شیر فشار شکن

شیر فشار شکن چیست؟

در این مقاله قصد داربم تا توضیح دهیم که شیر فشار شکن چیست، چگونه کار می کند و چگونه یکی از بهترین آن ها را انتخاب کنید.

شیر فشار شکن ،شیر کاهش فشار (PRV) و یا ( Relief valve ) نوعی جزء مرتبط با ایمنی است که در خط لوله یا با مخازن در پنوماتیک استفاده می شود.
شیرهای کمکی برای محدود کردن مقدار فشار هوای فشرد در یک سیستم، تا از سطح از پیش تعیین و بالا نرود و به ماشین‌آلات یا افراد آسیب نرساند.
بنابراین از این نوع شیرها برای جلوگیری از فشار بیش از حد استفاده می شود، جایی که فشار هوا بیش از حداکثر مجاز برای آن سیستم است.

همچنین به عنوان شیر کاهش فشار همچنین به عنوان PRV، شیر تخلیه یا شیر تخلیه فشار نیز شناخته می شود.

شیر فشار شکن

نحوه عملکرد شیرهای کاهش فشار

در شیر فشار شکن شیرهای کمکی برای محافظت از سیستم های هوای فشرد در برابر فشار بیش از حد با آزاد کردن فشار اضافی طراحی می شوند.

فشار بر روی صندلی سوپاپ عمل می کند و نیروی ایجاد می شود و دریچه را در برابر کشش فنر باز می کند.
چرخاندن دکمه کنترل می تواند کشش را در فنر افزایش یا کاهش دهد، بنابراین فشار مورد نیاز برای باز کردن شیر تنظیم می شود.

اگر فشار از یک تنظیم از پیش تعیین شده بالاتر رود، فشار از طریق یک مکانیسم فنری که به دلیل افزایش فشار بالادست شیر ​​در مقایسه با نقطه تنظیم باز می شود، کاهش می یابد. هنگامی که هوا از سیستم خارج شد و فشار به سطح از پیش تنظیم شده کاهش یافت، دریچه کاهش فشار بسته می شود.

برای جلوگیری از فشار بیش از حد یک مخزن یا کشتی، می توان از شیر فشار شکن برای خروج سریع هوا به اتمسفر استفاده کرد و از نظر ایمنی و عملکرد قابل اعتماد یک سیستم فشرده سازی هوا جزء مهمی هستند.

شیر فشار شکن

قیمت شیر فشار شکن

طیف گسترده ای از شیر فشار شکن موجود است و انتخاب شیر مناسب به نوع کاربرد آن بستگی دارد. طیف گسترده نورگرن شامل شیرهایی است که متناسب با محدوده Excelon و Olympian Plus طراحی شده اند، همچنین دریچه هایی برای مخازن تحت فشار و آنهایی که قابلیت استفاده در لوله کشی سیستم را دارند.

اهم موارد در خرید شیر های فشار شکن

  • محدوده فشار عملیاتی / سطح فشار حداکثر
  • جریان مورد نیاز برای تحویل سیستم
  • حالت شکست
  • شیر باید در چه دماهایی عمل کند
  • جایی که در سیستم هوای فشرده استفاده می شود
  • اندازه پورت مورد نیاز
  • نحوه نصب آن چگونه خواهد بود
  • نوع مواد مورد نیاز: به عنوان مثال برنج، فولاد
  • محیط مورد استفاده در: به عنوان مثال خورنده

انواع فشار شکن ها

طیف وسیعی از شیرهای کاهش فشار عبارتند از:

  • شیرهای تقلیل فشار از نوع پایلوت دار (Pilot Operated)
  • شیرهای تقلیل فشار با عملکرد مستقیم (Direct acting Pressure Reducing Valve)
  • شیرهای کاهش فشار سیستم مدولار Excelon
  • شیرهای تسکین Olympian Plus
  • شیرهای کاهش فشار و پورت مینیاتوری
  • شیرهای کمکی نوع Pop

دریافت کاتالوگ شیر فشار شکن:

کاتالوگ شیر فشار شکن

لینک های مفید:

شیر پس فشار Back-Pressure Valve

کاربرد شیرهای فشار شکن

شیرهای کاهش فشار یا شیر فشار شکن معمولاً در هر برنامه ای که از هوای فشرده استفاده می کند، مانند سیستم های پنوماتیک در اتوماسیون صنعتی دیده می شود.

آنها همچنین یک جزء مهم در کاربردهای فشار بالا مانند نفت و گاز و دفاع و هسته ای هستند، جایی که گازهای صنعتی و فرآیندی در فشار بالا ذخیره و حمل می شوند و باید قبل از استفاده تا فشار کاری ایمن تنظیم شوند.

دریچه های فشار شکن همیشه باید در جایی استفاده شوند که خطری برای هر فرد یا فرآیندی از فشار بیش از حد وجود دارد. این تمرین خوبی است که به طور خودکار آنها را در هر طراحی سیستم قرار دهید.

می توانید با کلیک کردن بر روی پمپ Lutz لوتز مشخصات و قیمت سایر محصولات را مشاهده نمایید.

شیر های کاهش فشار

امروزه بسیاری از سیستم های الکترونیکی، پنوماتیکی و هیدرولیک برای کنترل متغیرهای سیستم سیال مانند فشار، دما و جریان وجود دارد. هر یک از این سیستم ها برای کار کردن به یک نوع منبع انرژی مانند برق یا هوای فشرد نیاز دارند. یک شیر تخلیه فشار باید همیشه قادر به کار باشد، به خصوص در دوره قطع برق که کنترل های سیستم غیرعملکردی هستند. بنابراین، تنها منبع نیرو برای شیر تخلیه فشار، سیال فرآیند است.

هنگامی که شرایطی رخ می دهد که باعث می شود فشار در یک سیستم یا کشتی به سطح خطرناکی افزایش یابد، شیر تخلیه فشار یا شیر فشار شکن ممکن است تنها وسیله ای باشد که برای جلوگیری از خرابی فاجعه بار باقی مانده است. از آنجایی که قابلیت اطمینان مستقیماً با پیچیدگی دستگاه مرتبط است، مهم است که طراحی شیر تخلیه فشار تا حد امکان ساده باشد.

شیر تخلیه فشار یا شیر فشار شکن باید با فشار تنظیم شده از پیش تعیین وباز شود، ظرفیت نامی در یک فشار اضافه مشخص جریان یابد و زمانی که فشار سیستم به سطح ایمن برگشت می خورد.
شیرهای کاهش فشار باید با موادی طراحی شوند که با بسیاری از سیالات فرآیند از هوا و آب ساده گرفته تا خورنده ترین مواد سازگار باشند. آنها همچنین باید طوری طراحی شوند که به طور ثابت و پایدار بر روی انواع سیالات و فازهای سیال عمل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *