چگونه کلر و کلرامین را از آب حذف کنیم؟

بیشتر مردم با بوی آب در خانه‌های خود آشنا هستند و معمولاً در آزمایش‌های طعم آب، توصیف‌هایی مانند «شیمیایی» یا «بوی‌دادن» به کار می‌رود. اکثر خانواده ها معتقدند که کلر مقصر است، بنابراین نحوه حذف کلر از آب به دغدغه بسیاری از خانواده ها تبدیل شده است. در واقع، عوامل زیادی می توانند بر کیفیت و ترکیب آب تأثیر بگذارند و نقش کلر بسیار مهم تر از آن چیزی است که تصور می شد.

چرا به آب کلر اضافه می کنیم؟

کلر پرکاربردترین ماده ضدعفونی کننده در تاسیسات تصفیه آب است تا اطمینان حاصل شود که آب از تصفیه خانه به خانه شما تمیز است. از آنجایی که کلر به سرعت تجزیه می شود و تبخیر می شود، اطمینان از رسیدن سطح مناسب کلر به شیر ظرفشویی می تواند دشوار باشد – زیرا زمان سفر به تصفیه خانه آب از خانه به خانه متفاوت است. با انجام این کار، سطح کلر در خانه معمولاً در سطح بالایی است تا از ضدعفونی مناسب آب در طول سفر اطمینان حاصل شود.

عوارض جانبی چرخه آب ناپاک را برای افراد مبتلا به بیماری های منتقله از طریق آب کاهش می دهد. علاوه بر این، استفاده از کلرآمین ها (کلر به اضافه آمونیاک) اخیراً یک ضد عفونی کننده آب محبوب بوده است. به طور کلی، کلر و کلرامین در تمیز نگه داشتن آب بسیار مفید هستند. با این حال، کلر یا کلرامین بیش از حد در آب ممکن است اثرات مضر دیگری برای سلامتی داشته باشد، زیرا هر دو مواد شیمیایی سمی هستند.

کلر چیست؟ کلرامین چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد، هر دوی این مواد شیمیایی برای ضد عفونی کردن آب در تصفیه خانه ها استفاده می شود تا از رشد باکتری ها و سایر ذرات ناخواسته جلوگیری شود. کلر یک عنصر ضروری است که به طور طبیعی در طبیعت وجود دارد و برای بسیار بیشتر از ضد عفونی کردن آب (به عنوان مثال لوله های PVC، سفید کردن کاغذ) استفاده می شود. این مقاله را برای کلر باقیمانده بررسی کنید .

کلرامین ها، که کلر به اضافه آمونیاک هستند، عمدتاً به عنوان ضدعفونی کننده آب استفاده می شوند و بسیار پایدارتر از کلر هستند. با این حال، کلرامین ها با مواد آلی واکنش نشان نمی دهند و محصولات جانبی مضر تولید می کنند، همانطور که مطالعات نشان داده است که کلر انجام می دهد. با این حال، کلرامین‌ها کمی خورنده‌تر هستند، باعث تخریب لاستیک می‌شوند، منجر به شستشوی لوله‌ها می‌شوند و با استفاده از تکنیک‌های رایج فیلتر کردن، حذف آن‌ها دشوارتر است.

همانطور که مطالعات بیشتر و بیشتری در مورد اثرات نامطلوب کلرزنی (کلر بیش از حد) آشکار شده است، تأسیسات تصفیه آب به کلرامین هایی با برخی از مزایا روی آورده اند. یعنی کلرامین ها می توانند برای مدت طولانی تری نسبت به کلر قدیمی معمولی در آب حضور داشته باشند و در نتیجه زمان جریان آب تمیز را افزایش دهند. این ویژگی برای تاسیسات تصفیه آب مفید است، اما اگر صاحب خانه بخواهد کلر و کلرامین را از منبع آب حذف کند، ممکن است مضر باشد.

آیا کلر برای آب آشامیدنی مضر است؟

از آنجایی که کلر برای استفاده در نظافت خانگی، ضدعفونی آب و سفید کردن کاغذ بسیار مفید است، در غلظت های بالا و قرار گرفتن در معرض طولانی مدت همچنان برای سلامتی انسان مضر است. این می تواند باعث تحریک شدید چشم ها، دستگاه تنفسی فوقانی و ریه ها در طول قرار گرفتن طولانی مدت شود.

میزان توصیه شده در آب آشامیدنی شهری بیش از 4 پی پی ام (بخش در میلیون) یا 4 میلی گرم در لیتر نیست. با فراتر رفتن سطح کلر از این مقدار، عوارض جانبی حاد مانند خارش و سوزش ممکن است رخ دهد و با ادامه افزایش سطح کلر بدتر شود.

بنابراین، کلر و کلرامین‌های بالاتر از غلظت‌های معین می‌توانند مضر باشند، به‌ویژه اگر سایر عوارض سلامتی برای تقویت اثرات کلرزنی وجود داشته باشد. اگر از کیفیت آب و سطح کلر مطمئن نیستید، می توان از حسگر کلر یا سنسور ORP (پتانسیل کاهش اکسیداسیون) برای اندازه گیری سطوح کلر سالم به طور مستقیم و غیرمستقیم برای شروع فرآیند استفاده کرد.

عوارض زیاد کلر یا کلرامین در آب آشامیدنی چیست؟

ابتدا، عوارض جانبی مضر کلرزنی در اینجا با فرض مصرف طولانی مدت مورد بحث قرار می گیرد، نه فقط یک لیوان آب با محتوای کلر بالا.

در هر صورت، یکی از بزرگترین نگرانی های اخیر در مورد کلر، محصول جانبی ضدعفونی است که هنگام واکنش با مواد آلی موجود در آب یا سیستم لوله کشی رخ می دهد: تری هالومتان ها. تری هالومتان ها یا THM ها در حال حاضر توسط EPA تنظیم نمی شوند، فقط سطوح استاندارد هستند. اثرات بلندمدت کلرزنی و THM ها قطعی نیست، اما بسیاری از مطالعات نشان داده اند که خطر ابتلا به سرطان، مشکلات تولید مثلی و عوارض جانبی عصبی بیشتر است.

از سوی دیگر، کلرامین ها برای تشکیل THM واکنش نشان نمی دهند، که راه حلی بالقوه برای فرآیند گندزدایی آب ایجاد می کند، اما بسیاری از سوالات در مورد ایمنی کلرامین ها ناشناخته باقی می مانند. در هر صورت، هنوز دلیلی برای زیر سوال بردن محتوای آب آشامیدنی شما وجود دارد و اینکه مواد ضدعفونی کننده برای حفظ سلامت عمومی در محل وجود دارد. هر دو طرف وزن دارند و باید در تعادل نگه داشته شوند.

علاوه بر این، بسیاری از مردم حساسیت به کلر و کلرامین‌ها را افزایش داده‌اند که در صورت وجود سطوح بالای آن‌ها در آب، می‌تواند باعث ناراحتی زیادی شود. سطوح بالای این دو ماده نیز می تواند باعث شود

  • مشکلات گوارشی (زیرا کلر و کلرامین برای از بین بردن باکتری ها طراحی شده اند)
  • خشکی و سوزش پوست
  • قدیمی شدن لباس و ماشین لباسشویی
  • طعم عجیب غذاها و نوشیدنی های مبتنی بر آب
  • مشکلات با حیوانات خانگی و گیاهان

مشکلات جدی تری که در بالا مورد بحث قرار گرفت هنوز به اثبات نرسیده اند، اما بسیاری از اثرات چشم باز در جمعیت هایی با سطوح بالای کلر و THM ها رخ داده است.

  • خطر ابتلا به سرطان بیشتر است
  • نقایص مادرزادی و مشکلات تولید مثل
  • اثرات عصبی
  • افزایش آلرژی غذایی

در ادامه به نحوه حذف کلر و کلرامین از آب خواهیم پرداخت.

نحوه اندازه گیری کلر در آب

اولین قدم برای حذف کلر این است که ببینیم آیا انجام این کار ضروری است یا خیر. این اندازه گیری را می توان به طور غیر مستقیم از طریق سنسور ORP انجام داد. از آنجایی که کلر با باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها برای از بین بردن آنها واکنش می دهد، یک حسگر ORP می تواند قدرت این پتانسیل واکنش را اندازه گیری کند.

گزینه دیگر آزمایش dpd (دی اتیل-p-فنیلن دی آمین) است. این آزمایش شامل ریختن dpd در آب نمونه و مقایسه شدت نسبی رنگ قرمز با مقیاس رنگی برای نشان دادن مقدار نسبی کلر در آب است.

کیت های تست دیگری در اینترنت وجود دارد، اما به یاد داشته باشید که نقطه تست بسیار مهم است. برای مصرف‌کنندگان، بیشتر مردم می‌خواهند سطح کلر را که از شیر آب یا پس از اضافه کردن کلر به استخر می‌آید، بدانند، که بسیار ساده است. با این حال، کاربردهای صنعتی به آزمایش بیشتری در طول خط توزیع آب نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که سطح کلر مناسب در طول فرآیند حفظ می شود.

چگونه کلر و کلرامین را از آب حذف کنیم؟

چهار روش رایج و موثر برای حذف کلر و کلرامین از آب وجود دارد.

  • تصفیه آب
  • متعادل سازی شیمیایی
  • تبخیر
  • لامپ های فرابنفش

حذف کلر از طریق فیلتراسیون آب

پمپ ها و سیستم های فیلتراسیون مختلفی برای کاربردهای مصرف کننده و صنعتی در دسترس هستند، اما مفهوم اصلی یکسان است. آب قبل از رسیدن به کاربر نهایی از طریق یک فیلتر غشایی از طریق اسمز معکوس پمپ می شود. به طور معمول، آب می خواهد تمام ذرات موجود در آن را متعادل کند و از غلظت بالاتر به غلظت کمتر جریان می یابد. در این حالت فیلتر آب از ورود کلر، کلرامین و سایر آلاینده ها به سمت غلظت پایین تر یا سمت آب تمیز (یعنی اسمز معکوس) جلوگیری می کند.

این فیلترها معمولاً در سه بخش اصلی یافت می شوند: فیلترهای ذرات بزرگ، فیلترهای کربنی یا ذغالی و غشاهای نیمه تراوا. فیلتر ذرات بزرگ به عنوان یک مرحله پیش فیلتراسیون عمل می کند و ذرات بزرگ مانند گرد و غبار و کثیفی را از بین می برد. غشای نیمه تراوا که آخرین مرحله است، تقریباً تمام مواد جامد محلول را از آب خارج می کند. در نهایت، فیلتر کربن بین کربن از کربن فعال برای فیلتر کردن مواد آلی فرار مانند کلر و کلرامین استفاده می کند.

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که کلر راحت تر حذف می شود و توسط یک فیلتر کربن فعال معمولی فیلتر می شود. از طرف دیگر، حذف کلرامین ها دشوارتر است (زیرا پایدارتر هستند) و برای فیلتر کردن نیاز به تماس بیشتری با کربن دارند. در این حالت از کربن کاتالیزوری برای فیلتر کردن کلرامین ها به طور موثرتری استفاده می شود.

اگر کلر یا کلرامین یا هر دو را حذف می کنید، باید تحقیقات پیشینه ای در مورد انتخاب فیلتر انجام دهید. اگر می‌خواهید کلرامین‌ها را از آب حذف کنید، فیلترهای کربن کاتالیزوری کار فیلتراسیون را بهتر انجام می‌دهند.

حذف کلر با تعادل شیمیایی

در این مورد، متعادل‌سازی شیمیایی، خنثی‌سازی یا خالص‌سازی همه به یک نتیجه منجر می‌شود: حذف یا تجزیه کلر و کلرامین از آب. به روشی مشابه برای متعادل کردن pH، مواد شیمیایی بیشتری برای کاهش سطح کلر به آب اضافه می‌شود. شاید شهودی به نظر نرسد، اما زیبایی شیمی و متعادل کردن شیمی در همین است.

رایج ترین ماده شیمیایی که برای خنثی کردن کلر و کلرامین ها استفاده می شود متابی سولفیت پتاسیم یا قرص کمپدن است (قرص های کمپدن گاهی به جای پتاسیم از سدیم استفاده می کنند، اما نتیجه نهایی یکسان است). این قرص ها اغلب در عملیات دم کردن برای رسیدن به همان اثر ضد عفونی و حذف کلر استفاده می شوند. قرص های کمپدن با سرعت 1 قرص در هر 20 گالن در آب حل می شوند و حدود 25 دقیقه طول می کشد تا کلر خنثی شود و سپس به خودی خود تبخیر می شوند.

این قرص ها ممکن است بوی قوی داشته باشند، اما نسبتاً ارزان هستند، کلر و کلرامین را حذف می کنند و به سرعت عمل می کنند.

حذف کلر از طریق تبخیر

همانطور که قبلا ذکر شد، کلر یک ماده شیمیایی فرار است، به این معنی که در دمای اتاق به راحتی تبخیر می شود. با گذاشتن آب روی پیشخوان به این روش، کلر به مرور زمان تبخیر می‌شود و جوشاندن آب این فرآیند را تسریع می‌کند.

این یک راه حل طبیعی و مقرون به صرفه برای مشکل کلر است و فقط به زمان نیاز دارد. با این حال، به همین دلیل، این تنها برای کاربردهای آب در مقیاس کوچک قابل اجرا است. علاوه بر این، چون کلرامین ها پایدارتر هستند و در نتیجه احتمال تبخیر کمتری دارند. بنابراین این روش برای حذف کلرامین از آب بی اثر است.

حذف کلر با نور UV

اشعه ماوراء بنفش یک راه بسیار موثر برای حذف کلر و کلرامین از آب است. از اشعه ماوراء بنفش برای تجزیه این مواد شیمیایی استفاده می کند، طعم آب را تحت تاثیر قرار نمی دهد و تنها چند دقیقه طول می کشد تا از بین برود. اگر چه، قرار گرفتن در معرض بیشتر برابر است با کلر و کلرامین بیشتر برای تجزیه.

این پروب ها و کاربردهای UV می توانند به طور فزاینده ای گران شوند و ذرات بزرگ یا جامدات محلول را فیلتر نکنند. همچنین باید مراقب قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش بود، همانطور که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید بدون محافظت مضر است. این زمان‌های طولانی قرار گرفتن در معرض نباید برای حذف کلر و کلرامین از آب مشکلی ایجاد کند، اما همچنان مورد توجه است.

بررسی اجمالی

کلر و کلرامین روش‌های بسیار مؤثری برای گندزدایی آب هستند که بخش بزرگی از آب مورد استفاده برای نظافت بهداشت عمومی را تشکیل می‌دهند. با این حال، مصرف بیش از حد هر یک از این دو ماده شیمیایی می تواند منجر به عوارض جانبی ناخواسته شود، که برخی از آنها قطعی نیستند، اما در دراز مدت نگران کننده هستند.

در هر صورت، آزمایش آب برای افزایش سطح کلر و کلرامین، همیشه اولین قدم برای جلوگیری از این اثرات سلامتی است. اگر نیاز به حذف کلر و کلرامین دارید، چهار روش برای حذف این مواد شیمیایی از آب را بررسی کنید: فیلتر کردن آب، متعادل‌سازی شیمیایی، تبخیر و/یا نور UV.

این روش ها را می توان به صورت ترکیبی استفاده کرد، اما برخی روش ها هم کلر و هم کلرامین را حذف نمی کنند. به عنوان مثال، فیلتر کردن آب با کربن کاتالیزوری برای حذف کلرامین ها ضروری است، در حالی که کربن فعال معمولی کار خوبی برای حذف کلر انجام می دهد. تبخیر نیز تکنیک خوبی برای حذف کلر است، اما کلرامین ها را از بین نمی برد. اندازه و مقیاس این فرآیند حذف آب نیز باید در هنگام انتخاب روش در نظر گرفته شود.

به طور کلی، همه باید به آب آشامیدنی تمیز دسترسی داشته باشند. ضدعفونی‌کننده‌های آب کاهش بیماری‌ها و سایر بیماری‌های منتقله از طریق آب را در سطح جهان ممکن کرده‌اند، اما همیشه ارزش دارد که آب خود را از نظر سطوح بالای کلر و کلرامین با درجه بالایی از اطمینان آزمایش کنید.

دیدگاهی در “چگونه کلر و کلرامین را از آب حذف کنیم؟

  1. سلام .من از یک دبه بزرگ و استفاده ماسه . پنبه . زغال. که داخل کیسه نخی است استفاده میکنم . از بالا اب شهری واز شیر پایین آب خیلی صاف وزلال است البته آب را می جوشانم و استفاده میکنم. آیا را در ستی است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *