فیلتر نخ تابیده

فیلتر نخ تابیده چیست

فیلترهای الیافی نخ تابیده همانند فیلترهای PP ، برای جلوگیری از ورود جامدات و رسوبات به آب مورد استفاده قرار می گیرند. همانطور که از اسم این فیلترها مشخص است از نخ و الیاف پلی پروپیلن تابیده شده تهیه میشوند.

فیلترهای الیافی نخ تابیده، در ابعاد مختلف مصارف خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی موجود و مورد استفاده هستند و از ۱ تا ۱۰۰ میکرون توانایی جداسازی زنگ و پوسیدگی درون لوله ها و رسوبات را دارند.

فیلتر نخ تابیده معمولا در دستگاه تصفیه آب به روش اسمز معکوس(RO) مورد استفاده نیستند چون دقت کمتری نسبت به فیلترهای الیافی دارند اما دارای ظرفیت بالاتر برای عبور آب  نسبت به فیلترهای الیافی PP  و مقدار دبی خروجی بیشتری را دارا هستند.

فیلترهای نخ تابیده برای مناطقی که گل و لای بسیار زیاد دارند توصیه میشود و عمر بیشتر نسبت به فیلتر الیافی دارند.

فیلتر نخ تابیده صنعتی چیست

فیلتر نخ تابیده صنعتی که با نام فیلتر نخی نیز شناخته می شود از جنس الیاف پلی پروپیلن است و به صورت کلافی فشرده و تابیده شده در آمده است. در حالت کلی فیلتر نخ تابیده صنعتی نقشی مانند فیلتر الیافی دارد با این تفاوت که فیلتر نخ تابیده قدرت بسیار بیشتری در انباشته کردن گل و لای نسبت به فیلتر الیافی دارد.

فیلتر نخ تابیده به نوعی فیلتراسیون فیزیکی آب را بر عهده دارد و قادر است تا شن و ماسه، گل و لای، لجن، خاک و رسوبات موجود در آب را جذب کند. در سیستم های تصفیه آب صنعتی برای آب هایی که میزان بیشتری از گل و لای و رسوبات را دارند از فیلتر نخ تابیده صنعتی استفاده می شود. عملکرد و ساختار این فیلتر به گونه ای است که  ذرات معلق در آب ورودی به لایه های آن نفوذ کرده و در نهایت به دام می افتند.

فیلتر نخ تابیده صنعتی نسبت به فیلتر الیافی حجم بسیار بیشتری از رسوبات را درون خود نگه می دارد. همچنین یکی از ویژگی های منحصر به فرد این فیلترها این است که در صورت جذب رسوبات افت فشار را در سیستم به وجود نمی آورند.

فیلترهای نخ تابیده صنعتی با دقت های مختلف 1 ،5 ،10 ،20 ،30 ،50 میکرون و حتی بیشتر تولید می شوند.

فیلتر نخ تابیده صنعتی در سیستم های تصفیه آب فیلتر کمکی می باشند و قبل از فیلتر الیافی قرار می گیرند. این فیلتر بهتر است هر سه ماه یک بار تعویض شود. با تعویض به موقع و استفاده از این فیلتر قبل از فیلتر الیافی هزینه های تعویض زود هنگام فیلتر الیافی نیز بسیار کاهش پیدا می کند.

موارد استفاده از فیلتر نخ تابیده صنعتی

  • سیستم تصفیه آب نیمه صنعتی و صنعتی
  • پیش تصفیه در ورودی ساختمان ها
  • پیش تصفیه ورودی موتورخانه ها و تاسیسات

فیلتر نخ تابیده خانگی

فیلتر نخ تابیده خانگی که به آن فیلتر نخی نیز می گویند، از جنس الیاف پلی پروپیلن می باشد که به صورت یک کلاف دور یک محور تابیده شده است. این فیلتر همانند فیلتر الیافی وظیفه حذف شن و ماسه، گل و لای، خاک، لجن، زنگ لوله ها، جلبک، رسوب و ذرات فیزیکی را به عهده دارد. از فیلتر نخ تابیده معمولا در انواع دستگاه تصفیه آب به روش فیلتراسیون استفاده می کنند و در تصفیه آب به روش اسمز معکوس استفاده چندانی ندارد. فیلتر نخ تابیده، عموما دقت کمتری نسبت به فیلتر الیافی دارد و به همین دلیل استفاده از آن در تصفیه آب RO توجیه پذیر نیست. اما قابلیت ویژه فیلتر نخ تابیده، ظرفیت بسیار بالای آن برای جذب گل و لای و رسوبات می باشد. فیلتر نخ تابیده تا چندین برابر فیلتر الیافی می تواند ذرات معلق را در خود نگه دارد و این مساله تنها به ساختار آن مرتبط است.

بنابراین برای آب هایی که میزان گل و لای و رسوبات خیلی زیادی دارند و فیلتر الیافی به سرعت خراب می شود، توصیه می کنند. ساختار فیلتر نخ تابیده خانگی به گونه ای است که ذرات معلق در لایه های مختلف آن نفوذ کرده و گرفتار می شوند. فیلتر نخ تابیده می تواند حجم بیشتری از رسوبات را در مقایسه با فیلتر الیافی در خود نگه دارد. همچنین در آب هایی که رسوبات زیادی دارند، باعث می شود افت فشار بوجود نیاید.

فیلتر نخ تابیده در دقت های 1، 5، 10، 20، 25، 30، 50، 75 و 100 میکرون تولید می شود. بهتر است این فیلتر پس از ۳ ماه تعویض شود.

فیلتر 20 اینچ نخ تابیده اسلیم

فیلتر 20 اینچ نخ تابیده اسلیم، از نخ و الیاف پروپیلن ساخته شده است. از این فیلتر، برای محیط های صنعتی و نیمه صنعتی و جذب گل و لای، زنگ زدگی، آلودگی های معلق، جامدات و رسوبات استفاده می شود. همچنین، این فیلتر، توانایی جدا کردن آلودگی هایی از 1 تا 100 میکرون را دارد و کدورت آب را نیز کاهش می دهد.

فیلتر 20 اینچ نخ تابیده اسلیم توس، دارای تونل های الماس شکلی است که از قطر خارجی به طرف هسته کوچکتر می شوند. بنابراین، هنگامی که آب وارد این تونل می شود، ذرات درشت تر در بیرون تونل و ذرات کوچکتر در بخش درونی آن به دام افتاده و آلودگی های آن جذب می شوند.

قطر این فیلتر 2.5 اینچ بوده و ارتفاع 20 اینچ می باشد. همچنین، می توان از این فیلتر به عنوان فیلتر اول در محیط های صنعتی استفاده کرد زیرا در بازه زمانی مشخص، آب بیشتری را عبور می دهد. این فیلتر ها باید، بعد از 6 ماه جایگزین شوند تا مقدار زیاد رسوبات جمع شده در آنها، مانع عملکرد بهینه شان نشود.

فیلتر کارتریج انواع اتصالات
فیلتر کارتریج انواع اتصالات
فیلتر اسمز معکوس پلی پروپیلنی
فیلتر اسمز معکوس پلی پروپیلنی
فیلتر کارتریج استنلس استیل
فیلتر کارتریج استنلس استیل
فیلتر کارتریج و سیستم تصفیه آب بهمراه فشارسنج اختلافی
فیلتر کارتریج و سیستم تصفیه آب بهمراه فشارسنج اختلافی
کارتریج فیلتر متناسب با سایز پرشر وسل
کارتریج فیلتر متناسب با سایز پرشر وسل
کارتریج فیلتر چندلایه
کارتریج فیلتر چندلایه
کارتریج فیلتر ها
کارتریج فیلتر ها
فیلتر گاز خشک عمودی و ساختار آن
فیلتر گاز خشک عمودی و ساختار آن
هوزینگ کارتریج فیلتر دوبلکس استنلس استیل
هوزینگ کارتریج فیلتر دوبلکس استنلس استیل
نقشه هوزینگ کارتریج فیلتر
نقشه هوزینگ کارتریج فیلتر

هوزینگ کارتریج فیلتر دوبلکس استنلس استیل

ویژگی های فیلتر نخ تابیده 20 اینچ

فیلتر نخ تابیده 20 اینچ، از مجموعه ای از الیاف های پروپیلن و نخ تشکیل شده و در مقایسه با فیلتر الیافی، ساختار بسیار محکمی دارد. همچنین، عمکرد این فیلتر با فیلتر الیافی معمولی کمی تفاوت داد و نمی توان برای مصارف خانگی از آن استفاده کرد. ویژگی های فیلتر نخ تابیده 20 اینچ توس عبارتند از:

1- جذب حجم زیادی از رسوبات و گل و لای: این فیلتر، توانایی جذب حجم زیادی از گل و لای را داشته بنابر این، برای مناطقی که درصد گل و لای آب زیاد است، مناسب و کارآمد به نظر می رسد. علاوه بر این، این فیلتر ظرفیت و قدرت انباشته کردن این رسوبات و گل و لای را دارد.

2- عمر مفید و طولانی تر: این محصول به دلیل ساختار و طراحی منحصر به فرد، نسبت به فیلترهای الیافی مشابه، عمر طولانی تری دارد و دیرتر تعویض می شود. البته، این طول عمر به کیفیت و نوع آب ورودی نیز وابسته است.

3- استفاده در محیط های صنعتی و نیمه صنعتی: با توجه به اینکه میزان رسوبات و گل و لای در منابع آب های مورد استفاده در محیط های صنعتی و نیمه صنعتی زیاد تر است، می توان از این فیلتر برای تصفیه این آب ها استفاده کرد. مزیت استفاده از فیلتر برای محیط های صنعتی و نیمه صنعتی این است که با افزایش گل و لای، کارایی این فیلتر به سرعت کاهش پیدا نمی کند.

4- دارای استانداردهای جهانی: فیلتر نخ تابیده اسلیم توس، دارای استاندارد ISO 9001 و NFC  است. استاندارد  NFC این فیلتر نشان می دهد که بنیاد ملی بهداشت، ایمنی و کیفیت این فیلتر را تضمین و تایید کرده است و می توان، برای تصفیه آب در محیط های صنعتی و نیمه صنعتی از آن استفاده کرد.

5- جذب رسوبات لوله آب: الیاف نخ تابیده این فیلتر قادر است، انواع رسوبات، زنگ و پوسیدگی های موجود در لوله های آب با قطر 1 تا 100 میکرون را جذب کند.  بنابر این، آب خروجی حداقل آلودگی را داشته و می توان با اطمینان برای مورد خاص از آن استفاده کرد.

6- عبور دادن حجم زیادی از آب: این فیلتر قادر است حجم زیادی از آب را عبور دهد. بنابر این، می توان از آن برای ورودی موتورخانه ها و تاسیسات نیز استفاده کرد. قابل ذکر است که امکان دارد در برخی موارد، دقت این فیلتر نسبت به فیلترهای الیافی کمتر باشد  و برخی از ذرات را عبور دهد. می توان برای کاهش این احتمال، بعد از فیلتر نخ تابیده، یک فیلتر الیافی فشرده قرار داد.

7- مقاومت گرمایی: فیلتر، در دمای  82.2 درجه سانتی گراد، بهترین و موثرترین عملکرد را داشته و می توان از ایمن بودن کارکرد آن مطمئن بود. همچنین، این فیلتر می تواند فشاری معادل 30 تا 100 psi را تحمل کند

8- قدرت بالای فیلتراسیون: این فیلتر می تواند آلودگی ها و رسوباتی با قطر 1 تا 100 میکرون را جذب کند بنابراین قدرت فیلتراسیون آن بالاست.  بنابر این، می توان از این فیلتر برای تصفیه آب سیستم برج های خنک کننده و فیلتراسیون آب استخر نیز استفاده کرد.

9- مقاومت شیمیایی در برابر سیالات: این فیلتر، ظرفیت انباشته کردن حجم زیادی از رسوبات و گل و لای را دارد و در برابر مواد اسیدی و سیالات هم مقاومت زیادی از خود نشان می دهد. بنابراین، می توان مدت زمان طولانی تر از این فیلتر آن استفاده کرد و تعداد دفعات تعویض آن کاهش پیدا می کند.

آیا این محصول برای من مناسب است؟

فیلتر 20 اینچ نخ تابیده اسلیم توس، از نخ و الیاف پروپیلن ساخته شده است. از این فیلتر، برای محیط های صنعتی و نیمه صنعتی و جذب گل و لای، زنگ زدگی، آلودگی های معلق، جامدات و رسوبات استفاده می شود. همچنین، این فیلتر، توانایی جدا کردن آلودگی هایی از 1 تا 100 میکرون را دارد و کدورت آب را نیز کاهش می دهد. مطالعه بخش ست فیلتر و سایر فیلترهای صنعتی برای آشنایی بیش تر با انواع فیلترهای صنعتی توصیه می شود.

فیلتر گاز خشک و کارتریج

معرفی تکاملی فیلتر نخ تابیده

فیلتر نخ تابیده (Wound String)، فیلترهایی هستند که مدت زیادی است برای تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرند. جنس نخ فیلترهای نخ تابیده معمولاً از موادی مانند پلی پروپیلن، پنبه، فایبرگلاس و یا پلی استر می باشد.

در فیلترهای نخ تابیده رشته های نخ بصورت کاملاً فشرده در کنار یکدیگر و حول یک هسته تابیده می شوند. نخ هایی که در نزدیکی هسته فیلتر قرار گرفته اند از فشردگی بیشتری برخوردار بوده و هر چه به سطح فیلتر نزدیک تر می شوند، فشردگی آنها کاهش می یابد. این توزیع فشردگی باعث می شود تا امکان نفوذ بالاتری از ذرات در داخل بدنه فیلتر وجود داشته و ظرفیت جذب و فیلتراسیون آن نیز افزایش پیدا کند. به این ترتیب، ذرات درشت تر معمولاً در سطح فیلتر و ذرات کوچکتر به داخل بدنه آن نفوذ کرده و در نزدیکی هسته فیلتر از آب جدا می شوند.

برای تولید فیلتر نخ تابیده نیاز به یک هسته مرکزی وجود دارد تا الیاف فیلتر به دور آن تابیده شده و فیلتر از استحکام لازم برخوردار باشد. جنس هسته فیلتر می تواند از مواد مختلفی بسته به نوع استفاده فیلتر بوده و معمولاً از موادی مانند پلی پروپیلن، استنلس استیل و یا آهن گالوانیزه ساخته می شوند.

فیلتر نخ تابیده برای حذف ذرات معلق با پراکندگی ابعاد بالا در آب بسیار مناسب می باشد. همانطور که اشاره شد، بدلیل جنس و ساختار فیلتر، فیلترهای نخ تابیده امکان حذف ذرات معلق با سایز بالا را داشته و ضمناً این کار بدون گرفتگی سریع فیلتر اتفاق خواهد افتاد.

بدلیل وجود همپوشانی در لایه های نخ تابیده تابیده شده روی یکدیگر، فیلترهای نخ تابیده از سطح تماس بالایی حتی نسبت به فیلترهای الیافی پلی پروپیلن از نوع Melt Blown برخوردار هستند.

علیرغم اینکه فیلترهای نخ تابیده نسبت به سایر فیلترهای همرده الیافی قدیمی تر هستند، اما کماکان در موارد متعددی مورد استفاده قرار گرفته و حتی در برخی مصارف، بهترین گزینه محسوب می شوند.

فیلترهای نخ تابیده برای فیلتراسیون آبهای سطحی مانند آب رودخانه، پساب و آبهای صنعتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

فیلتر گاز خشک

کاربردهای فیلتر نخ تابیده 20 اینچ جامبو نخ تابیده C.C.K

فیلتر 20 اینچ جامبو نخ تابیده C.C.K با ارتفاع 20 اینچ (50 سانتی متر) و قطر 4 اینچ (10 سانتی متر) به دلیل سطح مقطع بالا و ابعاد آن، قابلیت استفاده در آب های گل آلود و یا استفاده در مصارف بالا را دارد. کاربردهای عمومی این فیلتر به شرح زیر می باشد:

استفاده فیلتر نخ تابیده دردستگاه های تصفیه آب صنعتی

زمانی که گل و لای آب زیاد باشد، برای کاهش هزینه های تعویض فیلتر الیافی از فیلتر نخ تابیده استفاده می شود.

استفاده فیلتر نخ تابیده به عنوان فیلتر پیش تصفیه

از فیلتر نخ تابیده صنعتی در پیش تصفیه آب ساختمان و کارخانجات، موتور خانه و سیستم های تاسیساتی استفاده می شود.

از دیگر کاربردهای فیلتر نخ تابیده 20 اینچ جامبو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    فیلتراسیون آب در سیستم های خنک کننده در صنایع نیمه هادی
•    فیلتراسیون سیالات شیمیایی با غلظت کم و متوسط
•    فیلتراسیون آب در فرایندهای تولید و بازیافت آب مصرفی کارخانجات
•    تصفیه آب سیستم های برج های خنک کننده
•    فیلتراسیون آب معدنی و استخر

کارتریج فیلتر پلی پروپیلن

ویژگی های فیلتر نخ تابیده 20 اینچ جامبو نخ تابیده C.C.K

•    قدرت بالای فیلتراسیون
•    طول عمر بالا
•    افت فشار کم
•    مقاومت شیمیایی بالا در برابر سیالات و مواد شیمیایی و اسیدی
•    مطابق با استاندارد FDA (سازمان غذا و دارو آمریکا)
•    بدون طعم، بو و استفاده از مواد اولیه با گرید بهداشتی

 

آیا این محصول برای من مناسب است؟

فیلتر نخ تابیده برای آب هایی مناسب است که میزان گل و لای و رسوبات بیش تری دارند. این فیلتر در دستگاه تصفیه آب معمولا به عنوان فیلتر کمکی استفاده می شود. ساختار فیلتر نخ تابیده صنعتی 20 اینچ به گونه ای است که ذرات معلق موجود در آب در لایه های مختلف آن نفوذ کرده و گرفتار می شوند. به دلیل ساختار فیلتر نخ تابیده، اگر این فیلتر در آب هایی استفاده شود که رسوبات زیادی دارند، افت فشار به وجود نمی آید. مشاهده بخش ست فیلتر و سایر فیلترهای صنعتی برای آشنایی بیش تر با سایر فیلترهای تصفیه آب صنعتی و ست فیلترهای این دسته توصیه می شود.

هوزینگ کارتریج فیلتر دوبلکس استنلس استیل