تزریق اسید سولفوریک

دوزینگ پمپ برای تزریق H2SO4 می تواند از جنس PVDF تهیه شود که سازگاری بسیار با این سیال به شدت خوردنده دارد.

برخی دیگر از اسیدها هرچه غلظتشان بالا میرود خورندگی بیشتری دارند، اما سولفوریک اسید در غلظت 98 درصد کاملا اشباع است و برای خورندگی و واکنش نیاز به کاهش غلضت دارد.

 

سولفوریک اسید با فرمول H۲SO۴ که در گذشته با نام جوهر گوگرد یا هیدروژن سولفات خوانده می‌شد، اسیدی با چگالی بالا، بی‌رنگ و بسیار قوی است که با هر درصدی در آب حل می‌شود.

جوهر گوگرد یا همان اسید سولفوریک یک ماده شیمیایی با حالت مایع و بی رنگ می باشد که در دمای معمول اتاق ویسکوزیته نسبتا بالایی به همراه دارد. جوهر گوگرد نام قدیمی این ماده شیمیایی محسوب می شود که در کتاب های علمی دوره های تاریخی گذشته به کار گرفته می شد ولی امروزه نام علمی این ماده همان اسید سولفوریک می باشد که سولفور نیز اسم معادل برای عنصر گوگرد در جدول تناوبی می باشد.

اسید سولفوریک چیست؟

اسید سولفوریک یا روغن سولفوریک اسید معدنی می باشد که مواد تشکیل دهنده آن عناصری همچون گوگرد، اکسیژن و هیدروژن می باشد. اسید سولفوریک یک مایع بی رنگ، بی بو و بسیار قوی است که در آب حل می شود و قابل ترکیب در واکنش های حرارت زا می باشد. اسید سولفوریک می تواند سوختگی های شدید شیمیایی و حتی سوختگی حرارتی ایجاد کند؛ این اسید حتی در غلظت های متوسط نیز بسیار خطرناک است. اسید سولفوریک یک ماده شیمیایی بسیار مهم است و یک ماده خوب برای استفاده صنعتی است. اسید سولفوریک با فرآیندهای مختلف می تواند تولید شود. این ماده همچنین یک ماده کلیدی در صنایع شیمیایی است. این ماده بیشتر در تولید کود مورد استفاده قرار می گیرد اما در پردازش مواد معدنی، تصفیه نفت، پردازش فاضلاب و سنتز شیمیایی نیز یک ماده مهم به شمار می آید. طیف گسترده ای از کاربردهای آن در پاک کننده های خانگی است و به عنوان یک الکترولیت در باتری های اسیدی و در مواد تمیز کننده مختلف کاربرد دارد.

با توجه به اهمیت اسید سولفوریک به عنوان یک ماده شیمیایی، در واقع، تولید اسید سولفوریک در کشور، نشانگر خوبی از قدرت صنعتی است. تولید جهانی اسید سولفوریک در سال 2004 حدود 180 میلیون تن با توزیع جغرافیایی زیر است: آسیا 35 درصد، آمریکای شمالی (از جمله مکزیک) 24 درصد، آفریقا 11 درصد، اروپای غربی 10 درصد، اروپای شرقی و روسیه 10 درصد، استرالیا و اقیانوسیه 7٪، آمریکای جنوبی 7٪. همان طور که گفته شد اسید سولفوریک بیشتر برای تولید کود، فسفات آمونیوم و سولفات آمونیوم مصرف می شود. این ماده در صنایع شیمیایی برای تولید مواد شوینده، مواد مصنوعی، رنگدانه ها، داروها، کاتالیزورهای نفتی، حشره کش ها و ضد یخ و همچنین در فرآیندهای مختلف مانند کاغذ و همچنین تصفیه آب استفاده می شود. اسید سولفوریک در تولید پارچه ، رنگ، روان کننده ها و باتری و فلزات آهنی نیز کاربرد دارد.

 

مشخصات شیمیایی، فرمول و ساختار اسید سولفوریک:

فرمول شیمیایی این ماده همان طور که ذکر شد برابر با H2SO4 و وزن مولکولی آن 98.079 g / mol است. اتم گوگرد به دو اتم اکسیژن از طریق پیوند دوگانه و دو گروه هیدروکسیل (OH) از طریق پیوندهای تک پیوند می شود. این یک اسید دیاپروتیک است، زیرا می تواند دو پروتون آزاد کند.

اسید سولفوریک با واکنش آب با سولفور تری اکسید ایجاد می شود.

SO3 + H2O → H2SO4

سولفور تری اکسید (SO3) بوسیله واکنش دی اکسید گوگرد و اکسیژن کاتالیز شده توسط اکسید وانادیوم و توسط فرآیند تماس تشکیل می شود.

پمپ تزریق نسبی کود کلر افزودنی ویتامین دوزاترون فرانسه Dosatron دوساترونپمپ دیافراگمی گراکو هاسکی PVDF Graco Husky کاینارپمپ دیافراگمی آرو امریکا AODD کاینار PVDF

پمپ ضد اسید جهت انتقال اسید و کلر
پمپ ضد اسید کوپل مگنتی
پمپ ضد اسید PVDF
پمپ ضد اسید PVDF
پمپ ضد اسید کوپل مگنتی
دوزینگ پمپ ساخت کمپانی پرومیننت آلمان PVDF
تلمبه‌های رفت و برگشتی از نوع دیافراگمی
دوزینگ پمپ
دوزینگ پمپ وریو هد پمپ از مواد مختلف ساخته می شود
ProMinent Hydro dosing Pump PVDF
دوزینگ پمپ هیدرولیک دیافراگمی Hydro ProMinent
ProMinent Vario
جنس های مختلف هرکدام مزایای خود را دارند
ProMinent Hydro dosing Pump PVDF
دوزینگ پمپ هیدرولیک دیافراگمی Hydro ProMinent
پمپ دوزینگ Sigma
پمپ دوزینگ Sigma
دوزینگ پمپ وریو پرومیننت PVDF
پمپ تزریق مواد شیمیایی وریو
هد PVDF
ProMinent Dosing Pump Concept-Plus PVDF
ProMinent Dosing Pump Concept-Plus PVDF
ProMinent Hydro dosing Pump PVDF
دوزینگ پمپ هیدرولیک دیافراگمی Hydro ProMinent
پمپ دوزینگ Sigma
پمپ گریز از مرکز PVDF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *