نحوه تست ژنراتور Brushless

نحوه تست ژنراتور Brushless

تست ژنراتور یک آزمایش پیشگیرانه، یک پیوند مهم در بهره برداری و نگهداری تجهیزات قدرت و یکی از ابزارهای موثر برای اطمینان از عملکرد ایمن سیستم قدرت است. امروزه سازنده Starlight راه آزمایش ژنراتور بدون براش را با استفاده از megger به اشتراک می گذارد.

مگر چیست؟

Megger نوعی ابزار اندازه گیری است که معمولاً در برقکارها استفاده می شود. عمدتاً برای بررسی مقاومت عایق تجهیزات الکتریکی، لوازم خانگی یا خطوط برق استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که این تجهیزات، لوازم الکتریکی و خطوط در حالت عادی کار می کنند و از حوادثی مانند تلفات برق گرفتگی و آسیب تجهیزات جلوگیری می کند.

تست مقاومت عایق و نسبت جذب سیم‌پیچ‌های استاتور ژنراتور و روتور

اندازه گیری مقاومت عایق یکی از محتویات آزمایش پیشگیرانه است. این ساده ترین و راحت ترین روش تست است. معمولاً از مگر برای اندازه گیری سطح مقاومت عایق استفاده می شود . با توجه به اندازه اندازه گیری شده پد عایق در عرض یک دقیقه، می تواند تشخیص دهد که آیا نقص در عایق و پدیده های مرطوب وجود دارد یا خیر.

نحوه تست ژنراتور Brushless, دیزل ژنراتور

هنگام تست باید توجه کنیم:

1. ژنراتور باید از منبع تغذیه جدا شود و سیم پیچ ژنراتور باید حداقل 15 دقیقه به طور کامل تخلیه شود.

2. با توجه به ولتاژ نامی ژنراتور درجه ولتاژ میگر را به درستی انتخاب کنید. ما معمولا میگر 2500 ولت را برای ژنراتور ولتاژ بالا و میگر 500-1000 ولت را برای ژنراتور ولتاژ پایین به طور کلی انتخاب می کنیم. میگر 500 ولت معمولاً برای روتور استفاده می شود. اما هنگام انتخاب megger، باید با توجه به وضعیت واقعی.

3. برای مگرهای قرار دادن بلند مدت، قبل از اندازه گیری، باید بررسی کنیم که آیا خوب است یا خیر. روش: در تست مدار باز، نشان هد کنتور باید “∞” باشد و در تست اتصال کوتاه، دسته مگاهم متر باید به آرامی تکان داده شود و نشان سر کنتور باید “0” باشد که نشان دهنده متر خوب است

4. سرب اندازه گیری باید سطح عایق کافی داشته باشد. سطح عایق سیم پیچ B و Y باید با سیم محافظت شود تا تأثیر نشت لبه بر مقدار اندازه گیری شده از بین برود.

هنگام اندازه گیری، سیم زمین و محفظه ژنراتور باید در تماس خوبی با مگاهم متر راه اندازی باشند. هنگامی که سر کنتور “∞” را نشان می دهد، سیم آتش نشانی را به سیم پیچ تحت آزمایش وصل کنید، در همان زمان، زمان را ثبت کنید، مقدار عایق را در 15 و 60 ثانیه بخوانید. در طول کل فرآیند اندازه گیری پیوسته، میگر باید سرعت نامی ثابتی را در حدود 120 دور در دقیقه حفظ کند. سرعت خیلی زیاد باعث می شود مقدار اندازه گیری شده کم شود.

پس از اتمام اندازه گیری، سیم آتش با سرعت نامی میگر قطع می شود تا از آسیب دیدن مگاهم متر در اثر شارژ معکوس جلوگیری شود.

نسبت جذب، نسبت مقاومت مقاومت عایق در 60 ثانیه و در 15 ثانیه است. رطوبت و آلودگی نفتی عایق سیم پیچ الکترونیکی ژنراتور نه تنها باعث کاهش عایق می شود، بلکه زمان تضعیف ویژگی های نسبت جذب را نیز کوتاه می کند. از آنجایی که نسبت جذب حساسیت خاصی به عایق رطوبت دارد، عموماً از آن به عنوان یکی از شاخص های اصلی برای قضاوت در مورد خشک بودن یا نبودن عایق استفاده می شود.

قضاوت در مورد واجد شرایط بودن استاتور:

1. مقاومت عایق نه کمتر از 1MΩ.

2. در همان دما، مگاهمتر سطح ولتاژ یکسان، شرایط زمانی ولتاژ مقاومت مشابه، با مقایسه مقاومت عایق اندازه گیری شده با قبلی، نباید کمتر از 1/3 از قبلی باشد.

3. برای ژنراتورهای عایق شده توسط میکا با لاستیک آغشته به آسفالت، نسبت جذب کمتر از 1.3 یا شاخص پلاریزاسیون کمتر از 1.5 نیست. برای ژنراتور با عایق اپوکسی میکا، نسبت جذب نباید کمتر از 1.6 یا شاخص پلاریزاسیون کمتر از 2.0 باشد.

اگر الزامات را برآورده نمی کند، به این معنی است که سیم پیچ های ژنراتور مرطوب شده اند و باید خشک شوند.

قضاوت در مورد اینکه آیا روتور واجد شرایط است:

تا زمانی که مقاومت عایق سیم پیچ روتور ژنراتور کمتر از 0.5MΩ نباشد، می توان آن را واجد شرایط در نظر گرفت.

امیدواریم اطلاعات فوق بتواند به شما در آزمایش ژنراتورهای براشلس کمک کند .

سازنده Starlight می تواند مجموعه های دیزل ژنراتور 20kw-3000kw را با مارک های مختلف مانند Cummins، Perkins، Volvo، Yuchai، Deutz، Shangchai و غیره عرضه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *