حفر تونل دستی

چگونه چاه خود برای آب را حفر کنیم

شما می توانید چاه آب کم عمق خود را با استفاده از PVC و شیلنگ های آب خانگی حفر کنید. این یک راه ارزان و موثر برای حفر چاه آب کم عمق است. حفاری چاه آب فقط برای افراد حرفه ای با دکل های حفاری تجاری بزرگ نیست. حفر چاه آب خودتان هم جالب است و هم سرگرم کننده.

روش‌های حفاری چاه آب که در اینجا توضیح داده شد در حفاری/حفاری در خاک و خاک رس، از جمله خاک رس واقعاً سخت، به خوبی کار می‌کنند. اگر نیاز به حفاری از طریق سنگ داشته باشید، آنها کار نمی کنند، اما اگر منطقه ای که در آن زندگی می کنید مسطح یا نسبتا صاف است، قطعا ارزش امتحان کردن را دارد. بسیاری از مردم فکر می کنند که باید چاه خود را در یک سفره آب حفر کنند یا حفر کنند. برای آبیاری و آبیاری چمن، رسیدن به آبخوان ضروری نیست. شما فقط باید در زیر سطح آب ایستاده حفاری کنید. به احتمال زیاد شما می توانید چاه خود را حفر کنید. بسیاری از چاه های موفق با استفاده از این روش حفاری چاه حفر شده اند. ارزان است. می توانید انتظار داشته باشید که بخش “حفاری” پروژه حدود 200 دلار هزینه داشته باشد.

شما می توانید خودتان را خوب حفاری کنید

در این صفحات از تکنیک “حفاری چاه آب خود را انجام دهید” به عنوان حفاری چاه یاد می شود، اما بسیاری این روش را “شستن” یا “جلوگیری” چاه می نامند. این روش تا حدودی شبیه به روش بیت دوار است که اکثر حفاری های چاه آب واقعی برای حفاری سوراخ آب استفاده می کنند.

تکنیک DIY شامل پمپاژ آب از مرکز لوله PVC 40 است که هم به عنوان ساقه مته و هم به عنوان مته استفاده می شود. در انتهای پایین لوله PVC یک مته با برش دندان در انتهای لوله PVC ایجاد می شود. لوله به عقب و جلو چرخانده می شود زیرا لوله پی وی سی به آرامی وارد زمین می شود در حالی که قلمه ها توسط جریان رو به بالا آب در فضای حلقوی اطراف لوله به سطح می آیند. اگر می خواهید چاه خود را حفر کنید، این تکنیک را امتحان کنید.

نصب یک چاه و یک پمپ می تواند در هزینه های زیادی صرفه جویی کند، به خصوص اگر اکنون هزینه آب آبیاری را به آب و برق محلی می پردازید. احتمالاً متوجه شده اید که فقط آبیاری چمن می تواند گران باشد. می توانید پول کمتری را برای آبیاری چمن خرج کنید. در واقع، تقریباً نمی توانید پولی برای آبیاری چمن خرج کنید. برای باغبانان نیز عالی است.

اگر برای اولین بار از سایت بازدید می کنید، احتمالاً می خواهید کار را با صفحات ” پس زمینه ” یا ” مراحل اصلی حفاری چاه ” شروع کنید. بخش عمده ای از سایت به حفاری چاه های آب با استفاده از تنها دو شیلنگ برای سیال حفاری اختصاص دارد. PVC ارزان قیمت برای لوله مته، مته و صفحه چاه استفاده می شود. این تکنیک حفاری چاه آب DIY بسیار ارزان است و بسیاری از چاه های کم عمق موفق با استفاده از این تکنیک نصب شده اند.

هنگام حفاری یک چاه با دست

حداقل آشنایی با تکنیک‌های مورد استفاده توسط حفاری‌های واقعی چاه بسیار مفید است – مانند کامیون‌های قدرتمند قدرتمند و مخازن بزرگ آب. کاری که ما انجام می دهیم بسیار شبیه، تقریباً یکسان است. ما نمی‌توانیم حفره‌هایی به این عریض یا عمیق حفر کنیم، اما این همان فرآیند است. یک شرکت حفاری چاه محلی به اندازه کافی لطف کرد و به من اجازه داد تا روند آنها را فیلمبرداری کنم. آن را در ” حفاری واقعی چاه ” بررسی کنید.

چندین پیشرفت وجود دارد که می توانید در تکنیک اصلی حفاری چاه DIY ایجاد کنید. برای مؤثرتر کردن این تکنیک، می‌توانید از تکنیک‌های توضیح داده شده در صفحات، « دریل کردن عمیق‌تر با بنتونیت » و « دریل 10 فوت عمیق‌تر » استفاده کنید. علاوه بر این، تبدیل به مته فلزی حفاری شما را بازده بیشتری می کند. اینها همه تکنیک هایی هستند که توسط کاربران سایت ارسال شده و هنگام حفر چاه خود کشف شده اند.

یک بسته شن می تواند تولید چاه را افزایش دهد، بنابراین بخشی روی آنها وجود دارد. من توصیه نمی کنم که یک بسته شن را در اولین چاه خود قرار دهید، اما بعد از اینکه تکنیک را به کار گرفتید، احتمالاً می خواهید صفحات بسته های شن را بررسی کنید .

بدون خواندن این صفحه برای خرید پمپ نروید: کدام پمپ؟ شما یک پمپ چاه کم عمق می خواهید که به عنوان پمپ مکش نیز شناخته می شود. پمپ های استخر و انواع دیگر پمپ های انتقال کار نمی کنند.

در بخش «ویدیوها»، ویدیوهایی را خواهید دید که تکنیک‌های مورد استفاده در سراسر جهان را نشان می‌دهند. برخی از این تکنیک‌ها، مانند روش باپتیست ، به سیال حفاری بسیار کمی نیاز دارند و برای قرن‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

ما به اندازه کافی خوش شانس بودیم که از باب تابور، یک حفاری واقعی چاه که در تمام عمرش چاه حفر می کرد، اطلاعاتی دریافت کردیم. لطفاً مطمئن شوید و صفحه را بررسی کنید – “توصیه های یک حفاری واقعی چاه”.

بیل گرانید در تامپا، فلوریدا روش بسیار مشابهی را برای حفاری چاه آب DIY توسعه داده است. او بسیار موفق بوده است. بیل به همسایگانش در حفر چاه‌ها کمک کرده است که پروتکل‌های او ممکن است برای شما مفید باشد. » نگاه کنید به بخش « یک مته خانه دیگر .

چند نفر از کاربران این سایت لطف کرده اند و تصاویر و اطلاعات چاه هایی را که حفر کرده اند ارسال کرده اند. ” داستان های موفقیت ” را در منو بررسی کنید. به عنوان مثال، یکی از داستان های موفقیت اخیر ما، استیو در جرسی جنوبی جالب است. استیو به راهی برای آبیاری مزرعه درخت کریسمس خود نیاز داشت و او با موفقیت چاه خود را حفر کرد. تلاش بسیار چشمگیر! ما حتی یک ایمیل فوق العاده از گرگ در استرالیا در مورد چاه موفق او دریافت کردیم.

برای حفاری هایی که ارتقاء سطح بعدی هستند:

مطمئن شوید و صفحه مربوط به حفاری پمپ گل را بررسی کنید . اگر بتوانید یک پمپ گل بخرید یا قرض بگیرید (که گاهی اوقات پمپ زباله نامیده می شود) کاملاً راهی است. هزینه آن بیشتر از روش دو شلنگی است، اما هنوز هم بسیار ارزان تر از استخدام دریل است.

بخشی برای پرسش و پاسخ وجود دارد که در آن من متداول ترین سؤالاتی را که دریافت می کنم ارسال کرده ام. امیدوارم این به شما کمک کند. همچنین بخش هایی در منبع تامین ، راهنمای حفاری چاه و همچنین پیوندهای حفاری چاه وجود دارد.

چاه های آب حفاری تجاری بسیار گران هستند. این تکنیک حفاری چاه DIY بسیار ارزان است. اگر در نزدیکی ساحل زندگی کنید، تقریباً مطمئناً کار خواهد کرد و اگر در یک منطقه مسطح داخلی زندگی می کنید، احتمالاً کار خواهد کرد. برای صرفه جویی در هزینه آبیاری چمن و آبیاری باغ عالی است.

همانطور که در ویدیو اشاره کردم، جالب ترین چیزهایی که در ارسال این وب سایت تجربه کرده ام، پیشرفت ها و پیشرفت هایی است که شما، بینندگان و کاربران این سایت ارائه کرده اید. من در اوایل به چند پیشرفت در کیت Brady Well پی بردم و پس از چندین بار تلاش موفق به حفر یک چاه کاربردی شدم و به همین دلیل سایت را پست کردم. و سپس – کاربران شروع به نوشتن کردند و چیزهایی را که کشف کرده بودند به من نشان دادند! در این مرحله، به جرات می توانم بگویم که بیشتر تکنیک های ارائه شده در اینجا مال من نیستند. آنها مال تو هستند! امیدوارم به شما کمک کنند. امیدوارم اگر پیشرفت یا پیشرفتی پیدا کردید برای من ارسال کنید تا بتوانم آن را برای استفاده دیگران پست کنم.

در زیر ویدیوی ارسال شده توسط یکی از کاربران این سایت را مشاهده می کنید. لطفاً به چاه آب DIY حفر شده توسط Travis of Mobile، آلاباما نگاهی بیندازید. تراویس از یک صفحه نمایش 1.25 اینچی به طول 10 فوت استفاده کرد. تبریک می گویم، تراویس!

پیوندهای موجود در منو مراحل را با جزئیات شرح می دهند. می‌توانید با کلیک کردن بر روی آیتم‌های منو، موضوعاتی را که می‌خواهید مرور کنید انتخاب و انتخاب کنید، یا اگر می‌خواهید مطمئن شوید و هر صفحه را بزنید، به سادگی روی پیوند «بعدی:» در پایین هر صفحه کلیک کنید.

خلاصه اجرایی

چاه‌های حفر شده می‌توانند به عنوان منبع آب کم‌هزینه برای خانوارهای مجرد، برای جوامع کوچک روستایی و برای مناطق شهری بیشتر عمل کنند. اصل کار بسیار ساده است: یک سوراخ در یک بدنه آب زیرزمینی حفر می شود و سپس آب نفوذی با کمک یک پمپ دستی یا موتوری استخراج می شود. ساخت و ساز سریع است و تکنیک های مختلف حفاری ساده متناسب با اکثر شرایط زمین شناسی در دسترس هستند. اگرچه چاه های حفر شده در مقایسه با چاه های حفر شده کمتر در معرض آلودگی آب های زیرزمینی هستند، ساخت و ساز کافی و حفاظت از چاه برای بهینه سازی یک سیستم مدیریت آب محلی در دراز مدت حیاتی است. توجه ویژه ای باید به میزان انتزاع شود زیرا ممکن است اثرات زیست محیطی و نفوذ آب شور (فقط در مناطق ساحلی) رخ دهد. اگر کشش بیش از حد بالا باشد، چاه ها ممکن است خشک شوند.

مزایای حفر تونل دستی

غرق شدن سریعتر و ارزانتر از چاههای دستی است
کمتر مستعد آلودگی است
بدون نیاز به آبگیری در حین غرق شدن
مواد پوشش کمتر مورد نیاز (در مقایسه با چاه های حفر شده با دست)
ایمن تر در ساخت و استفاده (در مقایسه با چاه های دستی)
خود چاه به سختی نیاز به تعمیر و نگهداری دارد
بسیاری از تکنیک های حفاری ساده متناسب با اکثر شرایط زمین شناسی موجود است

معایب

نقطه حفاری باید مشخص شود
کارکنان و کارشناسان ماهر برای حفاری مورد نیاز است
پمپ مورد نیاز که نیاز به بهره برداری و نگهداری مناسب دارد
عملکرد کمتر از چاه های حفر شده با دست (قطر کوچکتر)
بهره برداری بیش از حد ممکن است منجر به اثرات نامطلوب بر محیط زیست شود
آلودگی آرسنیک ممکن است رخ دهد
تجهیزات فنی بیشتر و مهارت های لازم برای ساخت و ساز (در مقایسه با چاه های حفر دستی)
بدون ظرفیت ذخیره سازی یکپارچه / شارژ مجدد در دوره های انتزاع کم
که دربیرون
آب شیرین ، آب آشامیدنیآب شیرین، آب آشامیدنی

مقدمه

Factsheet Block Body
حفاری دستی (پرکاشن حفاری) در نیجر. منبع: NWFL (ny)
حفاری دستی (پرکاشن حفاری) در نیجر. منبع: NWFL (ny)

در سرتاسر جهان، صدها هزار چاه حفر شده با دست (یا دستی) آب مورد نیاز کشاورزی، صنعت و مصارف خانگی را در اختیار ساکنان روستایی قرار می دهد . حفاری دستی چاه های آب برای مصارف خانگی و تولیدی در اکثر نقاط بنگلادش و در امتداد دشت های گنگ هند بسیار رایج است. در بخش‌هایی از آمریکای لاتین و آفریقا، فناوری‌های حفاری دستی اخیراً معرفی شده‌اند. در برخی موارد، مانند نیجر و نیجریه، حفاری دستی به خوبی مورد استفاده قرار گرفته است (DANERT 2009). علیرغم پتانسیل فوق‌العاده فناوری‌های حفاری دستی برای تامین آب با هزینه کم، بسیاری از متخصصان بخش WASH به خوبی شناخته شده نیستند و در برخی موارد قابل قبول نیستند (DANERT 2009). حفاری دستی نیز جذاب است زیرا می تواند توسط شرکت های کوچک و محلی انجام شود.

علاوه بر ساخت دستی، چاه ها را می توان به صورت مکانیکی نیز حفر کرد. تجهیزات حفاری از ساده تا ماشین های بسیار پیچیده و قدرتمند که قادر به حفاری بیش از 200 متر در عمق هستند (SMET & WIJK 2002) متغیر است.

به خصوص در مناطقی که دسترسی محدودی به مصالح ساختمانی، تجهیزات، امکانات مالی و دانش دارند، حفاری ماشینی تنها نقش کوچکی ایفا می کند زیرا نه زمان ساخت و ساز را کوتاه می کند و نه راه حل های کم هزینه ای ارائه می دهد.

چگونه کار می کند؟

Factsheet Block Body

اصل اساسی چاه های حفر شده ساده است: یک سوراخ در یک بدنه آب زیرزمینی حفر می شود و سپس آب نفوذی با کمک یک پمپ دستی یا موتوری استخراج می شود. در مقایسه با چاه‌های حفر شده ، قطر چاه‌های حفر شده بسیار کوچک‌تر است: در یک بافت روستایی، چاه‌ها معمولاً 50 میلی‌متر قطر دارند، در حالی که منابع شهری با انتزاع بالا به حفره‌هایی با قطر حداکثر 300 میلی‌متر نیاز دارند (DANERT 2009؛ SMET & WIJK 2002). از نظر طول، چاه‌های حفاری دستی از نظر فنی تا 200 متر را در بر می‌گیرند، اگرچه حداکثر طول 35 متر برای چاه‌های حفاری دستی رایج‌تر است. برای چاه هایی با عمق بیشتر از 50 متر، حفاری دستی معمولاً دیگر گزینه ای نیست که حفاری مکانیکی را ضروری می کند.

اثرات برداشت آب زیرزمینی بر چاه های مجاور
اثرات برداشت آب زیرزمینی بر چاه های مجاور منبع: SMET & WIJK (2002)

 

عملکرد چاه از نظر کمی به عمق و قطر آن، ظرفیت تغذیه آبخوان و توسعه چاه بستگی دارد. از آنجایی که آب های زیرزمینی معمولاً از کیفیت آب آشامیدنی برخوردار هستند، تصفیه اغلب نیازی به نیست. با این حال، چاه‌های حفر شده مستعد آلودگی هستند مگر اینکه به درستی مورد استفاده، نگهداری و حفاظت قرار گیرند .

همچنین باید به میزان انتزاع توجه جدی شود. اضافه برداشت می تواند اثرات مختلفی بر محیط زیست داشته باشد:

  • سطح ایستابی را می توان فراتر از دسترس چاه های موجود پایین آورد
  • تالاب ممکن است خشک شود
  • از دست دادن فشار هیدرولیک می تواند باعث ریزش زمین و تشکیل دهانه ها شود که استفاده کشاورزی را غیرممکن می کند.
  • اگر چاه در نواحی ساحلی قرار داشته باشد، ممکن است نفوذ آب دریا رخ دهد.

 

اصول طراحی حفر تونل دستی

Factsheet Block Body

ارزیابی اولیه حفر تونل دستی

قبل از شروع طراحی و توسعه هر نوع منبع آبی، باید ارزیابی اولیه به منظور مدیریت و توسعه موثر و کارآمد منابع آبی انجام شود. این ارزیابی شامل یک تخمین بیلان آب (یعنی جمع آوری داده های هیدرولوژیکی، تعیین وضعیت فعلی و روند تامین آب، یک تحلیل ورودی- خروجی، و یک تجزیه و تحلیل جریان آب و مواد) و ارزیابی منابع آب (یعنی ارزیابی و مطالعه سیستماتیک منابع آب در رابطه با تأثیرات انسانی، به عنوان مثال ارزیابی تقاضا، برآورد روند، تجزیه و تحلیل مصرف آب و کیفیت). هنگام تجزیه و تحلیل سمت تقاضا، مسائل تخصیص آب نقش حیاتی ایفا می کند. در نهایت، این ارزیابی می تواند منجر به یک برنامه توسعه منابع آب شود که وضعیت، مدیریت و توسعه آینده منابع آب در یک منطقه یا حوضه خاص را توصیف می کند.

 

شناسایی موقعیت مکانی

به عنوان اولین گام در ساخت یک چاه، مکان آن باید ارزیابی شود. مکان یابی مناسب یک چاه برای موفقیت و پایداری طولانی مدت آن بسیار مهم است. این نه تنها توسط عوامل فیزیکی (به عنوان مثال زمین شناسی غالب، هیدرولوژی، نزدیکی به محل واقعی استفاده) تعیین می شود، بلکه به همان اندازه توسط عوامل “نرم” (مانند پذیرش توسط جامعه، ظرفیت های O&M چاه شامل پمپ، نوع) تعیین می شود. استفاده از آب، عادات محلی و غیره). برای این منظور چندین رویکرد از راه حل های ساده تا پیشرفته وجود دارد. روستاییان و اعضای جوامع مجاور می توانند منبع اطلاعاتی خوبی در مورد وجود آب های زیرزمینی کم عمق باشند. همچنین، انواع خاصی از پوشش گیاهی (مانند گیاهان موز، خرچنگ، نیشکر، نخل خرما) می تواند نشان دهنده وجود آب های زیرزمینی باشد (COLLINS 2000). اغلب، چاه های موجود در مجاورت نزدیک نشان دهنده وجود آب های زیرزمینی است. اگر تجهیزات فنی در دسترس باشد، سوراخ های آزمایشی می توانند اطلاعات دقیقی در مورد سطح آب زیرزمینی ارائه دهند. برای اطلاعات دقیق تر به: CARTER et al. 2010.

تکنیک های حفاری چاه

برای دسترسی به آب های زیرزمینی، باید یک سوراخ حفر شود و یک پوشش دائمی نصب شود. حفاری باید:

  • تشکیل را بشکنید یا برش دهید،
  • مواد برش خورده را از سوراخ خارج کرده و در صورت لزوم،
  • برای جلوگیری از فروپاشی در حین حفاری، از دیواره های سوراخ پشتیبانی کنید (WAL 2010).
  • آزمایشات پمپاژ را انجام دهید و چاه را توسعه دهید .

 

بنابراین، تعداد زیادی از تکنیک های مختلف وجود دارد. به طور کلی، چهار نوع متمایز از حفاری دستی متمایز می شود: مارپیچ، ضربه ای، لجن کشی و جت. (ر.ک. WAL 2010). به طور فزاینده ای، بیش از یک یا دو تکنیک به صورت ترکیبی استفاده می شود (DANERT 2009). با این وجود، مهم است که بدانیم چاهی که در همان عمق، در همان آبخوان حفر شده و به درستی توسعه یافته باشد، صرف نظر از روش حفاری، به همان اندازه مولد خواهد بود (یونیسف 2010: تامین مالی ).

شجره حفاری دستی. منبع: DANERT (2009): راهنمای حفاری دستی
شجره حفاری دستی. منبع: DANERT (2009)

 

انتخاب روش بهینه حفاری بیشتر به شرایط زمین شناسی و هیدرولوژیکی بستگی دارد، بلکه به تجربه و مواهب جوامع محلی یا پیمانکاران حفاری نیز بستگی دارد.

انتخاب مناسب ترین تکنیک حفاری. منبع: ELSON & SHAW (1995)
انتخاب مناسب ترین تکنیک حفاری. منبع: ELSON & SHAW (1995)

 

تکنیک های حفاری با جزئیات

برگزیده از WAL (2010)

1. افزایش

حفاری دستی. منبع: ELSON & SHAW (1995)
حفاری دستی. منبع: ELSON & SHAW (1995)

 

 

 

مارپیچ دستی متشکل از میله های فولادی قابل گسترش است که توسط یک دسته می چرخند. در انتهای میله های مته می توان تعدادی مارپیچ فولادی مختلف (مته مته) وصل کرد. مارپیچ ها به داخل زمین چرخانده می شوند تا زمانی که پر شوند، سپس از گمانه بلند می شوند تا تخلیه شوند.

در بالای سطح آب، گمانه معمولاً بدون نیاز به پشتیبانی باز می ماند. در زیر سطح آب ممکن است از یک محفظه موقت برای جلوگیری از فروریختن گمانه استفاده شود.

حفاری در داخل محفظه موقت با استفاده از بایل تا رسیدن به عمق مورد نظر ادامه می یابد. سپس پوشش دائمی چاه نصب می شود و پوشش موقت باید برداشته شود. مارپیچ ها بسته به نوع زمین شناسی تا عمق 15-25 متری قابل استفاده هستند. قطرها بین 50 تا 200 میلی متر است.

 

 

 

 

مزیت – فایده – سود – منفعتآسان برای استفاده در بالای سطح آب زیرزمینی. تجهیزات ارزان قیمت.
عیبممکن است برداشتن پوشش موقت دشوار باشد.
کاربرد زمین شناسیماسه، سیلت و خاک رس نرم.

2. ضربی

حفاری ضربه ای. منبع: ELSON & SHAW (1995)
حفاری ضربه ای. منبع: ELSON & SHAW (1995)

 

 

کوبه‌ای دستی از یک قطعه برش یا چکش سنگین استفاده می‌کند که به یک طناب یا کابل متصل است و به سوراخ سوراخ باز یا داخل یک محفظه موقت پایین می‌آید.

معمولاً برای پشتیبانی از ابزارها از سه پایه استفاده می شود. با بالا و پایین بردن طناب یا کابل، لقمه برش یا چکش باعث سست شدن خاک یا سنگ تثبیت شده در گمانه می شود که سپس با استفاده از بایل استخراج می شود.

درست مانند مارپیچ دستی، ممکن است از یک پوشش موقت فولادی یا پلاستیکی برای جلوگیری از فرو ریختن سوراخ استفاده شود.

هنگامی که صفحه چاه دائمی و پوشش نصب می شود، این پوشش موقت باید برداشته شود. حفاری ضربه ای دستی معمولاً تا عمق 25 متری استفاده می شود.

 

 

 

 

مزیت – فایده – سود – منفعتتشکیلات سخت را مته می کند.
عیبتجهیزات می تواند سنگین و گران باشد. این روش در مقایسه با دیگران کند است.
کاربرد زمین شناسیماسه، سیلت، رس های سفت، ماسه سنگ، لاتریت، شن و سنگ های کوچک.

3. لجن کشی

لجن زنی (جت معکوس). منبع: ELSON & SHAW (1995)
لجن زنی (جت معکوس). منبع: ELSON & SHAW (1995)

لجن زنی از گردش آب برای بالا آوردن خاک حفاری شده به سطح استفاده می کند. لوله های مته به بالا و پایین حرکت می کنند. در ضربه پایین، ضربه مته خاک را شل می کند و در حرکت بالا، بالای لوله با دست (یا دریچه) بسته می شود و آب را از طریق لوله کشیده و قلمه ها را به سطح منتقل می کند.

در حرکت پایین بعدی، دست (دریچه) بالای لوله را باز می کند و آب به داخل یک گودال، جلوی چاه می ریزد. در این گودال، قلمه ها از آب جدا شده و ته نشین می شوند، در حالی که آب از گودال سرریز می شود و دوباره به چاه می رود. گمانه با فشار آب باز می ماند.

برای جلوگیری از فروپاشی سوراخ و کاهش هدررفت آب در حال کار، می توان مواد غلیظ کننده (افزودنی) را به آب اضافه کرد. لجن کشی تا عمق حدود 35 متر قابل استفاده است.

 

مزیت – فایده – سود – منفعتآسان برای استفاده و پوشش موقت مورد نیاز نیست.
عیبآب کار باید در طول فرآیند حفاری حفظ شود. سطح ایستابی در حین حفاری مشخص نیست.
کاربرد زمین شناسیماسه، سیلت، رس، رس سفت و صخره های نرم تر (لاتریت هوازده).

4. جت کردن

جت کردن. منبع: ELSON & SHAW (1995)
جت کردن. منبع: ELSON & SHAW (1995)

جت بر اساس گردش آب و فشار آب است. برخلاف لجن کشی، آب از لوله های حفاری به پایین پمپ می شود. حجم زیاد آب اثر فرسایشی در پایین دارد و دوغاب (آب و قلمه ها) بین لوله مته و دیواره گمانه به بالا منتقل می شود.

پمپ دستی یا موتوری استفاده می شود. برای دستیابی به جریان آب کافی از

لوله مته ممکن است به سادگی یک انتهای باز داشته باشد، یا می توان یک مته اضافه کرد و می توان از چرخش جزئی یا کامل لوله مته استفاده کرد. به منظور جلوگیری از فروریختن سوراخ ها و کاهش هدررفت آب در حال کار، می توان مواد غلیظ کننده (افزودنی) را به آب اضافه کرد. جت (با چرخش) عموماً تا عمق 35 متری استفاده می شود.

مزیت – فایده – سود – منفعتخیلی سریع در ماسه
عیبیکباره کار زیادی لازم است. سطح ایستابی در حین حفاری مشخص نیست.
کاربرد زمین شناسیمحدود به ماسه و لایه های نازک خاک رس نرم.

5. حفاری مکانیکی

روش های حفاری با استفاده از دکل های ماشینی اساساً دو نوع هستند، روش ضربه ای یا یکی از چندین روش چرخشی. هر دو روش دارای مزایا، محدودیت‌ها، عملکرد و مناسب بودن هستند (WURZEL 2001). برای اطلاعات دقیق به WURZEL (2001) مراجعه کنید.

دکل بزرگی که روی ماشین نصب می شود برای حفاری. منبع: WURZEL (2001)
دکل بزرگی که روی ماشین نصب می شود برای حفاری. منبع: WURZEL (2001)

 

تکمیل چاه

پس از حفر سوراخ، چندین عنصر باید قبل از راه اندازی چاه نصب شود:

  • ؛ پمپ
  • سر کار (پیش بند) از دهانه سطح در برابر آلودگی ها یا ذرات وارد چاه محافظت می کند.
  • آب بند بهداشتی یک لایه غیر قابل نفوذ است که ترجیحاً از بتن ساخته شده است و با جلوگیری از نشت از طریق بسته شن در امتداد گمانه از آلودگی چاه جلوگیری می کند.
  • پوشش چاه از ریزش چاه و نشت آلاینده ها جلوگیری می کند. به طور سنتی، لوله های فولادی برای پوشش استفاده می شد، اما لوله های پی وی سی اخیراً جایگزین استفاده از آنها شده اند، زیرا هزینه کمتری دارند و کار با آنها آسان تر است.
  • صفحه چاه در حالی که به آب اجازه نفوذ به چاه را می دهد، رسوبات را نگه می دارد. شیارهای صفحه باید کوچکتر از اندازه دانه خاک اطراف باشند. لوله های پی وی سی را می توان به راحتی با اره های برش مخصوص برش داد تا هزاران برش ریز ایجاد شود.
  • بسته شن ، متشکل از شن و ماسه دانه بندی شده، فضای بین صفحه و گمانه را پر می کند. تنها در صورتی لازم است که خاک اطراف دارای دانه بندی کوچکتر از اندازه شیار صفحه باشد (WATERAID 2008؛ BALL 2001؛ WAL 2010).
ویژگی های چاه حفر شده منبع: WATERAID (2008)
ویژگی های چاه حفر شده منبع: WATERAID (2008)

 

توسعه و آزمایش چاه

همه روش های حفاری ویژگی های هیدرولیکی مواد سازند را در مجاورت گمانه تغییر می دهند. رویه های توسعه برای بازیابی یا بهبود این ویژگی ها برای به حداکثر رساندن عملکرد طراحی شده اند (SMET & WIJK 2002). این امر با حذف ریزدانه ها و با تثبیت بسته شن به دست می آید (WAL 2010). پمپاژ بیش از حد (یعنی پمپاژ بالاتر از نرخ طراحی) می تواند کارایی بسته بندی را با کشیدن ذرات ریز بیشتر به داخل آن بهبود بخشد. در جایی که زمین اطراف ذرات ریز زیادی دارد، جریان آب را می توان با فلاشینگ با سرعت بیشتری تسریع کرد (WATERAID 2008) (به بازسازی چاه مراجعه کنید ).

هنگامی که یک چاه توسعه یافت و عاری از هرگونه ریزه شد، چاه باید آزمایش پمپ شود. پمپاژ آزمایشی اطلاعات مفیدی در مورد عملکرد چاه می دهد و نشان می دهد که آیا بازده چاه برای هدف مورد نظر کافی خواهد بود یا خیر (WAL 2010). همچنین نشان دهنده حداکثر بازدهی است که می توان بدون خطر بهره برداری بیش از حد از چاه برداشت. پس از آزمایش کیفیت آب (همچنین به تست کیفیت آب مراجعه کنید ، چاه می تواند راه اندازی شود.

هزینه های حفر تونل دستی

Factsheet Block Body

چاه های دستی بسته به مکان، فناوری مورد استفاده، زمین شناسی و هیدروژئولوژی از 20 تا 3000 دلار آمریکا هزینه دارند. با توجه به اینکه چاه‌های حفاری معمولی (یعنی چاه‌های حفر شده به صورت مکانیکی) در آفریقای جنوب صحرا می‌توانند از 2000 تا 20000 دلار آمریکا هزینه داشته باشند، حفاری دستی، در صورت امکان، می‌تواند صرفه‌جویی قابل‌توجهی را برای تامین منابع آب روستایی فراهم کند (DANERT 2009: HDD). کل هزینه ها عمدتاً شامل هزینه های داده ها، تجهیزات سرمایه ای، وسایل نقلیه، سوخت، مواد، مواد مصرفی و نیروی کار است. روشی برای برآورد هزینه های ساخت چاه در موقعیت خاص شما با جزئیات بیشتر توسط DANERT و همکاران ارائه شده است. (2010): هزینه و قیمت گذاری.

هزینه های بهره برداری و نگهداری چاه حفر شده معمولا جزئی است، مگر اینکه توسعه چاه یا بازسازی چاه به دلیل شرایط اضطراری، آلودگی چاه یا کاهش عملکرد چاه ضروری باشد. هزینه های عملیاتی و نگهداری برای پمپاژ دستی یا پمپاژ مکانیزه معمولاً غالب است.

O&M

Factsheet Block Body

بهره برداری از چاه های حفر شده شامل پمپاژ و تمیز کردن منطقه اطراف است. اعضای انجمن می توانند به راحتی چاه را به تنهایی اداره کنند. با این حال، تعمیر و نگهداری چاه حفر شده شامل نگهداری موتور یا پمپ الکتریکی یا پمپ دستی نیز می شود که به مهارت و تجربه بیشتری نیاز دارد. اگر پمپ کار نکند، برداشت آب غیرممکن است. همانطور که برای همه منابع آب زیرزمینی، حفاظت برای حفظ کیفیت آب حیاتی است و از این رو بخشی جدایی ناپذیر از هر برنامه نگهداری است.

جنبه های بهداشتی حفر تونل دستی

Factsheet Block Body

های حفر شده کمتر در معرض آلودگی به طور کلی چاه های حفر شده در مقایسه با چاه قرار دارند . با این حال، به ویژه در مناطقی که توسعه سریع دارند، خطر ورود آلاینده ها به بدنه آب زیرزمینی از طریق خود چاله بسیار زیاد است. حفاظت از چاه، به عنوان مثال با نصب یک مهر و موم بهداشتی کافی (به عنوان مثال یک پیش بند) از مواد مناسب بین پوشش دائمی و خاک اطراف، برای تامین آب سالم در دراز مدت حیاتی است (SMET & WIJK 2002). اضافی اقدامات حفاظتی مانند سقف و حصار نصب آسان است اما در حفظ کیفیت مناسب آب بسیار موثر است. اگر صخره‌های حاوی آرسنیک وجود داشته باشند، فرآیندهای انحلال می‌تواند منجر به آلودگی طبیعی با آرسنیک شود، زمانی که آب در معرض اکسیژن در سطح قرار می‌گیرد و فناوری‌های حذف آرسنیک را ضروری می‌سازد.

اصل کاریک حفره در بدنه آب زیرزمینی حفر می شود و سپس آب نفوذی با کمک یک پمپ استخراج می شود.
ظرفیت/کفایتبسته به اندازه (عمق و قطر) و شرایط هیدرولوژیکی، چاه های حفر شده برای تامین آب از مصارف خانگی، جوامع کوچک روستایی تا مناطق شهری با سیستم های تامین متمرکز مناسب هستند.
کاراییبه شدت به عمق و قطر، ظرفیت تغذیه آبخوان و توسعه چاه بستگی دارد.
هزینه هانسبتاً پایین در مقایسه با چاه های حفر شده با ماشین. 20 تا 3000 دلار آمریکا، بسته به شرایط محلی (DANERT 2009).
سازگاری خودیاریبرای ساخت و ساز به پیمانکار مجرب نیازمندیم. تعمیر و نگهداری پمپ (ضروری) به تعمیرکاران و تجهیزات آموزش دیده نیاز دارد.
O&Mعملیات ساده. اگرچه تعمیر و نگهداری پمپ (ضروری) به تعمیرکاران و تجهیزات آموزش دیده نیاز دارد.
قابلیت اطمیناناگر از چاه بیش از حد استفاده نشود، بسیار زیاد است
قدرت اصلیساخت سریع، حساسیت کم به آلودگی
ضعف اصلیدستگاه بالابر آب (یعنی پمپ) ضروری است
قابلیت کاربرد

چاه های حفر شده بسته به اندازه چاه (عمق و قطر) و شرایط هیدرولوژیکی می توانند به عنوان منبع آب برای خانوارهای مجرد، برای جوامع کوچک روستایی و برای مناطق شهری بیشتر عمل کنند. حفاری دستی (دستی) یک راه حل عملی و کم هزینه برای چاه هایی با عمق کمتر از 40 متر در خاک های آبرفتی یا سازندهای سنگ نرم است (یونیسف 2010). روش‌های مختلف حفاری دستی با اکثر شرایط زمین‌شناسی در دسترس هستند. با این وجود، تیم های با تجربه حفاری و برخی تجهیزات برای ساخت و ساز مورد نیاز است.

باید در نظر داشت که با ساخت و ساز هنوز تامین آب تضمین نشده است، زیرا هنوز باید آب را با کمک پمپ دستی یا موتوری از زمین خارج کرده و توزیع کرد. نگهداری صحیح این دستگاه ها باید تضمین شود (DANERT 2009).

کمتر در معرض آلودگی آب های زیرزمینی چاه های حفر شده در مقایسه با چاه های حفر شده هستند. اما همچنان، حفاظت از چاه برای بهینه سازی سیستم مدیریت آب محلی شما در دراز مدت حیاتی است. اگر از انتزاع بیش از حد استفاده نشود، هیچ اثر عمده ای بر محیط زیست انتظار نمی رود. با این حال، اگر چاه در نواحی ساحلی واقع شده باشد، باید توجه ویژه ای به نرخ انتزاع شود، زیرا اگر آبشار بیش از حد بالا باشد، ممکن است آب شور به داخل چاه نفوذ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *