تعمیر و نگهداری سیستم خنک کننده مجموعه ژنراتور

تعمیر و نگهداری سیستم خنک کننده مجموعه ژنراتور

معرفی سیستم خنک کننده

آ. ژنراتور با پیکربندی استاندارد متوسط ​​و بالا از حالت خنک کننده مایع گردش بسته با فن خود استفاده می کند. حلقه گردش سیستم خنک کننده اساساً از قسمت های زیر تشکیل شده است: پمپ آب. آبراه بین بلوک سیلندر موتور و سر سیلندر؛ ترموستات؛ لوله بای پس بین بدنه ترموستات و پمپ آب؛ رادیاتور مخزن آب; خط لوله و شیلنگ؛ خنک کننده روغن روان کننده.

ب جنس پیکربندی غیر استاندارد متوسط ​​و بالا، مانند واحد نوع مخزن آب تقسیم شده، رادیاتور مخزن آب باید با مبدل حرارتی جایگزین شود، در حالی که مخزن انبساط و مخزن از راه دور وجود دارد، مانند موقعیت نصب مخزن از راه دور نسبتاً بالا، مخزن انتقال برای جلوگیری از آسیب دیدن مبدل حرارتی در اثر فشار بیش از حد داخلی، باید اضافه شود.

ج. علاوه بر این، تمامی مجموعه ژنراتورهای متوسط ​​و بالا می توانند به صورت مجزا به دستگاه تصفیه مایع خنک کننده بنا به درخواست کاربر مجهز شوند. این دستگاه دو عملکرد دارد: الف، تمام ناخالصی های مایع خنک کننده را مسدود می کند و از تشکیل رسوب در سیستم خنک کننده جلوگیری می کند. B، عملکرد محافظت در برابر خوردگی مایع خنک کننده را بهبود می بخشد.

د انواع کثیفی روی تراشه رادیاتور می تواند عملکرد خنک کننده رادیاتور را تا حد زیادی کاهش دهد. بنابراین در محیط پر گرد و غبار، تمیز کردن مکرر رادیاتور ضروری است.

تعمیر و نگهداری سیستم خنک کننده مجموعه ژنراتور, دیزل ژنراتور

خنک کننده

خنک کننده ژن مجموعه سه عملکرد زیر را دارد:

A، قابلیت انتقال حرارت کافی را فراهم می کند.

B، از زنگ زدن تمام مواد فلزی در سیستم خنک کننده جلوگیری می کند.

C، محافظت کافی در برابر یخ زدگی را فراهم می کند.

خنک کننده می تواند از آب و ضد یخ یا مخلوطی از آب و ضد زنگ تشکیل شده باشد. در این میان PH آب باید بین 6.5 تا 8 باشد و معمولاً آب خالص توصیه می شود. از آب به تنهایی به عنوان خنک کننده استفاده نکنید. در مناطقی که خطر یخ زدگی وجود دارد، مایع خنک کننده باید حاوی 40 تا 60 درصد ضد یخ باشد. هنگامی که محتوای ضد یخ 40٪ باشد، نقطه انجماد را می توان به -25 درجه سانتیگراد کاهش داد. هنگامی که محتوای ضد یخ 60٪ باشد، می توان آن را به -56 درجه سانتیگراد کاهش داد. پیشنهاد می شود مصرف کنندگان از مخلوط 50 درصد ضد یخ (اتیلن گلیکول) و 50 درصد آب تصفیه شده استفاده کنند و به طور جداگانه در ظرفی مستقل تهیه و قبل از افزودن به مخزن آب به طور یکنواخت مخلوط شوند. افزودن بیش از 60 درصد ضد یخ به مایع خنک کننده توصیه نمی شود، در غیر این صورت محافظت ضد یخ مجموعه دیزل ژنراتور را کاهش می دهد. استفاده از اتیلن گلیکول به عنوان ضد یخ توصیه می شود.

در جاهایی که خطر یخ زدگی وجود ندارد به جای ضد یخ از مایع ضد زنگ استفاده شود. هنگامی که نسبت اختلاط مایع ضد زنگ و آب تصفیه شده حدود 1:30 باشد، می توان به اثر ضد زنگ دست یافت و راندمان خنک کننده واحد کاهش نمی یابد. پس از افزودن مایع ضد زنگ، دستگاه باید در حالت موتور حرارتی قرار گیرد تا بهترین محافظت در برابر خوردگی را به دست آورد. گلیکول به عنوان مایع واحد ضد زنگ توصیه می شود.

هیچ نوع ضدیخ را با مواد افزودنی ضد زنگ و سایر مواد افزودنی مخلوط نکنید زیرا با تولید مقدار زیادی کف باعث کاهش راندمان خنک کننده می شود. مایع ضد یخ و ضد زنگ خطرناک هستند. آنها را ننوشید. از تماس با پوست و چشمها جلوگیری کنید. از الکل در سیستم خنک کننده استفاده نکنید.

تخلیه مایع خنک کننده

هنگام استفاده از دمای محیط کمتر از 5 درجه سانتیگراد یا خاموش شدن طولانی مدت، باید از ضد یخ مورد تایید سازنده موتور استفاده کنید، آن را بر اساس نسبت اضافه کنید یا مایع خنک کننده را تخلیه کنید. دنباله تخلیه عبارت است از: مخزن آب خنک کننده بدنه پمپ آب در گردش (اینترکولر) (پیش گرم کن ژاکت آب). مدل های مختلف نقاط تخلیه آب متفاوتی دارند.

تعویض مایع خنک کننده

مایع خنک کننده باید حداقل هر شش ماه یکبار تعویض شود تا از کاهش عملکرد خنک کننده به دلیل بارش در سیستم خنک کننده جلوگیری شود. یکی دیگر از دلایل تعویض مایع خنک کننده، جلوگیری از خطر خوردگی مجموعه ژنراتور است، زیرا به مرور زمان زنگ زدگی کارایی ماده افزودنی را کاهش می دهد و سنسور دمای آب را غیرفعال می کند.

هنگام تعویض مایع خنک کننده، ابتدا سیستم باید با آب تمیز شسته شود. هنگام تمیز کردن، حتما صبر کنید تا آب شستشو شده بسیار تمیز شود.

تا زمانی که موتور دیزل خاموش نشده و کاملا خنک نشده نباید مایع خنک کننده اضافه شود. زمانی که دمای موتور هنوز بالاست، درپوش پرکننده را باز نکنید، مگر در مواقع اضطراری. در غیر این صورت ممکن است بخار یا مایع خنک کننده با دمای بالا خارج شود.

برای افزودن مایع خنک کننده به مخزن، به نکات زیر توجه کنید:

الف، قبل از افزودن مایع خنک کننده به سیستم خنک کننده، مطمئن شوید که درب تخلیه بسته است و دوشاخه تخلیه در موقعیت صحیح قرار دارد.

ب، برای جلوگیری از خرابی حباب در سیستم، مایع خنک کننده را خیلی سریع به سیستم اضافه نکنید.

ج، هوا باید از طریق یک دریچه یا از طریق یک سوراخ پرکننده تخلیه شود. اگر سیستم خنک کننده به بخاری متصل است، شیر کنترل بخاری باید باز شود و دستگاه باید در حین تزریق تهویه شود.

د، هنگام تزریق مایع خنک کننده، سطح مایع باید 5 سانتی متر زیر سطح جوش پلاگ پرکننده باشد.

E، پس از افزودن مایع خنک کننده ، باید مراقب راه اندازی و پیش گرم کردن دستگاه بود. همچنین سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید و در صورت لزوم آن را پر کنید.

F، همان خنک کننده موجود در سیستم خنک کننده اصلی باید به مخزن آب اضافه شود.

تمیز کردن بیرون رادیاتور

درب رادیاتور را بردارید، رادیاتور را با آب و مواد شوینده خنثی تمیز کنید و با یک برس نرم آن را تمیز کنید. مراقب باشید به رادیاتور آسیب نرسانید. با تفنگ فشار قوی تمیز نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *