چرا موتورهای دیزلی در دورهای پایینی کار می کنند؟

چرا موتورهای دیزلی در دورهای پایینی کار می کنند؟
چرا موتورهای دیزلی در دورهای پایینی کار می کنند؟, دیزل ژنراتور

موتورهای دیزلی خط قرمز بسیار پایین تری نسبت به موتورهای بنزینی دارند. در واقع، بسیاری از موتورهای دیزلی با خط قرمز کمتر از 4500 دور در دقیقه تولید می شوند که تقریباً نصف دور موتور در دقیقه است. سوال این است که چرا؟ چرا موتورهای دیزلی تمایل دارند با چنین دور در دقیقه پایین کار کنند؟

موتورهای دیزلی معمولاً در دورهای پایین کار می کنند زیرا طول کورس طولانی تری دارند و سنگین تر هستند. قابل توجه است که طول کورس بیشتر باعث ایجاد گشتاور بیشتر در دورهای پایین تر می شود. با این حال، وزن اضافی به معنای اینرسی بیشتر برای بالا بردن سرعت موتور است.

در این مقاله دلایل مختلف دور موتورهای دیزلی کم و مزایا و معایب دور در دقیقه پایین مورد بحث قرار خواهد گرفت. برای اطلاعات بیشتر در مورد اینها و نحوه دریافت قدرت بیشتر از موتور دیزل به ادامه مطلب مراجعه کنید.

چرا موتورهای دیزلی دارای دور در دقیقه پایین هستند؟

به طور خلاصه، موتورهای دیزلی به دلیل سه عامل اصلی دارای RPM پایین هستند:

  • موتورهای دیزلی طول کورس بیشتری دارند.
  • موتورهای دیزلی با فشرده سازی کار می کنند.
  • موتورهای دیزلی سنگین تر هستند.

من هر یک از این موارد را در زیر توضیح خواهم داد.

موتورهای دیزلی طول کورس طولانی تری دارند

موتورهای دیزلی معمولاً در دورهای کمتری کار می کنند زیرا طول حرکت آنها افزایش یافته است. برای در نظر گرفتن این موضوع، طول کورس مسافتی است که پیستون از نقطه مرگ بالا (TDC) تا نقطه مرگ پایین (BDC) طی می کند.

شهودی به نظر می رسد که هر چه مسافت بیشتر باشد، زمان بیشتری طول می کشد تا پیستون طی کند. بنابراین، RPM های کندتر یک موتور دیزل به افزایش طول کورس آن نسبت داده می شود.

به عنوان مثال، نوع بنزینی مرسدس بنز C 200 با موتور M274 با طول کورس 73.7 تا 92 میلی متر (2.90 – 3.62 اینچ) عرضه می شود. این موتور تا 242 اسب بخار (180 کیلووات) در 5500 RPM تولید می کند. این RPM به طور قابل توجهی بالاتر از آنچه که نوع دیزلی استفاده می کند است.

مرسدس بنز C 200d شایان ذکر است، موتور OM651 با طول کورس 83 تا 99 میلی‌متر (3.27 – 3.9 اینچ) عرضه می‌شود که 136 اسب بخار (100 کیلووات) را در 2800-4600 RPM ارائه می‌کند.

موتورهای دیزلی با فشرده سازی کار می کنند

فشرده سازی عمل فشرده سازی هوا و سوخت در یک فضای محفوظ از هوا قبل از شروع فرآیند احتراق است. هرچه فشرده سازی کارآمدتر باشد، احتمال وقوع پیش اشتعال کمتر است که می تواند باعث ضربه زدن به موتور شود.

نسبت تراکم تفاوت بین بزرگترین و کوچکترین حجم در یک موتور است.

موتورهای دیزل تمایل به نسبت تراکم بالایی دارند که دستیابی به توان خروجی بالا در دورهای پایین را برای آنها آسان تر می کند. این به این دلیل است که موتور دیزل می تواند هوای بیشتری را در یک فضای کوچک در یک دوره معین فشرده کند.

در اینجا ویدیویی وجود دارد که چگونگی تأثیر نسبت تراکم بر راندمان موتور را شرح می دهد:

5 دلیل که موتورهای دیزلی گشتاور بیشتری نسبت به بنزین دارند

موتورهای دیزلی سنگین تر هستند

موتورهای دیزلی معمولاً کمی سنگین تر از همتایان بنزینی خود هستند زیرا موتورهای دیزلی دارای قطعات سنگین تری هستند. به طور کلی، هر چه موتور سنگین‌تر باشد، قبل از رسیدن به حداکثر RPM باید بر اینرسی غلبه کند. این امر باعث می شود که موتورهای دیزلی دارای خط قرمز کمتری نسبت به موتورهای بنزینی باشند.

یک موتور دیزلی چه دور در دقیقه کارآمدتر است؟

موتورهای دیزلی بین 1800 تا 2000 دور در دقیقه کارآمدترین عملکرد را دارند. در این دور در دقیقه، موتور به بالاترین گشتاور و قدرت خود می رسد. شایان ذکر است، اینجاست که می‌توان دریچه‌های EGR ( گردش گاز خروجی ) را برای جلوگیری از کوبیدن و مشکلات فشار کم روغن مانند فروپاشی بالابر هیدرولیک بهینه کرد.

به طور کلی، این محدوده نیاز زیادی به انتقال ندارد. در زیر یا بالای آن، ممکن است توان خروجی و کارایی کمتری داشته باشید.

آیا داشتن RPM پایین خوب است؟

RPM پایین دارای مزایا و معایب است. از نکات مثبت آن می توان به کاهش سایش قطعات، سطح لرزش و نویز کمتر و مصرف سوخت بهتر اشاره کرد. از نکات منفی می توان به تمایل کمتر برای دستیابی به سرعت های بالا اشاره کرد.

بنابراین، موردی برای RPM بالا و پایین وجود دارد. در بسیاری از موارد، مزایای عملکرد RPM پایین بیشتر از جنبه های منفی آن است.

چگونه از موتور دیزلی قدرت بیشتری دریافت کنیم؟

اکنون که می‌دانید چرا موتورهای دیزلی دارای دور در دقیقه پایین هستند و مزایا و معایب آن را دارید، بیایید به برخی از راه‌های دریافت قدرت بیشتر از این ماشین‌ها نگاهی بیندازیم.

1. یک توربوشارژر بگیرید

توربوشارژر وسیله ای است که سرعت جریان و فشار هوای ورودی به موتور را افزایش می دهد. این افزایش جریان هوا منجر به سوزاندن سوخت بیشتر در هر چرخه می شود و به نوبه خود باعث تولید توان بالاتر می شود. افزایش جریان هوا همچنین احتراق را بهبود می بخشد 

به عبارت دیگر، یک توربوشارژر به موتورهای دیزلی کمک می کند تا با همان مقدار انرژی، قدرت بیشتری به دست آورند. این امر به ویژه در خودروهایی با استانداردهای آلایندگی دقیق بسیار مفید است، زیرا توربوشارژر می تواند اکسید نیتریک تولید را کاهش دهد.

2. یک سوپرشارژر بگیرید

سوپرشارژر یک کمپرسور نیرومند است که جریان هوا و فشار هوای ورودی به موتور را افزایش می دهد. این به نوبه خود منجر به سوخت بیشتر در هر چرخه و افزایش گشتاور و توان خروجی می شود. با این حال، معمولاً در دورهای کمتر از توربوشارژر درگیر می شود.

3. یک نمایه میل بادامک جدید دریافت کنید

میل بادامک وسیله ای است که باز و بسته شدن سوپاپ های موتور را کنترل می کند. زمان بندی خاص باز و بسته شدن سوپاپ تعیین می کند که چه مقدار مخلوط هوا / سوخت در طول چرخه قدرت وارد سیلندر می شود، که در نهایت گشتاور یا توان خروجی را تعیین می کند.

یک میل بادامک همچنین نسبت تراکم موتور را کنترل می کند که تعیین می کند قبل از شروع احتراق چه مقدار هوا را می توان در فضای معینی فشرده کرد.

4. یک منیفولد جدید دریافت کنید

منیفولد ورودی دستگاهی است که هوا را از مجموعه فیلتر هوا به سیلندرهای مختلف موتور هدایت می کند. یک منیفولد ورودی جدید می تواند جریان هوا و فشار هوای ورودی به سیلندرها را افزایش دهد. در نتیجه موتور در هر دور در دقیقه سوخت بیشتری می سوزاند که باعث افزایش قدرت یا گشتاور ( منبع ) می شود.

5. هرگز در تعمیر و نگهداری کوتاهی نکنید

همیشه باید ماشین خود را از جمله تعویض تسمه ها، شمع های برق و فیلتر هوا نگهداری کنید. اگر در بازار فیلترهای هوای جدید هستید، من این فیلتر هوای جهانی K&N را از Amazon.com توصیه می کنم. نصب آن آسان، قابل استفاده مجدد و مقرون به صرفه است.

همچنین، علاوه بر تمیز کردن مرتب شیرهای EGR واحد خود، باید فیلترهای سوخت را به طور منظم تمیز و تعویض کنید.

رعایت این وظایف اصلی تعمیر و نگهداری تضمین می کند که بیشترین توان خروجی را از موتور دیزل خود دریافت می کنید. در غیر این صورت، بی توجهی به آنها منجر به کاهش توان خروجی، همراه با فرسودگی و پارگی تسریع خواهد شد.

خط پایین

به طور خلاصه، موتورهای دیزلی به دلیل طول کورس طولانی تر، وزن سنگین تر و نسبت تراکم بالاتر در دورهای پایین کار می کنند. در نتیجه، موتورهای دیزلی به طور کلی از سایش و پارگی کمتری رنج می برند. همچنین به دلیل کاهش سطح ارتعاش، در دورهای پایین‌تر ساکت‌تر هستند.

با این حال، راه های مختلفی برای افزایش توان خروجی از موتور دیزل وجود دارد. اینها عبارتند از توربوشارژ، سوپرشارژ، تعویض میل بادامک، منیفولدهای ورودی و همیشه نگهداری از خودرو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *