پرش به محتوا

FRP چگونه ساخته می شود

  • از

FRP چگونه ساخته می شود

FRP در جهان

شما می توانید محصولات FRP را تقریباً در هر صنعت و در بسیاری از کاربردهای مختلف پیدا کنید. به عنوان مثال، هنگامی که از یک پارک آبی بازدید می کنید، متوجه خواهید شد که بسیاری از جاذبه ها و راه پله های منتهی به آنها از FRP ساخته شده اند. اگر تا به حال از یک کارخانه آبجوسازی بازدید کرده باشید، متوجه خواهید شد که داربست ها و راهروها معمولاً از FRP نیز ساخته شده اند. فایبرگلاس در همه جا وجود دارد و دلیل خوبی دارد – همه کاره ترین و بادوام ترین ماده موجود برای سازه ها و بسیاری از کاربردهای دیگر مانند پوشش دیوار و کف است. برای اینکه بفهمید FRP چگونه ساخته می شود، ابتدا باید خود مواد را درک کنید.

FRP چیست؟

FRP یک کامپوزیت است که از ترموست (رزین ها) و فایبرگلاس ساخته شده است که الیاف بسیار نازک شیشه ای است، به همین دلیل نام آن به آن می رسد. این الیاف شیشه و رزین های مختلفی که با آن ترکیب می شود، مواد اولیه محصولات FRP را تشکیل می دهند.

رزین ها همان چیزی هستند که به کیفیت های مختلف مقاومت محیطی و شیمیایی کمک می کنند و به عنوان چسب برای الیاف شیشه در لایه ساختاری عمل می کنند. محصولات DEFI به طور کلی از سه لایه تشکیل شده اند که به آنها لمینت نیز گفته می شود.

  • لایه سد شیمیایی (CBL): این لایه مقاومت شیمیایی ایجاد می کند که به محصولات FRP ویژگی ضد خوردگی می دهد.
  • لایه ساختاری: برای مقاومت در برابر دما و یکپارچگی ساختاری
  • پوشش سطحی (Surface Veil): مقاومت در برابر محیط و دما

همانطور که می بینید، تاکید در کامپوزیت بر استحکام و دوام سازه در هر محیطی است. هنگامی که با نحوه ساخت FRP آشنا می شوید، به دلیل مزایایی که ارائه می دهد، مورد بسیار قانع کننده ای برای استفاده گسترده در بسیاری از صنایع مختلف است.

Pultrusion چیست؟

Pultrusion یک فرآیند ساخت است که طول های پیوسته ای از اشکال ساختاری پلیمری را ایجاد می کند که شامل مقاطع عرضی ثابت برای افزایش استحکام است. همانطور که از نام آن پیداست یک ماشین مواد خام را از طریق یک فرآیند خطی با استفاده از مکانیزم کشش مداوم “کشش” می کند. در این مورد، مواد اولیه مخلوط رزین به صورت مایع (رزین، پرکننده و افزودنی‌های مخصوص کاربرد) و الیاف شیشه هستند که تقویت‌کننده را فراهم می‌کنند. فایبرگلاس به شکل های پیوسته است – رول های تشک فایبرگلاس و قرقره هایی از رشته های فایبر گلاس شبیه به رشته های ظریف.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *