علل و راه حل های کمبود توان موتور دیزل

1. فیلتر هوا تمیز نیست

اگر فیلتر هوا تمیز نباشد، مقاومت افزایش می یابد، سرعت جریان هوا کاهش می یابد و راندمان هوادهی کاهش می یابد و در نتیجه قدرت موتور ناکافی است. در صورت لزوم، هسته فیلتر هوای دیزل را تمیز کنید یا فیلتر کاغذی را گردگیری کنید و در صورت لزوم فیلتر را تعویض کنید.

 (1).jpg

2. انسداد لوله اگزوز

مسدود شدن لوله اگزوز باعث مسدود شدن اگزوز و کاهش راندمان سوخت می شود. قدرت افت می کند. افزایش مقاومت اگزوز را به دلیل رسوب بیش از حد کربن در لوله اگزوز بررسی کنید. فشار عمومی اگزوز نباید از 3.3 KPA تجاوز کند، معمولاً همیشه باید رسوبات کربن لوله اگزوز را پاک کند.

3. زاویه پیشروی عرضه سوخت خیلی بزرگ یا خیلی کوچک است

پیشروی عرضه سوخت خیلی زیاد یا خیلی کوچک باعث می شود که زمان پاشش سوخت پمپ روغن خیلی زود یا خیلی دیر شود (اگر زمان پاشش سوخت خیلی زود باشد، سوخت به اندازه کافی نمی سوزد، خیلی دیر دود سفید منتشر می کند. سوخت نیز به اندازه کافی نمی سوزد)، بنابراین فرآیند احتراق در بهترین شرایط نیست. در این مرحله، بررسی کنید که آیا پیچ اتصال محور انژکتور شل است یا در صورت شل شدن، زاویه پیشروی سوخت را مجدداً تنظیم کنید و پیچ را در صورت لزوم سفت کنید.

4. کرنش آستین پیستون و سیلندر

از آنجایی که پیستون و آستر سیلندر به خوبی کشیده یا فرسوده می شوند و حلقه پیستون به هم متصل می شود، تلفات اصطکاک افزایش می یابد، تلفات مکانیکی موتور افزایش می یابد، نسبت تراکم کاهش می یابد، احتراق دشوار است یا احتراق کافی نیست، تورم کمتر افزایش می یابد. و نشت هوا جدی می شود. در این مرحله، آستر سیلندر، پیستون و رینگ پیستون باید تعویض شوند.

5. نقص سیستم سوخت

(1). فیلتر سوخت یا خط لوله به هوا یا انسداد، و در نتیجه جریان روغن صاف نیست، کمبود قدرت، و حتی دشوار به آتش گرفتن. هوای ورودی به خط لوله باید پاک شود، فیلتر سوخت دیزل باید تمیز شود و در صورت لزوم تعویض شود.

(2) آسیب زوج تزریق سوخت ناشی از نشت روغن، مرگ نیش یا اتمیزه شدن ضعیف، این بار آسان است که منجر به کمبود سیلندر، کمبود قدرت موتور می شود. به موقع تمیز، آسیاب یا تعویض کنید.

(3) تامین سوخت ناکافی پمپ تزریق سوخت نیز باعث کمبود نیرو می شود، باید به موقع بررسی، تعمیر یا تعویض شود و منبع سوخت پمپ تزریق سوخت باید دوباره تنظیم شود.

6. اختلال در عملکرد سیستم خنک کننده و روغن کاری

گرم شدن بیش از حد موتور دیزل به دلیل خرابی سیستم خنک کننده یا روغن کاری است. در این حالت دمای آب و دمای روغن بسیار بالاست و به راحتی در سیلندر یا رینگ پیستون گیر می کند. هنگامی که دمای اگزوز موتور دیزل افزایش یافت، کولر و رادیاتور را بررسی کنید تا رسوب خارج شود.

7. خرابی گروه سرسیلندر

(1) به دلیل نشت گاز خروجی، ورودی هوا ناکافی است یا گاز خروجی در ورودی مخلوط می شود که منجر به احتراق ناکافی نفت کوره و کاهش قدرت می شود. سطح اتصال سوپاپ و نشیمنگاه سوپاپ برای بهبود آب بندی آن و در صورت لزوم تعویض آن باید تعمیر شود.

(2) نشت هوا از سطح مشترک بین سر سیلندر و بدنه باعث می شود که هوا در بلوک سیلندر وارد آبراه یا کانال روغن شود و باعث ورود مایع خنک کننده به بدنه موتور شود. اگر پیدا نشود منجر به “لغزش” یا دود سیاه می شود که باعث بی قدرتی موتور می شود. از آنجایی که لنت سیلندر آسیب دیده است، هنگام تغییر سرعت، هوا از لنت سیلندر جریان می یابد و هنگام کار موتور تاول هایی در واشر ایجاد می شود. در این زمان مهره سرسیلندر باید سفت شود و یا واشر سرسیلندر مطابق با گشتاور تعیین شده تعویض گردد.

(3) فاصله نادرست سوپاپ باعث نشت هوا می شود و در نتیجه قدرت موتور کاهش می یابد یا حتی آتش گرفتن آن دشوار است. فاصله سوپاپ باید دوباره تنظیم شود.

(4) آسیب به فنر سوپاپ می تواند باعث مشکل در بازگشت سوپاپ، نشتی سوپاپ و کاهش نسبت تراکم گاز شود و در نتیجه قدرت موتور ناکافی باشد. فنر سوپاپ آسیب دیده باید به موقع تعویض شود.

(5) نشت گاز یا آسیب پد مسی به انژکتور ممکن است منجر به خرابی سیلندر و در نتیجه قدرت ناکافی موتور شود. تعمیر باید برداشته شود و قطعات آسیب دیده جایگزین شوند. اگر دمای ورودی خیلی پایین باشد، اتلاف حرارت افزایش می یابد.

8. سایش سطح یاتاقان شاتون و ژورنال شاتون میل لنگ

این وضعیت با صدای غیرعادی و افت فشار روغن همراه خواهد بود که ناشی از مسدود شدن کانال روغن، آسیب پمپ روغن، مسدود شدن فیلتر روغن یا فشار هیدرولیک روغن بسیار کم یا حتی بدون روغن است. در این زمان، درپوش جانبی موتور دیزل قابل جدا شدن را بررسی کنید، انتهای بزرگ سمت شاتون و فاصله را بررسی کنید تا ببینید که آیا سر شاتون می تواند به جلو و عقب حرکت کند، اگر نمی تواند حرکت کند، سپس نشان می دهد که جویده شده است، باید تعمیر اساسی یا تعویض شود. بوش شاتون

برای موتور دیزل توربوشارژ، علاوه بر دلایل فوق، در صورت ساییدگی یاتاقان سوپرشارژر و مسدود شدن یا نشتی لوله ورودی پرس و توربین در اثر کثیفی، می توان قدرت موتور دیزل را نیز کاهش داد. هنگامی که سوپرشارژر در بالا ظاهر می شود، بلبرینگ باید به طور جداگانه تعمیر یا تعویض شود، لوله ورودی باید تمیز شود، پوسته باید تمیز شود، پروانه باید تمیز شود و مهره ها و گیره های اتصال باید سفت شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *