مخازن ذخیره سازی برای چه مواردی استفاده می شوند؟ API 650

از بین انواع ظروف، مخازن ذخیره سازی روی زمین بیشترین استفاده را دارند. انواع مخازن برای نگهداری انواع فرآورده ها مانند نفت خام و مشتقات آن، بوتان، پروپان، LPG، حلال ها، آب و غیره استفاده می شود.

فرآیندهای تولید مستمر (مانند پالایشگاه ها) به ذخیره سازی محصولات برای استفاده بعدی، حمل و نقل یا دفع نیاز دارند. در چنین مواردی، ذخیره سازی با توجه به وضعیت فیزیکی محصول انجام می شود:

  • مخازن تحت فشار برای ذخیره گازها و مایعات در فشار بالا استفاده می شود.
  • سیلوها برای نگهداری مواد جامد، غلات و غیره استفاده می شوند.
  • مخازن ذخیره سازی برای نگهداری مایعات با فشار کم استفاده می شود.

مخازن ذخیره‌سازی روی زمین (مخازن استوانه‌ای عمودی با کف تخت) امکان ذخیره‌سازی مقادیر حجمی زیاد را با هزینه کم فراهم می‌کنند، با تنها محدودیت که می‌توانند در فشار اتمسفر یا فشارهای داخلی نسبتاً کوچک استفاده شوند. کدها و استانداردهای مختلفی برای طراحی مخازن ذخیره سازی وجود دارد.

استاندارد API 650

یکی از پرکاربردترین کدهای طراحی استاندارد API 650 از موسسه نفت آمریکا است. هدف اصلی این استاندارد، از طریق الزامات مندرج در بخش‌های مختلف آن، تسهیل خرید و ساخت مخازن ساخته شده عمودی، بالای زمینی، جوشکاری شده با اطمینان از رعایت مقررات ایمنی مورد نیاز است.

استاندارد API 650 طراحی و محاسبه عناصر مختلف مخزن را پوشش می دهد. این کد بر اساس دانش و تجربیات خریداران، تولیدکنندگان و استفاده کنندگان مخازن ذخیره جوشی در اندازه ها و ظرفیت های مختلف است. قابل توجه است که الزامات کد حداقل است. معیار دقیق تری را می توان برای یک کاربرد خاص اتخاذ کرد.

دامنه این استاندارد محدود به مخازنی است که سیالات مایع در آنها ذخیره شده و طراحی شده اند تا در برابر عملیات فشار اتمسفر، کمتر از 18 کیلو پاسکال، یا فشارهای داخلی بیش از وزن سقف، با دمای بالاتر از 93 درجه سانتیگراد مقاومت کنند. دمای داخلی می تواند تا 260 درجه سانتی گراد با محدودیت های خاص بالا رود.

در برخی موارد، عمدتاً به دلیل ماهیت سیال، مخازن ذخیره سازی باید با فشارهای داخلی بالاتر از 18 کیلو پاسکال کار کنند، مجموعه قوانین متفاوتی باید رعایت شود. در این موارد باید کدهای دیگری مانند استاندارد API 620 اعمال شود. این کد طراحی و ساخت مخازن عمودی، بالای زمینی، بزرگ ساخته شده با فولاد کربنی را پوشش می‌دهد که با فشارهای داخلی از 18 کیلو پاسکال تا 103 کیلو پاسکال کار می‌کنند و دمای عملیاتی آن بالاتر از 93 درجه سانتی‌گراد نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *