تعمیر و نگهداری باتری مجموعه ژنراتور

تعمیر و نگهداری باتری مجموعه ژنراتور

11 سپتامبر 2019

روش نگهداری زیر برای تمامی برندهای دیزل ژنست از جمله کامینز، پرکینز، ولوو، دوتز، ریکاردو، یوچای و غیره مناسب است.

مواردی که در باتری نیاز به توجه دارند

I. خطر آتش سوزی و انفجار وجود دارد، آتش باز یا جرقه الکتریکی نباید در نزدیکی باتری مجاز باشد.

II. هرگز قطب مثبت و منفی باتری را با هم اشتباه نگیرید، در غیر این صورت جرقه و انفجار رخ می دهد.

III. الکترولیت باتری حاوی اسید سولفوریک بسیار خورنده است. هنگام نگهداری از باتری، پیش بند ضد اسید و پوشش بالایی یا عینک محافظ بپوشید. هنگام اضافه کردن الکترولیت به باتری، مراقب باشید که آن را به آرامی اضافه کنید و از پاشش مایعات جلوگیری کنید. هنگامی که الکترولیت به طور تصادفی روی پوست یا لباس پاشید، بلافاصله با آب فراوان بشویید.

اتصال و قطع باتری

I. ابتدا سیم قرمز (+) را به قطب باتری (+) وصل کنید. سپس سیم مشکی (-) را به قطب باتری (-) وصل کنید.

II. هنگام جدا کردن باتری، ابتدا سیم (-) (سیاه) را بردارید، سپس سیم (+) (قرمز) را بردارید.

تمیز کردن باتری

باتری را خشک و تمیز نگه دارید. اکسیدها و کثیفی روی باتری ها و پایانه ها می توانند باعث اتصال کوتاه، افت ولتاژ و تخلیه شوند، به خصوص در هوای مرطوب. پایانه ها و کابل های باتری را با برس برنجی تمیز کنید تا اکسیدها از بین بروند. کانکتور کابل را سفت کنید و گریس محافظ یا وازلین را روی محل اتصال بمالید.

مقدمه ای بر شارژ باتری

I. باتری هنگام تحویل به کاربر خشک است. بنابراین، الکترولیت با وزن مخصوص صحیح (>1.5) که به طور یکنواخت مخلوط شده است باید قبل از استفاده اضافه شود. درپوش بالایی باتری را باز کنید و الکترولیت را به آرامی تزریق کنید تا جایی که بین دو خط رسوب در قسمت بالایی ورق فلزی قرار گیرد و تا حد امکان به خط ترازو بالایی نزدیک شود. پس از افزودن آن، لطفاً بلافاصله از آن استفاده نکنید. باید اجازه دهید باتری حدود 15 دقیقه پارک شود. همچنین می توانید شارژر را وصل کنید تا آن را به مقدار مناسب شارژ کنید.

II. در اولین بار شارژ باتری باید توجه داشت که زمان شارژ مداوم نباید بیش از 4 ساعت باشد. زیرا زمان شارژ بیش از حد به عمر باتری آسیب می رساند.

تعمیر و نگهداری باتری مجموعه ژنراتور, دیزل ژنراتور

III. هنگامی که یکی از شرایط زیر رخ می دهد، زمان شارژ مجاز است به طور مناسب تمدید شود:

آ. مدت زمان ذخیره سازی باتری بیش از 3 ماه است، زمان شارژ می تواند 8 ساعت باشد.

ب دمای محیط همچنان از 30 درجه سانتیگراد تجاوز می کند یا رطوبت نسبی همچنان بالاتر از 80٪ است و زمان شارژ می تواند 8 ساعت باشد.

ج. اگر باتری بیش از 1 سال ذخیره شود، زمان شارژ می تواند 12 ساعت باشد.

د اگر خروجی جریان شارژر ناکافی است، زمان شارژ جریان پایین باید به طور متناسب تمدید شود.

ه. در پایان شارژ بررسی کنید که آیا سطح مایع الکترولیت کافی است یا خیر و در صورت لزوم الکترولیت استاندارد با وزن مخصوص مناسب اضافه کنید.

f. لازم به ذکر است که اندازه جریان شارژ و مدت زمان شارژ نیز باید شرایط قدیمی و جدید باتری و میزان توان ذخیره شده در باتری را نیز در نظر بگیرد. هنگام شارژ باتری، ابتدا درپوش فیلتر باتری یا درپوش هواکش را باز کنید و سطح الکترولیت را بررسی کنید و در صورت لزوم با آب مقطر تنظیم کنید.

g. عملکرد و شارژ معمولی می تواند باعث تبخیر مقداری آب شود که نیاز به پر کردن باتری در هر زمان دارد. ابتدا سطح باتری مخصوصاً درگاه پرکننده کاملاً تمیز می شود تا از ورود کثیفی به محفظه باتری جلوگیری شود، سپس سوراخ سوراخ را بردارید و آب مقطر را تا سطح مایع مناسب اضافه کنید.

ساعت به منظور جلوگیری از بسته شدن طولانی مدت، فاضلاب در محفظه باتری نمی تواند به موقع تخلیه شود و از متراکم شدن قطرات آب در دیواره داخلی سلول جلوگیری می شود.

من. برای تسهیل گردش هوای مناسب باید یک سوراخ مخصوص باز شود. اطمینان حاصل کنید که باتری در محیطی با تهویه مناسب بدون جرقه یا شعله باز در نزدیکی شارژ می شود. در محیطی که نمی توان از برف محافظت کرد شارژ نکنید و شارژر نباید نزدیک آب باشد.

چگونه باتری را شارژ کنیم؟

I. سه نوع منبع تغذیه برای شارژ باتری وجود دارد:

الف. دستگاه شارژ خود مجهز کاربر

ب. دستگاه شارژ باتری نصب شده در کنترل پنل راه اندازی

ج. شارژر باتری داخلی Genset

قبل از کار با دیزل ژنراتور، ابتدا مطمئن شوید که شارژر باتری فوق جدا شده است. شرایط استفاده از این سه دستگاه شارژ یکسان نیست و به طور خلاصه به شرح زیر است:

الف. هنگامی که دستگاه به گونه ای پیکربندی شده است که کنترل پنل را به صورت دستی راه اندازی کند، زیرا هیچ وسیله شناور باتری در پنل کنترل نصب نشده است، در صورت عدم استفاده طولانی مدت از دستگاه، کاربر باید به شارژر مجهز شود تا باتری را جداگانه شارژ کند. .

ب. برای پانل کنترل راه اندازی مجموعه مولد، صفحه نمایش مجهز به یک دستگاه شارژ شناور مطابق با ولتاژ شارژ باتری است. منبع تغذیه دستگاه شارژ شناور ولتاژ استاندارد شبکه تک فاز (AC220V) می باشد و وظیفه اصلی آن جلوگیری از تخلیه بیش از حد باتری در صورت توقف طولانی مدت و در نتیجه آسیب باتری و تأثیر بر روی دستگاه است. راه اندازی عادی و مطمئن واحد. برای ژنراتور با این پیکربندی، کاربر فقط باید برق تک فاز AC220V را در صورت نیاز به ترمینال های مربوطه صفحه کنترل وصل کند و نیازی به شارژر باتری اضافی نیست. ویژگی های دستگاه شناور باتری مشخص می کند که برای شارژ مداوم باتری به مدت 24 ساعت مناسب است. مزیت این است که کاربر فقط باید منبع تغذیه را به درستی وصل کند، بدون نیاز به انجام تعمیرات اضافی روی باتری. علاوه بر این، به دلیل روش شارژ منحصر به فرد و حفاظت جامع از اضافه ولتاژ و جریان اضافی، فرآیند شارژ در شرایط شارژ منبع تغذیه استاندارد AC220V هیچ آسیبی به باتری وارد نمی کند. هنگامی که دستگاه شروع به کار کرد، بخش کنترل الکترونیکی به طور خودکار مدار شارژ شناور را قطع می کند. این امر هم از شارژر و هم برای باتری محافظت می کند.

ج. هنگامی که مجموعه دیزل ژنراتور در حال کار است، سیم کشی الکتریکی واحد می تواند اطمینان حاصل کند که دستگاه شارژ شناور به طور خودکار از باتری جدا می شود و دستگاه شارژ باتری که مجموعه ژنراتور به آن مجهز است به شارژ باتری ادامه می دهد تا زمانی که دستگاه شارژ شود. کار به پایان رسیده است و سپس به طور خودکار به دستگاه شناور برای شارژ باتری سوئیچ کنید.

د- دمای بالا نیز می تواند به باتری آسیب برساند، بنابراین در طول فرآیند شارژ، به خصوص در آب و هوای گرم، مراقب باشید، دمای باتری نباید بیشتر از 48 درجه سانتی گراد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *