رزین میکس بد MB400-5L UCW3600-5L

رزین میکس بد چیست؟

رزین میکس بد MB400-5L UCW3600-5L یک روش تبادل یونی هستند که در مواردی که به کیفیت آب برتر نیاز است استفاده می شود. آنها معمولا آخرین مرحله تصفیه در قطار فرآیند تصفیه آب هستند. آنها معمولاً در پایین دست واحدهای مبادله یونی دو تخته مجزا یا سیستم‌های اسمز معکوس قرار می‌گیرند و پساب این دمینرالایزرها را تصفیه می‌کنند.
برای آب های کم TDS ( کل مواد جامد محلول )، می توان از آنها به عنوان واحد تبادل یونی مستقل استفاده کرد. در این برنامه از آنها اغلب به عنوان “تخت های مخلوط کار” یاد می شود. در کاربردهای پولیش میعانات، می توانید از تبادل یون بستر مخلوط برای حذف آلودگی میعانات قبل از استفاده مجدد استفاده کنید.
رزین Mixed Beds مبدل های یونی هستند که هر دو رزین کاتیونی و آنیونی دارند که در یک ظرف مخلوط اند. بستر رزین در هر دو شکل H-OH است. این واحدها معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شوند که می‌توانند به طور خودکار با تمام قطعات داخلی، ابزار، اجزا و کنترل‌های لازم، کار کنند. هر واحد بر روی یک پایه اسکید فولادی سفت و سخت نصب است.
آخرین آثار TDS و سیلیس را می توان در بستر رزین که در آن کاتیون های اسید قوی بازسازی و رزین های آنیون باز قوی مخلوط می شوند حذف کرد. واحدهای بستر مخلوط کیفیت آب تصفیه عالی را ارائه می دهند، اما بازسازی آنها پیچیده است، زیرا رزین ها ابتدا باید قبل از بازسازی با شستشوی پشتی جدا شوند.
علاوه بر این، آنها به مقادیر زیادی مواد شیمیایی نیاز دارند و شرایط هیدرولیکی برای بازسازی بهینه نیست. بنابراین، بسترهای مختلط معمولاً فقط برای تصفیه آب از قبل غیر معدنی استفاده می‌شوند، زمانی که سرویس طولانی باشد. پرداخت بستر مخلوط آب با رسانایی کمتر از 1.0 µS/cm و رسانایی کمتر از 1.0 µS/cm تولید می‌کند. با طراحی پیچیده و رزین های مناسب، رسانایی آب خالص.

 

نحوه عملکرد رزین میکس بد MB400-5L UCW3600-5L

در طول چرخه، آب از طریق توزیع کننده ورودی در بالای ظرف وارد واحد می شود و به طور مساوی در سراسر بستر رزین توزیع می شود. همانطور که آب از بستر رزین جریان می یابد، آلاینده های یونی آن با یون های H و OH روی دانه های رزین مبادله می شوند. این آلاینده های یونی را از آب حذف می کند و آب غیر معدنی بسیار تصفیه تولید می کند.

سپس آب تصفیه از طریق صافی های زیر زه کشی کاذب به لوله های خروجی در پایین واحد می رسد. وقتی ظرفیت واحد تمام شد، بازسازی شروع می شود. رزین ها پس از شستشوی معکوس و طبقه بندی هیدرولیکی بر اساس چگالی آن ها انجام می شود و پس از ته نشین شدن بستر، بازسازی انجام می شود. هیدروکسید سدیم کاستیک از طریق جریان پایین وارد می شود.

توزیع کننده احیا کننده و اسید از طریق سربرگ احیا کننده جریان بالا وارد می شود. جمع کننده رابط، اسید و کاستیک مصرف را برای دفع دریافت می کند. شستشوی آهسته اسید و کاستیک احیا کننده را جایگزین می کند، سپس بستر کامل با آب سرویس شستشو داده می شود. ظرف تا زمانی که سطح آب درست بالای سطح بستر باشد تخلیه می شود. سپس رزین ها دوباره با هوا مخلوط می شوند. ظرف دوباره پر می شود و تخت قبل از اینکه دستگاه به سرویس بازگردد، شسته می شود.

رزین میکس بد MB400-5L UCW3600-5L را می توان به عنوان تبادل برگشت پذیر یون ها بین یک جامد (رزین) و یک مایع حاوی یون های محلول تعریف کرد. نمک های معدنی از کاتیون ها و آنیون ها تشکیل شده اند. از آنجایی که دییونیزاسیون نیاز به حذف همه یون‌ها، هم آنیون‌های با بار منفی و هم کاتیون‌های با بار مثبت دارد، مواد معدنی قادر به جذب هر دو مورد نیاز هستند. این مواد به رزین های تبادل آنیونی و کاتیونی معروف هستند.

قیمت رزین میکس بد

دیونایزرهای رزین میکس بد MB400-5L UCW3600-5L سیستم‌های بستر ثابتی هستند که در آنها رزین‌های تبادل یونی در مخازن تحت فشار قرار می‌گیرند. سپس آب به زور از رزین عبور می کند. پس از اجرای سرویس، رزین خسته می شود و قادر به حذف یون های اضافی نیست، بنابراین باید با محلول های اسید و باز قوی بازسازی شود تا ظرفیت تبادل یونی آن بازیابی شود.

چگونه رزین تخت مخلوط کار می کند

اپراتورهای تصفیه آب ترجیح می دهند از رزین های یون زدایی با رزین میکس بد MB400-5L UCW3600-5L برای تصفیه آب محصول و به دست آوردن کیفیت آب غیر معدنی استفاده کنند. رزین میکس بد MB400-5L UCW3600-5L از تبادل کاتیونی اسیدی بادوام و رزین تبادل آنیون پایه قوی تشکیل است.
آلاینده های بیشتری توسط یون های هیدروژن و هیدروکسیل در این فرآیند مبادله می شوند و آب تولید شده اغلب به طور استثنایی خالص است.

کاربرد رزین میکس بد

  • تصفیه آب از پیش معدنی با رزین های تبادل یونی
  • پولیش اسمز معکوس تراوش
  • پرداخت تقطیر آب دریا
  • تصفیه میعانات توربین در نیروگاه ها
  • تصفیه میعانات فرآیندی در صنایع مختلف
  • تولید آب فوق خالص برای صنایع نیمه هادی
  •  معدنی زدایی
  •  تمیز کردن میکرو الکترونیک
  •  داروسازی

رزین میکس بد MB400-5L UCW3600-5L

رزین ها چیست؟

رزین ها با اتصال عرضی استایرن با دی وینیل بنزن (DVB) تولید می شوند. آنها مهره های پلاستیکی کروی شکل هستند. گروه‌های عاملی بار منفی و مثبت ثابت پیوسته در ساختارهای پلیمری مهره‌های پلاستیکی قرار دارند. وقتی گروه عاملی مثبت باشد، یون پیوند خورده منفی است و سپس آن را رزین آنیونی می نامیم. در عین حال، گروه عاملی منفی است و یون پیوندی مثبت است. ما آن را رزین کاتیونی می نامیم.

چهار نوع رزین وجود دارد. کاتیون های اسیدی قوی (SAC)، کاتیون های اسیدی ضعیف (WAC)، آنیون های باز قوی (SBA) و آنیون های باز ضعیف (WBA) انواع رزین عمدتاً مورد استفاده برای فرآیند دییونیزاسیون کاتیونهای اسیدی قوی و آنیونهای باز قوی هستند.
رزین های SAC حاوی یک گروه سولفونات به عنوان گروه عاملی هستند و به شکل یون های هیدروژن (H + ) وجود دارند. گروه آمونیوم چهارتایی، گروه عاملی رزین های SBA است و به شکل یون های هیدروکسیل (OH – ) وجود دارد.

رزین میکس بد MB400-5L UCW3600-5L چیست؟

رزین میکس بد MB400-5L UCW3600-5L ترکیبی از کاتیون های اسید قوی و آنیون های باز قوی به نسبت 2:3 هستند.
کارخانه های دییونیزاسیون معمولی از دو بستر استفاده می کنند. یک ظرف حاوی یک بستر رزین کاتیونی و دیگری دارای یک بستر رزین آنیونی به طور جداگانه است.
رزین ها همیشه به عنوان رسانه تبادل یونی در فرآیندهای تصفیه آب عمل می کنند. بنابراین دو رزین تبادل یونی مختلف در یک مخزن مخلوط و در یک بستر آماده می شوند. به آن رزین بستر مخلوط می گویند. رزین های MB همچنین یون ها را تبادل می کنند. رزین های تبادل یونی به اشکال مختلفی تولید می شوند. این تفاوت در رزین های مورد استفاده در کاربردهای متعدد خواهد بود. رزین های نرم کننده به شکل Na + و رزین های کاتیون دیونیزه کننده به شکل H + ظاهر می شوند .

فرآیند کار رزین میکس بد MB400-5L UCW3600-5L

یک دیونایزر رزین میکس بد MB400-5L UCW3600-5L دارای هر دو رزین آنیون و کاتیون در یک واحد است. فرآیند تبادل یونی هزار بار با جریان آب از بستر رزین MB تکرار خواهد شد. این به تولید آب خالص با کیفیت بالا توسط گیاه DI کمک می کند.
آب خام با یون های مثبت و منفی حل می شود و وارد ظرف می شود و از بستر مخلوط جریان می یابد. آب می تواند از یون های Ca 2 + ، Mg 2 + ، Na + ، HCO 3 – ، SO 4 2- ، Cl – و NO 3 – تشکیل باشد . بستر مخلوط حاوی رزین های آنیونی و کاتیونی است.
رزین های کاتیونی به شکل H + یون های H + خود را با تمام یون های مثبت موجود در آب خام جایگزین کرده و یون های H + را آزاد می کنند .

R – H + Ca 2+ → R – Ca + H +

رزین های آنیونی به شکل OH-، یون های هیدروکسیل خود را با یون های منفی موجود در آب مبادله می کنند و یون های هیدروکسیل آزاد می کنند.

R – OH + NO 3 – → R – NO 3 + OH –

به همین ترتیب، رزین های آنیونی و کاتیونی، یون های OH – و H + را آزاد می کنند و آب دیونیزه تولید می شود. مثال های زیر این نظریه را به روشی ساده به شما نشان می دهد.
رزین های بستر مخلوط در نهایت تخلیه می شوند و ما می توانیم بستر رزین را دوباره فعال کنیم تا به درستی کار کند. فرآیند فعال سازی مجدد “بازسازی” می شود. فرآیند پیچید کارخانه رزین میکس بد MB400-5L UCW3600-5L بازسازی است.

تفاوت رزین دو نفره در مقابل رزین مختلط؟

دیونیزه کننده ها نیازمند استفاده از حداقل دو نوع رزین تبادل یونی برای تولید آب دیونیزه هستند. یک رزین یون های دارای بار مثبت و دیگری یون های دارای بار منفی را حذف می کند. در سیستم دو بستر، رزین کاتیونی همیشه اول و رزین آنیونی همیشه دوم است. سیستم دو بستر معمولاً زمانی استفاده می شود که به مقادیر بیشتری آب نیاز باشد.

رزین میکس بد MB400-5L UCW3600-5L ترکیبی از رزین کاتیونی و آنیونی است. این رزین کاتیونی یون های دارای بار مثبت مانند کلسیم، سدیم، منیزیم، آهن، منگنز و پتاسیم را جذب می کند. رزین آنیون یون های دارای بار منفی مانند سولفات ها، کلریدها، کربنات ها، بی کربنات ها، نیترات ها و سیلیس را حذف می کند. رزین میکس بد MB400-5L UCW3600-5L معمولاً در کاربردهای پزشکی، تأسیسات تحقیقاتی، آزمایشگاه‌ها، تولید بیوتکنولوژی، داروسازی و الکترونیک زمانی که به کیفیت بالاتر DI نیاز است استفاده می‌شود.

نتیجه

بحث در مورد فعالیت های رزین میکس بد MB400-5L UCW3600-5L با دانش اولیه بسیار جالب است.

  • حذف تمام ناخالصی های موجود در آب و تولید آب باکیفیت را می توان دییونیزاسیون معرفی کرد.
  • اهمیت این رزین در پکیج تصفیه آب نیروگاه بسیار هائز اهمیت است.
  • آب دیونیزه را می توان با روش های مختلفی تولید کرد، اما ما در اینجا به روش تبادل یونی پرداختیم.
  • رزین های آنیونی و کاتیونی به ترتیب با یون های هیدروکسیل و هیدروژن به صورت الکترواستاتیکی در فرآیند تبادل یونی استفاده می شوند.
  • رزین میکس بد MB400-5L UCW3600-5L آنیون ها و کاتیون های فوق را به نسبت انتخابی ترکیب می کنند.
  • رزین میکس بد موثرتر از گیاهان دو بستر DI هستند.
  • رزین میکس بد در نهایت ممکن است تخلیه شوند و نیاز به بازسازی داشته باشند.
  • بازسازی را می توان در “تزریق همزمان” و “تزریق متوالی” معرفی کرد.
  • بازسازی مراحلی برای تکمیل کل فرآیند دارد، و آنها عبارتند از، شستشوی معکوس، ته نشینی، معرفی احیاکننده، شستشوی آهسته، مخلوط کردن، پر کردن آب و شستشوی سریع.