اطلاعات فنی عمومی موتورهای الکتریکی

اطلاعات فنی عمومی موتورهای الکتریکی

ولتاژ

موتورهای سه فاز تک سرعته معمولاً می توانند برای دو محدوده ولتاژ مختلف متصل شوند.

این به این دلیل است که سه فاز سیم پیچ استاتور را می توان به دو طریق متصل کرد: اتصال در ستاره (ولتاژ بالاتر) یا مثلث (ولتاژ پایین) با نسبت √3. کمترین ولتاژ زمانی استفاده می شود که موتور در D وصل است و بیشترین ولتاژ زمانی که موتور در Y وصل می شود. ولتاژ در Y = √3 × ولتاژ در D.

مثال

الف) 220-240 VD/380-420 VY – ممکن است دارای برچسب 230/400 V باشد (استاندارد برای موتورهای 3 کیلو وات و کوچکتر). مناسب برای خط مستقیم O (DOL) که از منابع 380-420 ولت شروع می شود.

مثال

ب) 380-420 VD/660-720 VY – ممکن است دارای برچسب 400 VD باشد (استاندارد برای موتورهای 4 کیلو وات و بزرگتر). مناسب برای راه اندازی Star/Delta از منابع 380-420 ولت یا شروع مستقیم بر روی خط از منابع 660-720 ولت.

ولتاژ شبکه می تواند ± 10% در 400 ولت یا ± 5% برای موتورهای دارای محدوده ولتاژ گسترده بدون نیاز به تغییر توان اسمی موتور تغییر کند. توجه داشته باشید که راندمان به ترتیب در مقادیر 230 ولت و 400 ولت تنظیم شده است.

متعادل کردن

موتورها با نیم کلید بالانس می شوند. درجات خاصی از تعادل در صورت درخواست موجود است.

فیوز و محافظ موتور

فیوزها برای موتور محافظت نمی کنند، بلکه فقط محافظت در برابر اتصال کوتاه در مدار هستند.

سوئیچ های محافظ موتور

افزایش دمای موتور به دلیل اضافه بار یا خرابی یک فاز، توسط یک کلید محافظ موتور جلوگیری می شود. جریانی که قرار است حفاظت اضافه بار حرارتی روی آن تنظیم شود، روی پلاک موتور نشان داده شده است. در برخی موارد، یک سوئیچ محافظ موتور معمولی محافظ کافی نیست. این امر به ویژه در شرایط عملیاتی دشوارتر، به عنوان مثال راه اندازی تجهیزات با ممان اینرسی بالا، هنگام استفاده از اینورترهای فرکانس و شرایط کاری با تفاوت های زیاد در دمای خنک کننده صدق می کند. در این موارد می توان از محافظ های حرارتی (مثلاً کلیکسون) یا ترمیستورها در سیم پیچ ها استفاده کرد.

محافظ های حرارتی

محافظ های حرارتی معمولاً در سیم پیچ موتور نصب می شوند. هنگامی که به دمای معینی رسید، محافظ های حرارتی یک مدار الکتریکی را می شکنند، به عنوان مثال ولتاژ تغذیه به کنتاکتوری که موتور را خاموش می کند. تماس شکسته یک فنر دو فلزی حساس به دما است. BEVI می تواند کنتاکت های حرارتی را در تمام سایزهای موتور مقاوم کند.

ترمیستورها

ترمیستورها برای نظارت بر دما استفاده می شوند.

واحد حفاظتی متشکل از ترمیستورهای قابل نصب در سیم پیچ ها و یک دستگاه ماشه است. ترمیستورها مقاومت های حساس به دما هستند که در یک دمای معین مقاومت را به میزان قابل توجهی تغییر می دهند. این توسط دستگاه ماشه ای که به نوبه خود به عنوان مثال ولتاژ تغذیه را به کنتاکتور اصلی قطع می کند، احساس می شود. موتورهای IE3 BEVI به صورت استاندارد دارای ترمیستور هستند. BEVI همچنین می تواند ترمیستورها را در تمام سایزهای موتور تقویت کند.

خنک کننده

به عنوان استاندارد، فن و روپوش در انتهای غیر محرک نصب شده است (فرم خنک کننده IC 411). روش‌های خنک‌کننده دیگر را می‌توان عرضه کرد، مثلاً یک فن خنک‌کننده جداگانه که اغلب با درایوهای اینورتر استفاده می‌شود.

بخاری برای جلوگیری از تراکم

موتورهای مورد استفاده در شرایط تغییرات دمایی زیاد یا شرایط آب و هوایی شدید ممکن است در اثر تراکم و رطوبت در سیم پیچ ها آسیب ببینند. در موتورهای مجهز به بخاری، هنگام خاموش شدن موتور، سیم پیچ ها تا چند درجه بالاتر از دمای محیط گرم می شوند. این برای جلوگیری از تراکم کافی است. هنگامی که موتور روشن است، بخاری آماده به کار باید خاموش شود.

موتورهای کوچکتر نیز می توانند با اعمال ولتاژ کم در سیم پیچ موتور گرم شوند. ولتاژ باید 5-10 درصد ولتاژ نامی در دو فاز باشد.

BEVI می تواند بخاری ها را در هر اندازه موتور در صورت درخواست جا دهد.

کلاس عایق

موتورها با کیفیت های متفاوت بر روی مواد عایق ساخته می شوند. مواد عایق به کلاس‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که با یک حرف مشخص می‌شوند، مثلاً B یا F. کلاس عایق نشان‌دهنده حد بالای دمایی است که ماده عایق می‌تواند تحمل کند. دمای محیط، افزایش دمای مجاز و ذخیره دما عواملی هستند که تعیین می کنند یک موتور چقدر می تواند بارگذاری شود.

توان نامی یک موتور معمولاً برای دمای محیط +40 درجه سانتیگراد مشخص می شود. اگر دمای محیط بیشتر باشد، توان خروجی باید کاهش یابد.

موتورهای BEVI معمولاً با مواد کلاس F پیچیده می شوند، اما می توان آنها را با مواد دیگری نیز سفارش داد، به عنوان مثال موتورهای خشک کن چوب ما با مواد کلاس H پیچ می شوند.

کلاس عایق آ E ب اف اچ
دمای محیط (°C)4040404040
افزایش دمای مجاز (درجه سانتیگراد)607580105125
ذخیره دما (درجه سانتیگراد)55101015
حداکثر دما (درجه سانتیگراد)105120130155180

انواع وظایف موتوری

نوع کار موتور با یکی از عناوین S1 – S9 نشان داده شده است. S1 عملکرد عادی است که پس از آن قدرت نامی موتور نشان داده می شود. با این حال، در عملیات خاصی می توان قدرت نامی موتور را افزایش داد. بسته به اینکه چگونه بار و در نتیجه توان خروجی موتور با زمان تغییر می کند، انواع وظایف مختلف در زیر آورده شده است. توان نامی برای هر نوع عملیات با آزمایش بار تعیین می شود که موتور باید بدون تجاوز از محدودیت های دمایی تعیین شده در IEC 60034-1: 2017 از آن عبور کند.

برای نوع وظیفه S2، تعیین باید با طول دوره بار دنبال شود. در حالت های عملیاتی S3 و S6، تعیین باید با یک عامل متناوب دنبال شود. مثال: S2 60 دقیقه، S3 25٪، S6 40٪. در وظایف S4، S5، S7، S8، S9، تعیین‌ها باید با ممان اینرسی و غیره دنبال شوند.

S1 – وظیفه مستمر
موتور در یک بار ثابت برای زمان کافی برای رسیدن به تعادل دما کار می کند.

S2 – وظیفه کوتاه مدت
موتور در یک بار ثابت کار می کند، اما نه به اندازه کافی برای رسیدن به تعادل دما. دوره های استراحت به اندازه کافی طولانی است تا موتور به دمای محیط برسد.

S3 – وظیفه دوره ای متناوب
چرخه های اجرا و استراحت متوالی، یکسان با بار ثابت. تعادل دما هرگز حاصل نمی شود. جریان راه اندازی تاثیر کمی بر افزایش دما دارد.

S4 – وظیفه دوره ای متناوب با شروع
چرخه های شروع، اجرا و استراحت متوالی، یکسان با بار ثابت. تعادل دما حاصل نمی شود، اما جریان راه اندازی بر افزایش دما تأثیر می گذارد. (مشابه S3، اما زمان شروع قابل توجهی در عملیات دوره ای وجود دارد.)

S5 – کار دوره ای متناوب با ترمز الکتریکی
دنباله ای از چرخه های کاری یکسان – راه اندازی، عملیات، ترمز و استراحت. باز هم تعادل حرارتی حاصل نمی شود.

S6 – وظیفه دوره ای عملیات مداوم
چرخه های کاری متوالی و یکسان با یک دوره در بار و به دنبال آن یک دوره بدون بار. تفاوت بین S1 این است که موتور بدون بار کار می کند، بدون توقف واقعی.

S7 – کار دوره ای مداوم با ترمز الکتریکی
چرخه های متوالی یکسان شروع، کار با بار ثابت و ترمز الکتریکی. بدون دوره استراحت
طبق S6، اما با دوره های شروع و قطع برق قابل توجهی. دوباره موتور به جای توقف در حالت بدون بار برای مدتی کار می کند.

S8 – کارکرد دوره ای مداوم با تغییرات بار/سرعت مرتبط
چرخه های کاری متوالی و یکسان با بار ثابت و سرعت مشخص اجرا می شوند، سپس با بارها و سرعت های ثابت دیگر اجرا می شوند. بدون دوره استراحت و تعادل حرارتی حاصل نمی شود.

S9 – وظیفه با تغییرات بار و سرعت غیر دوره ای
بار و سرعت به طور دوره ای در محدوده عملیاتی مجاز تغییر می کند. بارگذاری مکرر ممکن است رخ دهد.

محوطه (درجه حفاظت)

کلاس حفاظتی صحیح یک پیش نیاز برای یک موتور است تا بتواند برای مدت طولانی در شرایط سخت و فضای چالش برانگیز کار کند. موتورها با درجه حفاظت IP55 به عنوان استاندارد تولید می شوند، اما با استانداردهای دیگر نیز در دسترس هستند.

استاندارد

ساختار موتور، درجه قدرت و ابعاد نصب مطابق با الزامات استانداردهای بین المللی ذکر شده در زیر است.

استاندارد

  • IEC 6034-1:2017
  • IEC 60072-1:1994

استاندارد روش های اندازه گیری کارایی

  • IEC 60034-30-1:2014
  • IEC 60034-2-1-2014

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *