یک هفته در جاده در Porsche Taycan GTS: ماشین الکتریکی سریع با نقاط قوت کلاسیک

از تسلا مدل 3 رنج استاندارد، ما راه خود را از طریق نوع برد بلند تا مدل Y فعلی خود ادامه دادیم، اما مطمئناً به آزمایش دقیق پورشه تایکان GTS با قیمتی کمتر از 170000 یورو، نه نمی گوییم. در سفرهای مجموعاً 1700 کیلومتر در عرض یک هفته، متوجه شدیم که چه چیزی را از تسلا کم کرده ایم و چرا پورشه یک تولید کننده ممتاز است و اولین تجربیات فشرده تر خود را در مورد شارژ به غیر از سوپرشارژرها به دست آوردیم.

ماشین برقی پورشه برای استفاده روزمره؟

داده های خودروی برقی پورشه شما را هیجان زده می کند: حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت، 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 3.7 ثانیه، ظرفیت خالص باتری 83.7 کیلووات ساعت (93.4 کیلووات ساعت)، حداکثر ظرفیت شارژ 270 کیلووات و 170327، خرید 15 یورو قیمت اساساً، ما باید تایکان GTS را با یک مدل S Plaid مقایسه کنیم – حداقل از نظر قیمت، زیرا مدل S Plaid شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت را در 2.1 ثانیه می رساند که به طور قابل توجهی سریعتر است. ما این دو را مستقیماً مقایسه نمی کنیم زیرا هنوز مدل S Plaid در اروپا موجود نیست . علاوه بر این، پورشه مطمئناً استانداردهای بالاتری برای خود در زمینه ساخت و کیفیت دارد. وقتی صحبت از نرم افزار و عملیات به میان می آید، حتی تسلاهای کوچک هم جلوتر هستند.

پورشه در زندگی روزمره؟ این امر با تایکان امکان پذیر است، البته بسیار قابل توجه. ما خودرویی را تجربه کردیم که به لطف سیستم تعلیق بادی، حتی در بدترین جاده‌ها هم به آرامی و راحت رانندگی می‌کرد. در اینجا می‌توانید ببینید که چه چیزی از نظر فنی ممکن است و چه چیزی در تسلاهای کوچک‌تر وجود ندارد، به خصوص که ما همان مسیرها را با مدل 3 قبلی و مدل فعلی Y حرکت کردیم. حتی در سنگفرش های شهری، شاسی پورشه تقریباً همه چیز را بدون از دست دادن بازخورد فیلتر می کند. اگر آن را اسپرت دوست دارید (به احتمال زیاد با یک پورشه)، می توانید فوق العاده سخت و کم کار کنید. تنظیم بسیار آسان از طریق صفحه نمایش لمسی کار می کند.

فضای داخلی زیادی برای استفاده روزمره وجود دارد. در مجموع تقریباً 440 لیتر فضای چمدان در جلو و عقب چندان بزرگ نیست، اما ما توانستیم چمدان های خود را به صورت ایمن و ایمن برای دو سفر تولیدی ذخیره کنیم. فضایی برای صندلی کودک کلاسیک روی نیمکت صندلی عقب وجود دارد، بدون اینکه سرنشین جلو مجبور باشد خود را خیلی به جلو هل دهد.

یکی از ویژگی های جالب تایکان GTS تولید کننده صدای آن است. به اصطلاح صدای اسپرت برقی پورشه را می توان به صورت جداگانه فعال کرد و ترکیبی از صدای موتور سنتی و واقعاً قوی و اقتباسی از صداهای سینتی سایزر فنی است. صدا نه تنها از داخل شنیده می شود، بلکه می توانید این صداها را در خارج بشنوید. چنین صداهای مصنوعی خودروهای الکتریکی بحث برانگیز هستند ، ما به خود اجازه می دهیم آنها را حداقل موفق و مناسب شخصیت پورشه بدانیم. و می توانید آنها را خاموش کنید.

هیچ شگفتی در Taycan GTS وجود ندارد

در غیر این صورت، هیچ چیز واقعاً تعجب آور نیست. سیستم های کمکی به راحتی قابل درک هستند و در آزمون ما بسیار خوب کار می کنند. ما کمال غیر معمول تسلا را تجربه کردیم. به عنوان مثال، دستیار نور واقعاً شایسته نام خود است. به طور قابل اعتمادی وسایل نقلیه روبرو را پوشش می دهد. تشخیص محدودیت سرعت نیز بی عیب و نقص عمل کرد. ما آن را خیلی واضح می گوییم: در اینجا می توانید ببینید که تسلا در کجا نقاط ضعف قابل توجهی دارد. ما نه تنها با سیستم‌های پورشه که عملکرد بهتری دارند آشنا هستیم، بلکه به گفته آزمایش‌کنندگان دیگر، خودروهای الکتریکی ID از گروه فولکس‌واگن هم اکنون در اروپا کمک بهتری نسبت به خلبان خودکار تسلا ارائه می‌کنند.

از سوی دیگر، هر کسی که با سیستم ناوبری در Taycan آشنا شود، به سرعت متوجه می شود که این نرم افزار سنتی است. کنترل های لمسی کار می کنند، اما کند به نظر می رسند. این نسبت به تسلا با پول بسیار کمتر، جلوه مدرن کمتری را ایجاد می کند. به طور کلی، عملکرد ناوبری هنوز از نظر خروجی خوب است. مسیرها به خوبی و سریع محاسبه می شوند. توقف های شارژ نیز برنامه ریزی شده است که بسیار قابل اعتماد عمل کرد. اهداف میانی امکان پذیر است. آنچه ما دوست داریم: فردی کردن جزئیات در رابطه با وضعیت شارژ. به عنوان مثال، می توانید دقیقاً مشخص کنید که با چه سطح باتری می خواهید به مقصد خود برسید.

شش دکمه و سوئیچ روی صندلی راننده تایکان GTS به تنهایی برای تنظیم صندلی‌های اسپرت تقریباً به هر روشی وجود دارد. در عمل، این به این معنی است: ما به ندرت به این راحتی سفر کرده ایم. تکیه گاه های جانبی و همچنین تکیه گاه پا قابل تنظیم هستند. تسلا گاهی اوقات متهم می شود که استفاده از آن دست و پا گیر است یا شهودی نیست، اما وقتی در پورشه می نشینید متوجه می شوید که واقعاً چه معنایی می تواند داشته باشد: در ابتدا نمی دانید کاری چگونه کار می کند و باید آن را دو یا سه بار انجام داده باشید. اما پس از آن می توانید آن را به راحتی و به سرعت تکثیر کنید.

بارگیری سریع، سرگرمی کم

به لطف باتری نسبتا بزرگ و شاسی بسیار خوب، ما تایکان را در سفرهای طولانی دوست داشتیم. سفر به طور قابل توجهی خوشایندتر از مدل 3 یا مدل Y امروز بود. علاوه بر این، عملکرد شارژ واقعا نفس گیر وجود دارد: اساساً، با هر شارژ زیر 80 درصد، مقادیری بیش از 120 کیلووات و عمدتاً شاهد بودیم. در ایستگاه های شارژ سریع EnBW یا Aral 150 کیلووات. از پنج تا 80 درصد، چند بار کمتر از 20 دقیقه زمان نیاز داشتیم. ما فکر می کنیم که پورشه این مقادیر را با یک بافر خالص به ناخالص بزرگتر باتری، از جمله موارد دیگر، خریداری می کند.

هر کسی که این پورشه را رانندگی می کند و اغلب مسافت های طولانی را از یک شهر بزرگ به شهر دیگر طی می کند، یک شبکه شارژ را تجربه خواهد کرد که واقعا کار می کند. ما اغلب در آرال یا هلوگ می ایستادیم. ایستگاه های شارژ سریع را می توان در آنجا یافت و سیستم ناوبری پورشه اغلب از این پیشنهادات برای محاسبه مسیرها استفاده می کند. این آزمایش به ما نگاهی اجمالی به دنیای جدیدی از شارژ داد، زیرا ما مدل Y خود را در خارج از شهر خود تقریباً منحصراً در شبکه سوپرشارژر شارژ می‌کردیم. در هر صورت می توان گفت که این نوع شارژ در پورشه برای ما قابل اعتماد بود. ما در مقابل ستون های شکسته یا اشغال شده نمی ایستیم.

سرگرمی در Taycan به یک ادغام نسبتاً موفق Spotify و Apple Music محدود می شود. ما از دومی استفاده نمی کنیم زیرا آیفون نداریم، اما Spotify به همان اندازه که نوشیدن آب بخشی از زندگی ما است. در مقایسه با سیستم های تسلا، عملکرد بسیار کاهش می یابد. همه چیز در پورشه برقی زمان زیادی می برد، موسیقی اغلب لکنت دارد و کار با نمایشگر کوچک خسته کننده است. به عنوان مثال برای پخش آهنگ های مورد علاقه شما تایپ زیادی لازم است. اما این هم کار می کند. بنابراین شما مجبور نیستید بدون لیست پخش Spotify خود کار کنید. در صورت لزوم، از عملکرد پخش موسیقی بلوتوث از طریق تلفن هوشمند استفاده کنید و آن را کنترل کنید. دیگر هیچ سرگرمی در این پورشه وجود ندارد – اگر احساس نشاط بخشی که در آن می نشینید را در نظر نگیرید.

مصرف بسیار بالاتر از تسلا است

آیا باید از مصرف چنین وسیله نقلیه گران قیمتی گزارش دهید؟ ما متقاعد شده ایم که نقش تعیین کننده ای در این کلاس خودرو ندارد. هنوز هم جالب است و چون تاثیر مستقیمی روی برد دارد، شاید مهمتر از موتور احتراقی است. بنابراین ما ابتدا Taycan GTS را در مسیری در برلین که به خوبی می شناسیم، تقریباً 17 کیلومتر در کل شهر و سپس به Spandau آزمایش کردیم. در اینجا ما تقریباً 27 کیلووات ساعت در هر 100 کیلومتر را دیدیم، در حالی که مدل Y با توجه به نمایشگر با 16 کیلووات ساعت در همان زمان از روز موفق شد – نه یک آزمایش مصرف علمی، بلکه یک تفاوت واضح است. در مسافت های طولانی، ما به طور مداوم حدود 28 کیلووات ساعت در پورشه داشتیم؛ طبق صفحه نمایش، مدل Y ما با سبک رانندگی مشابه، 19 کیلووات ساعت مصرف می کند. در اینجا نیز تفاوت آشکار می شود.

با تایکان، پورشه یک خودروی الکتریکی در محدوده خود دارد که از نظر کیفیت کلاسیک به رتبه های برتر دست می یابد. پردازش کپی ما فوق‌العاده بود، عملکرد رانندگی چشمگیر، فضای داخلی خوب و زیبا، تجربه مسافت طولانی تقریبا بی‌نظیر بود. از سوی دیگر، کسانی که بیشتر به فاکتور دیجیتال توجه می کنند، به این نتیجه می رسند که پورشه یک وسیله نقلیه نسبتاً کلاسیک با پیشرانه الکتریکی ارائه می دهد – که به لطف تولید کننده صدا نیز یادآور گذشته است.

دیگه چی بود:

– نویسنده ما در اتوبان 9 در جهت مونیخ در منطقه 120 فلش شد. بیایید ببینیم از این به بعد او یک عابر پیاده خواهد بود یا اینکه سرعت 144 کیلومتر در ساعت نمایش داده شده در پورشه کمی کمتر بود.

– دوچرخه سواری که ظاهراً متعلق به جناح چپ بود، روی سقف تایکان در برلین به ما آبجو نوک داد. ما برند Sternburg را شناختیم.

– در طول آزمایش تقریباً 1700 کیلومتری ما، شارژ سه بار در Aral Pulse و یک بار در Hellweg/EnBw متوقف شد. کارت شارژ پورشه در پورشه در ماگدبورگ شناسایی نشد، به همین دلیل ما اصلاً نتوانستیم در آنجا شارژ کنیم.

– در یکی از فروشگاه‌های سخت‌افزار Hellweg در برلین، شنیدیم که پسر کوچکی، شاید پنج ساله، به پدرش می‌گوید: «بابا، چرا اینجا یک پورشه هست؟ آیا او هم یک تخت مرتفع می سازد؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *