکتیو بیشتری داریم، که به معنی کیفیت توان پایین است. هرچه هوا در بسته کمتر باشد، توان راکتیو کمتری داریم، به این معنی که کیفیت برق ما بالا است و تجهیزات تولید برق ما کارآمد هستند.

اگر تجهیزات شما کارآمدتر باشد، منجر به کاهش هزینه های برق می شود. این به این دلیل است که کیفیت ضعیف برق منجر به بسیاری از خرابی ها و ناپایداری در شبکه می شود. اینها می تواند مشکلاتی در جریان یا کابل کشی باشد، به این معنی که زمان، پول و منابع به دلیل تعمیر و نگهداری غیر ضروری ژنراتور و تعمیرات غیر ضروری برای رفع این مشکلات هدر می رود.

بنابراین، داشتن کیفیت برق بالا نه تنها در هزینه شما صرفه جویی می کند، بلکه سایت شما را از خطاهای الکتریکی غیر ضروری نیز محافظت می کند.

تصحیح ضریب توان

بنابراین، برای صرفه جویی در زمان و ضررهای احتمالی چه کاری می توانید انجام دهید؟ برای بهبود کیفیت برق، سیستم‌های شما باید تجهیزات تصحیح ضریب توان نصب و متصل باشند.

تصحیح ضریب توان چیست؟

تصحیح ضریب توان شامل اتصال خازن هایی است که بار الکتریکی سیستم توزیع نیرو را کاهش می دهد. خازن ها انرژی راکتیو را در مقابل انرژی تولید شده از بارهایی مانند موتورها تولید می کنند. خازن ها انتقال انرژی راکتیو از طریق تجهیزات تولید برق و شبکه انتقال را متوقف می کنند. سپس به سمت موتورها هدایت می شود، به عنوان مثال، به این معنی که در حال حاضر هیچ گردش جریان غیر ضروری وجود ندارد.

ضریب توان چیست و چرا مهم است؟

ضریب توان می تواند قبض برق را کاهش دهد

خرابی در کابل کشی و تغییر جریان به دلیل ضریب توان ضعیف می تواند جریمه هایی را از شبکه توزیع برق در پی داشته باشد. تجهیزات تصحیح ضریب توان این موضوع را برطرف کرده و تلفات برق را کاهش می دهد.

این امکان را برای توان بیشتر در دسترس فراهم می کند

ضریب توان بالا به این معنی است که نصب الکتریکی شما بهینه و کارآمد خواهد بود. برای تولید همان مقدار توان از یک موتور به وات کمتری نیاز است.

ضریب توان منجر به کاهش افت ولتاژ می شود

نصب خازن ها افت ولتاژ را کاهش می دهد و انرژی راکتیو را به موتورها هدایت می کند، نه به تجهیزات ضروری تولید برق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *