پرش به محتوا

فایبرگلاس Pultrusion- رزین های اصلی FRP و کاربردهای مختلف آنها

  • از

فایبرگلاس Pultrusion- رزین های اصلی FRP و کاربردهای مختلف آنها

رزین های اصلی FRP

آیا شما یک مهندس طراحی هستید یا یک مدیر خرید؟ آیا شرکت شما محصولاتی تولید می کند که از میله ها، لوله ها، کانال ها، زاویه ها، میله های فایبرگلاس ما استفاده می کند؟

دیگر نگران نباش؛ ما یک راه حل برتر برای هر پالتروژن، رزین پالتروژن یا محصولات پالتروژن داریم. اقلام Pultruded در طول سال ها رشد چشمگیری را تجربه کرده اند. این به سختی تعجب آور است با توجه به اینکه آنها دارای انواع ویژگی های فریبنده هستند. به عنوان مثال، آنها دوام فوق العاده ای ارائه می دهند و همچنین سازگار با محیط زیست هستند.

خواص جذاب آن‌ها به دلایل متعددی نسبت داده می‌شود که یکی از آن‌ها رزین‌های پالتروژن به کار رفته در فرآیند تولید پالتروژن است. در اینجا چیزی است که باید در مورد pultrusion و محصولات آن بدانید.

انواع مختلف رزین های پالتروژن

رزین های ترموست مورد استفاده در فرآیند پالتروژن به عنوان رزین های پالتروژن شناخته می شوند. موارد زیر برخی از پرکاربردترین رزین ها در فرآیند پالتروژن هستند:

1. رزین پلی استر

پلی استر پرکاربردترین رزین پالتروژن در بخش تولید کامپوزیت است که 75 درصد از کل رزین های پالتروژن را تشکیل می دهد. این امر به عوامل متعددی مربوط می شود از جمله:

  • به عنوان مثال، رزین های پلی استر هنگام ساخت زنجیره های پلیمری بسیار قابل تنظیم هستند. در نتیجه، کاربردهای گسترده ای دارد و تقریباً می تواند هر کامپوزیت را بسازد.
  • جدا از سازگاری آنها که بسته به ساختار بلوک های ساختمانی آنها متفاوت است، این رزین های پالتروژن دارای چندین ویژگی جذاب اضافی هستند که آنها را حتی جذاب تر می کند.

2. اپوکسی

آنها کیفیت الکتریکی بسیار خوبی دارند، در برابر خوردگی مقاوم هستند و می توانند دماهای بالا را تحمل کنند. نقطه ضعف آن این است که رزین های پالتروژن اپوکسی ویسکوزیته بالایی دارند که نیاز به پس کیور شدن دارد. آنها همچنین تحمل کمی در برابر اشعه ماوراء بنفش دارند.

3. رزین های فنولیک

همانطور که از نامش پیداست رزین های فنلی بر پایه فنل هستند. از آنجایی که آنها بر پایه فنل هستند، مقاومت عالی در برابر آتش و انتشار دود کمی دارند. در نتیجه، آنها اغلب به عنوان چسب یا چسباننده ماتریکس استفاده می شوند.

4. رزین های وینیل استر

استایرن و محصول تراکم متاکریلیک اسید معمولاً با اپوکسی ترکیب می شوند تا رزین های وینیل استر بسازند. به عنوان یک عامل اتصال عرضی و برای افزایش چسبندگی به الیاف شیشه، از این محصول تراکم استفاده می شود. فرآیند پخت با یک انفجار شروع می شود.

در دمای اتاق، این فرمول‌ها ویسکوزیته پایینی دارند و می‌توان از آنها برای تزریق یک پیش‌فرم پارچه تقویت‌کننده برای ایجاد قطعات جامد بزرگ مانند تیغه‌های آسیاب بادی استفاده کرد. این مخلوط معمولاً با الیاف شیشه خرد شده ترکیب می شود و روی یک قالب باز اسپری می شود.

به دلیل این کیفیت بهبود یافته به طور گسترده در محصولات ساحلی و دریایی استفاده می شود.

5. رزین های پلی اورتان

پلیمرهای پلی اورتان به دلیل تطبیق پذیری استثنایی خود شناخته شده اند. به عنوان مثال، پلیمرهای پلی اورتان طیف وسیعی از کاربردها را خارج از تولید کامپوزیت ارائه می دهند.

پلیمرهای پلی اورتان به دلیل دوام فوق العاده و قابلیت تحمل بار، یک گزینه استاندارد در بخش کامپوزیت هستند.

چرا از رزین های پالتروژن در فرآیند تولید استفاده می شود؟

رزین ها معمولاً علاوه بر ویژگی های فوق العاده هر یک از موارد فوق، به انتقال تنش بین الیاف کمک می کنند.

در نتیجه، اغلب برای پوشاندن و بستن الیاف به یکدیگر برای محافظت از آنها در برابر آسیب های خارجی مانند خوردگی استفاده می شود.

بسته به هدف شما، اغلب از رزین های مختلف برای رفع نیازهای شما استفاده می شود.

به عنوان مثال، در حالی که فنولیک ها بهترین عایق حرارتی و مقاومت در برابر آتش هستند، آنها اغلب همراه با رزین های دیگر استفاده می شوند. در نتیجه، محصول نهایی می تواند هم بادوام و هم مقاوم در برابر آتش باشد.

فرآیند Pultrusions

Pultrusion یک روش بسیار کارآمد برای تولید مواد کامپوزیتی تقویت شده با الیاف است. قادر می سازد تولیدکنندگان پالتروژن تا اشکال پروفیل FRP پیوسته را در طول های مستقیم ایجاد کنند.

این فرآیند با تقویت کننده ها شروع می شود که پشتیبانی می کنند. شیشه، کربن یا آرامید را می توان به صورت رووینگ، حصیر، بافته شده یا دوخت استفاده کرد. این ماده قبل از آغشته شدن به ماتریس رزین به داخل ناحیه تغذیه کشیده می شود و دقیقاً به شکل مورد نیاز در می آید. رزین های پلی استر، وینیل استر، اپوکسی یا فنولیک را می توان به عنوان ماتریس رزین استفاده کرد. آرماتور آغشته شده از ناحیه تغذیه به داخل قالب حرارتی pultrusion کشیده می شود. ماتریس رزین سخت می شود و به طور کامل در قالب سخت می شود.

فایبرگلاس

فایبرگلاس یک ماده تقویت‌شده با الیاف است که از الیاف شیشه ساخته شده است که می‌توان آن‌ها را مجدداً مرتب کرد، در یک ورق پهن کرد یا در پارچه بافته شد. فایبرگلاس به دلیل قیمت پایین و انعطاف پذیری بالا در محصولات خانگی و مشاغل مختلف استفاده می شود. فایبرگلاس معمولا در هواپیما، پنجره، سقف، قایق و وان حمام یافت می شود.

چرا عنوان مواد تقویت شده با F iber به جایگزینی برای فلزات جذاب هستند؟

بسته به کاربرد، فایبرگلاس می تواند راه حل های مختلفی را به مشتریان ارائه دهد. از جمله مزایای فایبرگلاس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت ارتعاشی بالای فایبرگلاس به آن اجازه می دهد تا در قطعاتی که مستلزم استحکام و طول عمر هستند، مانند عناصر موتوردار یا چیزهایی که در معرض باد یا ارتعاشات مکانیکی هستند، استفاده شود.
  • فایبرگلاس به عنوان یک عایق حرارتی برای خطوط لوله، سیستم های گرمایشی و سرمایشی و سازه ها و عناصر مختلف دیگری که در معرض تغییرات سریع دما قرار دارند، استفاده می شود.
  • فایبرگلاس برای تحمل شعله های مستقیم برای مدت زمان مشخص، بسته به نوع شیشه، اشباع و مواد پوشش غیر قابل احتراق است و بنابراین برای پتوهای ایمنی در برابر آتش، پناهگاه های آتش نشانی و سایر محصولات مشابه استفاده می شود.
  • مقاومت شیمیایی یکی دیگر از ویژگی‌های مفید فایبرگلاس را ارائه می‌دهد و به آن اجازه می‌دهد در مکان‌ها، ساختمان‌ها و سازه‌هایی که ممکن است مواد شیمیایی یا نشت مرتبط با مواد شیمیایی رخ دهد، استفاده شود.
  • دوام خواص – خواص فیبر پس از خشک شدن تغییر نمی کند. خواص پس از انجماد یا گرم کردن مواد تا +550 درجه سانتیگراد برای E-glass تغییر نمی کند.
  • مقاومت بیولوژیکی در برابر نیروهای خارجی عمر ماده و جسمی را که به آن اعمال می شود افزایش می دهد. علاوه بر این، تضمین می کند که زیبایی بصری برای مدت طولانی تری حفظ می شود.

نمونه هایی از کاربردهایی که خواص فایبرگلاس مفید است

مواد فایبرگلاس به دلیل مزایای مختلفی که دارند در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند:

  • فایبرگلاس در ساخت و ساز – مش ساختمانی فایبر گلاس برای سیستم های عایق، دیوارهای داخلی، سقف و کف سازی داخلی و خارجی استفاده می شود. تشک فایبرگلاس برای عایق صدا و گرما استفاده می شود.
  • پارچه فایبر گلاس برای لباس های محافظ، پناهگاه های آتش، پرده های دود، پتوهای جوشکاری و عایق های حرارتی و موارد دیگر استفاده می شود.
  • لوله ها و پالایشگاه ها – پارچه فایبرگلاس و حصیر در سیستم های مختلف و ژاکت های مناسب برای عایق لوله استفاده می شود.
  • معماری – غشاهای نساجی مواد فایبرگلاس پوشش داده شده ای هستند که امکان تولید راه حل های معماری منحصر به فرد مانند سقف های منحنی پیچیده و نماها را فراهم می کند. غشاهای نساجی نیز در ایجاد نورپردازی زیبایی به کار می روند.
  • لوازم خانگی – فایبرگلاس به عنوان یک عایق در وسایل گرما و یخ زدگی استفاده می شود.
  • بخش خودرو – مواد فایبرگلاس صوتی و عایق حرارتی به صنعت خودرو ارائه می شود.
  • الکترونیک – فایبرگلاس معمولاً برای بردهای مدار چاپی و سایر اقلام الکترونیکی که نیاز به مقاومت الکتریکی دارند استفاده می شود.
  • فایبرگلاس همچنین در تولید تجهیزات ورزشی مانند تخته موج سواری، اسنوبرد و تجهیزات هاکی روی یخ و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

برای اطمینان از عملکرد بالا، بادوام، با کیفیت و بادوام، فقط باید از رزین‌های پالتروژن با عیار بالا در محصولات کامپوزیت استفاده شود. در Tencom ، ما به شما یک انتخاب جامع از اقلام pultruded درجه بالا ارائه می دهیم. ما رهبر بازار در صنعت هستیم و شعار ما ساده و دقیق است. اختصاص داده شده به ارائه چیزی جز کیفیت و ارزش از طریق محصولات برتر ما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *